شناسهٔ خبر: 35935531 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سلیمی:

دانشگاه علامه، کمک به بازاندیشی جامعه را رسالت خود می‌داند

تهران‌- ایرنا- رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امروز جامعه به دلیل فراگیر شدن دستیابی به اطلاعات با زیست بوم جدیدی مواجه است و دانشگاه در این زمینه کمک به بازاندیشی جامعه را رسالت خود می داند.

صاحب‌خبر -

حسین سلیمی روز دوشنبه در همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی افزود: وارد عصری شده ایم که نه تنها منبع اقتدار بلکه شیوه اقتدار در عصر جدید دگرگون شده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: از روزی که به درستی درک کنیم در یک زیست بوم جدید در جهان تازه زندگی می کنیم، آنگاه باید به بازاندیشی ساختار نهادهای آموزشی، نحوه سازمان دادن و دسترسی مردم به اطلاعات و همچنین بازاندیشی ساختار رسانه های گروهی و حتی شیوه جدید اشتغال در جامعه بیندیشیم.
وی اظهار داشت: امروز دسترسی افراد به دانش محدود به این نیست که حتما سر کلاس دانشگاه بروند و استاد یک بسته اطلاعاتی در اختیار دانشجو قرار دهد. این دوران دیگر به سر آمده است.
سلیمی با بیان اینکه امروز تمام انسان ها با ساده ترین وسایل، دسترسی گسترده به اطلاعات دارند، افزود: بدین ترتیب مرجعیت اقتدار، دگرگون می شود. 
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اواخر دهه ۷۰ میلادی یک پروژه تحقیقاتی با عنوان پست مدرن که شاید مواضع آن مورد نقد باشد، موضوعات جدیدی را مطرح کرد، اما برخی این سخن را جدی نگرفتند. این پروژه بیان می داشت که با وارد شدن به عصر جدید دانش، انسان ها با شرایطی مواجه می شوند که ماهیت دانش، دانشگاه و پدیده های اجتماعی دگرگون می شود. 
وی ادامه داد: آن زمان این سخن چندان جدی گرفته نشد، در حالی که امروز جامعه به دلیل فراگیر شدن دستیابی به اطلاعات، با یک زیست جهان جدید، شیوه جدیدی از زندگی اجتماعی و شکل گیری ماهیت های اجتماعی مواجه شده است.  
سلیمی یادآور شد: تا قبل از این، پدیده های اجتماعی از دانشگاه و مدرسه گرفته تا دولت، همه با گونه خاصی از اقتدار تعریف می شدند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه متاسفانه در دوره ای از تاریخ اندیشه، اقتدار فقط با نیروی نظامی تعریف می شود، اضافه کرد: شایع ترین تعریف از دولت، انحصار استفاده از خشونت است، تعریفی که ماکس وبر ارائه کرده است.
وی ادامه داد: یک بعد دیگر مساله این بود که بخش مهمی از اقتدار، از دستیابی به دانش، اطلاعات و اندیشه بیرون می آید. بسیاری از مراجع اقتدار به این دلیل به اقتدار دست یافتند که به دانش دسترسی انحصاری داشتند.
سلیمی گفت: در جوامعی که به تازگی در حال رسیدن به دوران مدرنیته خود هستند، دانشگاه و مدرک گرفتن از دانشگاه بسیار مهم می شود؛ غافل از اینکه وارد عصری شده ایم که نه تنها منبع اقتدار بلکه شیوه اقتدار نیز در عصر جدید دگرگون شده است.

نظر شما