شناسهٔ خبر: 36004384 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس کمیسیون اروپا خبر داد:

توافق بر سر برگزيت پس از کشمکشهاي طولاني

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا از دستیابی به توافق در مورد برگزیت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام اتحادیه اروپا از توافق درباره برگزیت خبر داد.
همچنین خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پاریس گزارش داد مقامات اروپایی از توافق انگلیس و اتحادیه اروپا درباره برگزیت خبر می‌دهند.
ژآن کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا دقایقی پیش از توافق با انگلیس بر سر برگزیت خبر داد.
وی گفت: توافق بدست آمده درباره برگزیت، در پارلمان انگلیس و پارلمان اروپا به رای گذاشته خواهد شد.
ژان کلود یونکر در نشست خبری مشترک با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت: ما توافق کردیم و این توافقنامه به این معنی است که هیچ نیازی به هیچ گونه تمدیدی نیست. این توافقنامه، منصفانه و متعادل است و دال بر تعهد ما برای یافتن راه حل‌ها است. این توافقنامه در هر جایی که برگزیت بلاتکلیفی ایجاد می‌کند، تکلیف را روشن می‌کند. این توافقنامه از حقوق شهروندان ما حفاظت می‌کند و از صلح و ثبات در ایرلند حفاظت می‌کند...و بازار واحد حفظ می‌شود. توافقنامه درباره ما نیست بلکه درباره مردم و صلح است.
نخست وزیر انگلیس گفت: توافقنامه‌ای که بدست آمد، هم برای اتحادیه اروپا و هم برای انگلیس خوب است.
جانسون در این نشست خبری گفت فکر می‌کنم این توافقنامه، توافقنامه‌ای بسیار خوب هم برای اتحادیه اروپا و هم برای انگلیس است. این توافقنامه نتیجه‌ای معقول و منصفانه است و نشان دهنده کار زیادی است که هر دو طرف در مذاکرات انجام دادند.
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز پیشتر اعلام کرد کشورش و اتحادیه اروپا به یک توافق جدید عالی درباره برگزیت دست یافته اند. این خبر در آستانه برگزاری اجلاس اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه اعلام شد.
خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد کشورش و اتحادیه اروپا به یک توافق جدید عالی درباره برگزیت دست یافته اند. این خبر در آستانه برگزاری اجلاس اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه اعلام شد.
 
واکنش ها به برگزیت
در همین حال نیکلا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند (اس ان پی) اعلام کرد این حزب به توافق بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس رای نمی‌دهد.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز اعلام کرد از توافق برگزیت خوشحال نیست.
میشل بارنیه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا  در مذاکرات برگزیت روز پنجشنبه اعلام کرد بر اساس توافق حاصل شده بین بروکسل و لندن بر سر برگزیت ایرلند شمالی در اتحادیه گمرکی انگلیس باقی خواهد ماند.
وی افزود ایرلند شمالی نقطه ورودی بازار واحد اروپا خواهد بود هیچ کنترل گمرکی یا مقررات گمرکی بین ایرلند و ایرلند شمالی وجود نخواهد داشت.
نایجل فاراژ رئیس حزب برگزیت نیز اعلام کرد توافق بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس باید رد شود.
وی افزود تعویق برگزیت و انتخابات سراسری را به تصویب توافق جانسون از سوی پارلمان ترجیح می‌دهد.
دونالد توسک رئیس شورای اروپا در مورد توافق برگزیت اعلام کرد دستیابی به توافق همیشه بهتر از عدم توافق است.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز دستیابی به توافقی درباره برگزیت را خبری خوب توصیف کرد.
وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: این توافق هم برای ما هم برای انگلیسی‌ها مثبت است. اکنون باید منتظر مرحله بعد باشیم و از همین رو باید به طور منطقی رویکردی محتاطانه به این موضوع داشته باشیم.

نظر شما