شناسهٔ خبر: 36001448 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

تعلیق عملیات در شمال سوریه تا 5 روز

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌‌بس موقت در شمال سوریه به توافق رسیدند.

صاحب‌خبر -
بیانیه مشترک ترکیه و آمریکا درباره توافق دو کشور بر خروج یگان‌های مدافع خلق کرد از شمال سوریه، پس از دیدار هیئت‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا منتشر شد.

به گزارش اعتدال، جزئیات این توافق ۱۳ بندی بعد از سه ساعت مذاکره بین هیئت آمریکایی به ریاست مایک پنس و هیئت ترکیه به ریاست اردوغان به این شرح است:

۱- آمریکا نگرانی امنیتی مشروع ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود را درک می‌کند و دو کشور بر روابط خود به عنوان دو عضو هم‌پیمان در ائتلاف ناتو تاکید دارند.

۲- هر دو کشور بر لزوم همکاری بیشتر میدانی به‌ویژه در شمال شرق سوریه در راستای منافع مشترک تاکید می‌کنند.

۳- دو کشور ترکیه و آمریکا مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه هستند؛ موضوعی که متضمن هماهنگی مناسب درباره افراد مهاجر از مناطق تحت کنترل داعش و اردوگاه‌هاست.

۴- هر دو کشور بر تعهد خود در زمینه حفاظت از جان مردم، حقوق بشر و اقلیت‌های دینی و قومی تاکید می‌کنند.

۵- طرف ترک، متعهد است تا امنیت ساکنان مناطق امن تحت کنترل نیروهای ترکیه را تامین کند و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهد.

۶- دو کشور موافق هستند که تنها عناصر تروریستی، مخفیگاه٬ پناهگاه٬ مواضع٬ سلاح و وسایل نقلیه متعلق به آنها مورد هدف عملیات‌های مبارزه با تروریسم قرار بگیرند.

۷- دو کشور متعهد به حمایت از خاک و ملت‌های اعضای ناتو در برابر تمام تهدیدات طبق مفهوم همه برای یکی و یکی برای همه هستند.

۸- دو کشور بر تمامیت ارضی سوریه و وحدت آن و راه حل سیاسی به رهبری سازمان ملل که با هدف پایان دادن به درگیری سوری طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است تاکید مجدد کردند.

۹- دو طرف بر ادامه اهمیت و کارآمدی ایجاد منطقه امن برای تضمین از بین بردن نگرانی‌ها درباره امنیت ملی ترکیه از جمله عقب‌نشینی سلاح‌های سنگین یگان‌های مدافع خلق کرد و نابودی سنگرها و مواضع نظامی‌شان توافق کردند.

۱۰- منطقه امن در وهله نخست زیر نظر و کنترل نیروهای مسلح ترکیه خواهد بود و دو طرف در راستای اجرای تمام جوانب مربوط به آن هماهنگی خود را افزایش خواهند داد.

۱۱- طرف ترکیه‌ای موقتا عملیات "چشمه صلح" را برای تضمین خروج یگان‌های مدافع خلق کرد از منطقه امن ظرف ۱۲۰ ساعت متوقف کرده و در پی تکمیل این عقب‌نشینی عملیات "چشمه صلح" متوقف می‌شود.

۱۲- به مجرد توقف عملیات مذکور، آمریکا دیگر به تحریم‌ها براساس دستور اجرایی صادره در ۱۴ اکتبر و اعمال تحریم‌ها علیه دارایی‌های مسؤولان ترکیه‌ای ادامه نخواهد داد و ممنوعیت ورود افراد تحت تحریم برداشته شده و با کنگره رایزنی صورت خواهد گرفت. حسب اقتضای امر برای اطمینان از پیشرفت برای تحقق صلح و امنیت در کشور سوریه طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و به مجرد توقف عملیات "چشمه صلح" تحریم‌ها برداشته می‌شوند.

۱۳- دو طرف متعهد به تلاش مشترک منظور اجرای تمام اهداف در این بیانیه شدند.

