شناسهٔ خبر: 35964932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

سرمقاله

صاحب‌خبر -

آذر فخري 

بحران آب در كنار بحران در كارشناسي‌هاي شتابزده و تصميم گيري‌هاي شتابزده‌تر دارد چهره‌اي ديگر به خود مي‌گيرد. تا مدت‌ها طرح انتقال آب از خليج فارس و درياي عمان به استان‌ها و فلات مركزي ايران روي ميز بود. اما بعدها اين طرح سراز درياي خزر درآورد و حالا حدود ده سال است طرح انتقال آب از درياي خزر به استان سمنان، دچار كشمكش‌هاي فراواني بين مسئولان ذيربط، نمايندگان مجلس و كمپين‌هاي مختلف شده است؛ مجادلاتي كه به نظر مي‌رسد با امضاي جديد رئيس سازمان محيط زيست مبني بر تائيد اين طرح، به جاهاي باريك كشيده شود و بحران آب را از آن چه كه واقعا هست جدي‌تر كند.

10 سال پيش وزارت نيرو از پروژه‌اي براي انتقال آب درياي خزر به فلات مرکزي خبر داد كه با وجود تمام هشدارها نسبت به تبعات زيست‌محيطي اين پروژه در فروردين سال 91، رييس جمهور وقت براي شرکت در مراسم کلنگ‌زني پروژه انتقال سالانه 500 ميليون مترمکعب آب از خزر به فلات مرکزي، به استان مازندران سفر کرد اما زور مخالفان اين طرح چربيد پروژه «ايران‌رود» لغو شد.

اما حالا در دولت دوازدهم، و اين‌بار با رياست پرحاشيه سازمان محيط زيست، اين سازمان با برخي شروط با اجراي اين پروژه موافقت کرده و عکسي از نامه رئيس سازمان محيط‌زيست به وزير نيرو منتشر شده که در آن اعلام کرده اجراي اين پروژه بلامانع است و برخي ضوابط زيست‌محيطي بايد رعايت شوند.

اما اين طرح همچنان مخالفان خاص خودش را دارد. در درجه اول حدود 40 نفر از نمايندگام مجلس در نامه‌اي به رئيس جمهور با طرح انتقال آب خزر به سمنان اعتراض کرده‌ اند. همچنين نهادهايي چون مرکز پژوهش‌هاي مجلس، مرکز بررسي‌هاي استراتژيک رياست جمهوري، اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مازندران نيز با اين طرح مخالفند. در كنار تمام اين مخالفت‌ها البته مدير كمپين مخالفين انتقال آب خزر به كوير در نامه‌اي خواستار اعلام جرم عليه وزير نيرو و رئيس سازمان محيط‌زيست شده است چرا كه اين عمل را شتابزده، ناشايست و غيرعلمي مي‌داند و به نيابت از مردم ايران و به‌خصوص شهروندان شمال كشور، عليه وزير نيرو و رئيس سازمان محيط زيست ايران اعلام جرم كرده است.

منتقدان طرح انتقال آب درياي خزر پس از شيرين كردن به سمنان مي‌گويند اين تصميم تبعات زيست‌محيطي فراواني را بر درياي خزر و مسير انتقال آب تحميل كرده و موجب نابودي اين دريا خواهد شد كه اكنون هم دچارعقب‌نشيني بيش‌تر از بيست متر و آلودگي‌‎هاي بيوشيميايي فراوان است و به جنگل‎هاي هيركاني هم آسيب جدي وارد خواهد آمد.

اما موافقان اين طرح با اشاره به دو سد مهم بر روي سفيد رود، معتقدند اهالي شمال سهم خود را از آب و بارندگي طبيعي كه در اين ناحيه زياد است دريافت مي‎كنند.

اما با تمام مخالفت‎ها و هشدارهاي كارشناسي در اين زمينه رئيس سازمان محيط زيست امضاي خود را پاي تائيد اين طرح پرهزينه در شرايط فعلي گذاشت چرا كه مدير عامل بنياد آب خزر با استناد به داده‎هاي علمي و منطقي معتقد است؛ برداشت و انتقال آب درياي خزر داراي توجيه فني و اقتصادي است و نه تنها باعث شيرين‎تر شدن هرچه بيشتر دريا مي‎شود بلكه ديپلماسي ايران را در مواجهه با كشورهاي همسايه اين پهنه آبي تقويت مي‎كند. از اين زاويه، گويا طرح انتقال آب درياي خزر به فلات خشك، توجيهات سياسي خاصي هم دارد كه هنوز خبرو جزئياتش منتشر نشده است!

a.f.far99@gmail.com

نظر شما