شناسهٔ خبر: 35947896 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گیشه سینماهای جهان در تسخیر چه فیلم‌هایی است

پیشتازی ژوکر ، درخشش واکین فی‌نیکس

در روزهای گذشته حتی اکران فیلم‌های جدید و پر سر و صدا باعث نشد «ژوکر»، این نگاه پرکنایه تاد فیلیپس به دشمن دیرین و مشهور بتمن، رتبه اول را در جدول پر‌فروش‌های امریکای شمالی از دست بدهد و همچنان یکی از بخت‌های اصلی کسب جایزه‌ اسکار باقی بماند. این فیلم که با بازی هنرمندانه واکین فی‌نیکس در نقش ژوکر با تحسین بسیار زیادی همراه شده، در سطح جهان برای دومین هفته متوالی پرسود‌ترین فیلم محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

با 55 میلیون دلاری که ژوکر در سه روز پایانی این هفته در سینماهای امریکا، کانادا و مکزیک کسب کرد، این فیلم در فقط 12 روز نمایش در امریکای شمالی 198 میلیون دلار به دست آورده است. همه این‌ها تأییدی بر این فرضیه است که ژوکر، که چند هفته پیش جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را برد، برای تبدیل‌شدن به اولین فیلم کمیک‌بوکی برنده جایزه اسکار شانس زیادی دارد. شاید تأکید بر این نکته هم الزامی است که ژوکر پیش‌تر یک فیلم جنایی و روان‌شناختی است تا یک فیلم ابرقهرمانی مثل آنچه در مجموعه بتمن و فیلم‌های مشابهش در ذهن داریم. «ژوکر» هر چه باشد، این هفته گیشه‌ای 124 میلیون دلاری در 79 کشور دیگر جهان هم داشت تا پولسازی‌اش در اروپا، شرق آسیا، شمال آفریقا و اقیانوسیه به 351 میلیون دلار و با احتساب امریکای شمالی به 545 میلیون دلار برسد. به این ترتیب «ژوکر» تا این لحظه نهمین فیلم پرسود تولید‌ شده در شرکت دی‌سی‌کامیکز از بدو عرضه این آثار به حساب می‌آید و احتمالاً در روزهای آینده رتبه هشتم را نیز از فیلم دیگری از تبار ابرقهرمان‌ها یعنی «لیگ عدالت» که فروش 658 میلیون دلاری داشته خواهد گرفت. ناگفته نماند «ژوکر» این هفته اکران خود را در فرانسه با 3/10 میلیون دلار و در آلمان با 3/9 میلیون دلار شروع کرد.
نسخه جدید انیمیشن «خانواده آدامز» و فیلم «مرد برج جوزا» هم در شروع اکران خود در امریکای شمالی درخشیدند و رتبه‌های دوم و سوم جدول پرسود‌های این منطقه و هالیوود را تصاحب کردند. «خانواده آدامز» با 4007 سالن در امریکا و کانادا توانست 2/30 میلیون دلار پول به دست بیاورد و «مرد برج جوزا» با 3642 سالن به 5/20 میلیون دلار دست یافت. این امیدواری وجود دارد که «خانواده آدامز» در ایام هالووین که از اواخر این هفته آغاز می‌شود، فروش چشمگیرتری داشته باشد. «مرد برج جوزا» که آنگ لی کارگردانی‌اش کرده و یک اکشن پرهیجان با بازی ویل اسمیت در نقش اصلی است، علاوه بر امریکای شمالی در 63 کشور دیگر دنیا نیز اکران شده و به فروش مجموعی 1/31 میلیون دلار رسیده است. اما اینها هنوز پاسخگوی هزینه نجومی تولید 138 میلیون دلاری فیلم نشده است. در همین حال کارتون جدید دیگری با عنوان «نفرت‌انگیز» و فیلم سینمایی ساخته‌ شده بر اساس مجموعه تلویزیونی پرطرفدار «دانتون آبی» که هفته پیش به ترتیب در رده‌های دوم و سوم جدول پر‌فروش‌ها قرار داشتند، این هفته به رده‌های چهارم و پنجم تنزل پیدا کردند. ناگفته نماند که «پارازیت» ساخته تحسین‌ شده بونگ جون-هو، فیلمساز مطرح اهل کره جنوبی که اوایل خردادماه امسال نخل طلای کن را برد، سرانجام این هفته در امریکا اکران شد و با اینکه فروشش در سینماهای شهرهای کلیدی نیویورک و لس آنجلس از 376 هزار دلار فراتر نرفت، اما با رسیدن به معدل 125 هزار دلار در هر سالن صاحب بهترین معدل فروش در سال‌جاری میلادی شد.

 

نظر شما