مایک پنس در این رابطه اظهار کرد، کشورش و ترکیه روز پنج‌شنبه توافق کردند آتش‌بس در شمال سوریه ۱۲۰ ساعت یا به عبارتی پنج روز باشد. توقف عملیات نظامی ترکیه به کردها اجازه خواهد داد از مرزهای ترکیه به مسافت ۳۲ کیلومتر عقب بنشینند.

پنس افزود، واشنگتن تضمین‌هایی از یگان‌های مدافع خلق کرد درباره عقب‌نشینی منظم از منطقه دریافت کرده است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: توافق شامل همکاری در آینده درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه می‌شود تا امنیت ملی ترکیه تضمین شود.

به گفته معاون دونالد ترامپ، آمریکا با یگان‌های مدافع خلق، نیروی نظامی اصلی کردها، برای عقب‌نشینی همکاری خواهد کرد.

او همچنین گفت با اجرای این آتش‌بس، ترکیه دیگر با تحریم‌های بیشتر مواجه نخواهد شد و بعدتر هم تحریم‌های وضع‌شده علیه آن رفع خواهد شد.

در این راستا سخنگوی نیروهای "ارتش آزاد سوریه" وابسته به ترکیه اعلام کرد، با دید مثبت به این توافق نگریسته می‌شود و ارتش آزاد سوریه با طرف ترکیه‌ای درباره تعلیق اقدامات نظامی هماهنگ است.

نیروهای دموکراتیک سوریه نیز اعلام کردند توافقنامه آتش‌بس منعقد شده بین ترکیه و آمریکا در شمال سوریه را که مدت آن پنج روز است پذیرفته‌اند. در حالی که بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، این توافق را مبهم خواند و سازمان ملل از هر تلاشی برای کاهش تنش استقبال کرد.

به گزارش سایت شبکه الجزیره، مظلوم کوبانی، یکی از فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد، نیروهای کرد توافق با ترکیه را قبول کرده‌اند و هر آنچه لازم باشد برای به ثمر نشاندن آن انجام می‌دهند.

مظلوم کوبانی گفته آنها آتش‌بس در شهرهای راس‌العین و تل الابیض را رعایت خواهند کرد هر چند تصریح کرده که "ما درباره (آتش‌بس) در دیگر شهرها و مناطق صحبتی نکرده‌ایم."

آلدار خلیل، یکی دیگر از رهبران برجسته کرد نیز در اظهارات تلویزیونی از توافق صورت گرفته و توقف درگیری‌ها استقبال کرد. اما در عین حال گفت، کردها در برابر هر حمله‌ای از خود دفاع خواهند کرد.

خلیل افزود، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه خواهان نفوذ تا عمق ۳۲ کیلومتری در سوریه است و ما قبلا این شروط را رد کردیم.

از سوی دیگر، بثینه شعبان مشاور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد، توافق اعلام شده بین ترکیه و آمریکا درباره آتش‌بس در شمال سوریه مبهم است.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت، دمشق امکان ندارد نمونه کردستان عراق در سوریه را بپذیرد.

آنکارا: توافق با آمریکا آتش‌بس نیست، تعلیق عملیات است /ترکیه به خواسته‌های خود رسید

مولود چاووش‌اوغاو، وزیر امور خارجه ترکیه درباره دیدار هیئت‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا ضمن ادعای اینکه کشورش به تمامیت ارضی سوریه توجه دارد، تاکید کرد: با درایت رئیس جمهوری ترکیه طی مذاکرات به خواسته‌های خود رسیدیم.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو طی نشست خبری پس از دیدار هیئت‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا گفت: با درایت رئیس جمهوری (رجب طیب اردوغان) طی مذاکرات به خواسته‌های خود رسیدیم.

چاووش‌اوغلو طی سخنانی در جمع خبرنگاران در آنکارا همچنین درباره سخنان مایک پنس مبنی بر برقراری آتش‌بس در آن منطقه اظهار کرد: این یک آتش‌بس نیست. آتش‌بس فقط می‌تواند بین دو طرف مشروع صورت بگیرد. این به معنای تعلیق عملیات است.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: تعلیق عملیات به معنی عقب نشینی نیروهای ما از آنجا (شمال شرق سوریه) نیست. ما در آنجا حضور خواهیم داشت و به حضور خود ادامه خواهیم داد.

