سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران به حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در روز خبر داده و تاکید کرده است: ایران به بزرگترین تولیدکننده بنزین در بین کشورهای عضو اوپک تبدیل شده است.
همزمان با ظرفیتسازی تولید بنزین، اما اواسط تابستان سالجاری تاکنون عرضه بنزین سوپر در کلانشهرهای کشور همچون تهران متوقف و یا به صورت قطره چکانی انجام میشود به طوری که مشاهدات خبرنگار فارس از وضعیت جایگاههای سوخت حتی در مرکز و شمال تهران حاکی از آن است که مدتهاست بنزین سوپری در این جایگاهها عرضه نشده است.
آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به عنوان متولی عرضه و توزیع سوخت در کشور نشان میدهد که متوسط مصرف روزانه بنزین سوپر سال گذشته حدود ۲.۵ تا سه میلیون لیتر در روز بوده است. همزمان با افزایش تولید بنزین با بهره برداری از فاز سوم ستاره خلیج فارس عملا باید مشکل عرضه بنزین سوپر حل شده باشد، زیرا بنزین این پالایشگاه دارای ۰.۵ پی. پی. ام گوگرد و با اکتان بین ۹۳ تا ۹۵ است.
اما با بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها عرضه بنزین سوپر در کشور افزایش نیافته بلکه عرضه این نوع بنزین عملا قطع شده است.
در همین حال، پیگیریها حاکی از آن است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اقدام به صادرات بنزین سوپر به کشورهای همجوار میکند. علیرغم آنکه صادرات بنزین و دیگر فرآوردههای نفتی به جای نفت خام به طور کلی سیاست قابل دفاعی است، اما باید بررسی کرد که آیا تنها بنزین قابل فروش در بازارهای صادراتی بنزین سوپر است یا انواع دیگر بنزین تولیدی کشور را هم میتوان به صادرات اختصاص داد. به خصوص با توجه به این نکته که بازارهایی مانند افغانستان سالها مشتری کمکیفیتترین نوع بنزین ایران بودهاند و حتی سابقه صادرات بنزین پیرولیز هم به این کشور و بعضی دیگر از همسایگان وجود دارد.
مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در توجیه عدم عرضه و توزیع بنزین سوپر در کشور تاکید دارند که بنزین یورو ۴ و ۵ با اکتان ۹۰ تا ۹۱ میتواند جایگزین مناسبی برای بنزین سوپر باشد این درحالی است که احتراق و میزان آلایندگی بنزین سوپر با اکتان ۹۳ تا ۹۵ به مراتب کمتر از بنزین یورو ۴ و ۵ است.
بنزین سوپر با توجه به اکتان بالاتر از بنزین معمولی و یورو ۴ و ۵ میتواند ضمن صرفهجویی قابل توجه در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش انتشار آلایندگی به احتراق مناسبتر کمک کند.
همزمان با ظرفیتسازی تولید بنزین، اما اواسط تابستان سالجاری تاکنون عرضه بنزین سوپر در کلانشهرهای کشور همچون تهران متوقف و یا به صورت قطره چکانی انجام میشود به طوری که مشاهدات خبرنگار فارس از وضعیت جایگاههای سوخت حتی در مرکز و شمال تهران حاکی از آن است که مدتهاست بنزین سوپری در این جایگاهها عرضه نشده است.
آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به عنوان متولی عرضه و توزیع سوخت در کشور نشان میدهد که متوسط مصرف روزانه بنزین سوپر سال گذشته حدود ۲.۵ تا سه میلیون لیتر در روز بوده است. همزمان با افزایش تولید بنزین با بهره برداری از فاز سوم ستاره خلیج فارس عملا باید مشکل عرضه بنزین سوپر حل شده باشد، زیرا بنزین این پالایشگاه دارای ۰.۵ پی. پی. ام گوگرد و با اکتان بین ۹۳ تا ۹۵ است.
اما با بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها عرضه بنزین سوپر در کشور افزایش نیافته بلکه عرضه این نوع بنزین عملا قطع شده است.
در همین حال، پیگیریها حاکی از آن است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اقدام به صادرات بنزین سوپر به کشورهای همجوار میکند. علیرغم آنکه صادرات بنزین و دیگر فرآوردههای نفتی به جای نفت خام به طور کلی سیاست قابل دفاعی است، اما باید بررسی کرد که آیا تنها بنزین قابل فروش در بازارهای صادراتی بنزین سوپر است یا انواع دیگر بنزین تولیدی کشور را هم میتوان به صادرات اختصاص داد. به خصوص با توجه به این نکته که بازارهایی مانند افغانستان سالها مشتری کمکیفیتترین نوع بنزین ایران بودهاند و حتی سابقه صادرات بنزین پیرولیز هم به این کشور و بعضی دیگر از همسایگان وجود دارد.
مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در توجیه عدم عرضه و توزیع بنزین سوپر در کشور تاکید دارند که بنزین یورو ۴ و ۵ با اکتان ۹۰ تا ۹۱ میتواند جایگزین مناسبی برای بنزین سوپر باشد این درحالی است که احتراق و میزان آلایندگی بنزین سوپر با اکتان ۹۳ تا ۹۵ به مراتب کمتر از بنزین یورو ۴ و ۵ است.
بنزین سوپر با توجه به اکتان بالاتر از بنزین معمولی و یورو ۴ و ۵ میتواند ضمن صرفهجویی قابل توجه در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش انتشار آلایندگی به احتراق مناسبتر کمک کند.
نظر شما