وی افزود: برای اینکه یگان‌های مدافع خلق کرد طی ۱۲۰ ساعت از منطقه خارج شوند، عملیات "چشمه صلح" را موقتا متوقف خواهیم کرد، ولی این یک آتش‌بس نیست.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: آنکارا با طرف آمریکایی درباره خارج کردن سلاح‌های سنگین کردها و نابودی مواضع آنها توافق کرده و هیچ تعهدی درباره عین العرب (کوبانی) نداده است. ما خروج سلاح‌های سنگین را زیر نظر خواهیم داشت.

چاووش‌اوغلو با اشاره به اینکه کنترل منطقه امن‌ در اختیار نیروهای مسلح ترکیه خواهد بود، گفت درباره منبج و برخی مناطق دیگر نیز با روسیه مذاکره خواهیم کرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت پاکسازی منطقه از "تروریست‌ها" و ایجاد "منطقه امن" در شرق فرات تا عمق ۳۲ کیلومتر و در طول ۴۴۴ کیلومتر تا مرز عراق از لحاظ امنیت ترکیه، تصریح کرد: در مورد بازپس گیری سلاح‌های سنگین، امحای مواضع و سنگربندی ی.پ.گ به توافق دست یافتیم.

وزیر امور خارجه همچنین درباره نامه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خطاب به رجب طیب اردوغان گفت: ما عملیات را ۹ اکتبر آغاز کردیم. یعنی پاسخ خود را در میدان دادیم.

این مقام ترکیه اظهار کرد، کشورش مبارزه جدی با داعش داشت و بیش از ۴۰۰۰ نیروی داعشی را در عراق و سوریه خنثی کرد.

وی افزود: ما با هماهنگی آمریکا در مساله مبارزه با داعش در شرق رود فرات نیز اقدام خواهیم کرد.

الجزیره مباشر نیز نوشت: عملیات موسوم به چشمه صلح ترکیه در پی توافق ترکیه ‌و ‌امریکا برای ۱۲۰ ساعت متوقف می‌شود تا نیروهای «دموکراتیک سوریه» فرصت عقب نشینی داشته باشند.

كردهاى سورى آتش بس را پذيرفتند

مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) به صورت رسمی اعلام کرد ؛ این گروه توافق آتش بس اعلام شده از سوی ترکیه و آمریکا را می‌پذیرد.

عبدى گفت: توافق در نتیجه مقاومت نیروهای کرد و ملت ما روی داده است و این توافق مناطق "رأس العین" و تل أبیض" را شامل خواهد شد.

پلوسی: توافق آتش‌بس موقت ترامپ با ترکیه دروغین است

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «چاک شومر» رهبر اقلیت دمکرات سنای آمریکا ضمن مخالفت با توافق ترامپ و اردوغان برای آتش‌بس موقت در شمال شرق سوریه، آن را "دروغین" توصیف کردند.

رهبران دمکرات کنگره در بیانیه‌ای مشترک گفتند: این توافق اعتبار سیاست خارجی آمریکا را به طور جدی خدشه‌دار می‌کند و پیام خطرناکی به متحدان و دشمنان ما می‌فرستد که نمی‌توان به سخنان ما اعتماد کرد. رئیس جمهوری اردوغان هیچ امتیازی نداده، اما رئیس جمهوری ترامپ به او همه چیز داده است.

استقبال گوترش از توافق آتش‌بس در شمال سوریه

سخنگوی آنتونیو گوترش اعلام کرد، دبیرکل سازمان ملل از آتش‌بس ۵ روزه در شمال سوریه که بین ایالات متحده و ترکیه حاصل شده است، استقبال می‌کند و هم‌زمان بر اهمیت تلاشی که برای حل و فصل این بحران نیاز است، تاکید دارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل از هر تلاشی برای تنش‌زدایی از شرایط و حفاظت از غیرنظامیان در چارچوب منشور سازمان ملل متحد و قوانین بشردوستانه بین‌المللی حمایت می‌کند. دبیرکل تاکید دارد که هنوز راه درازی تا دستیابی به راهکاری موثر برای بحران در سوریه پیش روی ما قرار دارد. 

کرملین: آنکارا جزئیات توافق با آمریکا را ارائه دهد

سخنگوی کرملین در گفت‌وگویی تاکید کرد، مسکو انتظار دارد اطلاعات توافق‌های آمریکا – ترکیه درباره تعلیق عملیات در شمال سوریه را از آنکارا دریافت کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: امید داریم اطلاعاتی از جانب ترکیه درباره توافق با آمریکا دریافت کنیم.


پاسخ توییتری اردوغان به ترامپ درباره توافق آتش‌بس

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، اطمینان دارد بعد از توافق دو طرف درباره توقف عملیات نظامی در شمال شرق سوریه تلاش‌های مشترک آمریکا و ترکیه موجب تقویت صلح و ثبات خواهد شد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در حساب توییتر خود در پاسخ به دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود نوشت: جناب رئیس جمهور هنگامی که تروریسم به عنوان دشمن اصلی بشریت را شکست دهیم جان انسان‌های بیشتری را نجات داده‌ایم.

اردوغان افزود: مطمئنم که این تلاش مشترک به صلح و ثبات در منطقه‌مان کمک خواهد کرد.

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از پایان دیدار هیئت‌های عالی رتبه ترکیه و آمریکا که در آنکارا صورت گرفت، با انتشار پیامی در توییتر و با تشکر از اردوغان نوشت: "اخبار خوبی از ترکیه در راه است. پنس و مایک پامپئو وزیر امور خارجه کمی بعد نشست خبری تشکیل خواهند داد. از رئیس جمهور اردوغان تشکر می‌کنم. میلیون‌ها زندگی نجات می‌یابد."

ترکیه بار دیگر راس العین در شمال سوریه را هدف گرفت

دیده بان حقوق بشر سوریه نهاد وابسته به مخالفان سوری اعلام کرد، نیروهای ترکیه‌ به رغم توافقنامه توقف عملیات نظامی (آتش‌بس) در شمال سوریه مجددا راس العین در شمال شرق سوریه را هدف گرفتند.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، دیده بان حقوق بشر سوریه شب گذشته اعلام کرد، حمله راکتی نیروهای ترکیه و مخالفان سوری هم‌پیمانش علیه شهر راس العین (سری کانییه) در نوار مرزی را رصد کرده است. این به رغم توافق آمریکا و ترکیه درباره توقف درگیری و عملیات نظامی در کل منطقه شرق فرات بود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، درگیری‌ها بین نیروهای ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در راس العین رخ داده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده بود، بعد از اینکه جنگنده‌های ترکیه روستاهای منطقه را قبل از توافق آتش‌بس بین آمریکا و ترکیه بمباران کردند، آرامش شکننده و نسبی بر محورهای خطوط تماس در اطراف شهرک عین عیسی در شمال شهر رقه برقرار شده است.

در این راستا نیروهای دموکراتیک سوریه پنج‌شنبه آغاز اجرای آتش‌بس بین ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه را اعلام کردند.

نیروهای قسد اعلام کردند، این آتش‌بس از ساعت ۱۰ شب به وقت محلی شروع شد. این گروه متعهد به رعایت آتش‌بس شده و امیدوار بود دولت ترکیه نیز به آن پایبند باشد.

امجد عثمان،‌ سخنگوی شورای دموکراتیک سوریه نیز اعلام کرد، در حال حاضر تلاش برای نشان دادن واکنش مناسب به توافق ترکیه و آمریکا در حال انجام است.

وی افزود، رهبران کرد سوریه قبل از ارائه پاسخ مناسب به توافق ترکیه و آمریکا تماس‌های متعددی را با هم برقرار کردند.

نظر شما