خودروسازان می توانند استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت کنند؟
شمارش معکوس برای توقف تولید برخی خودروها
دی ماه امسال مهلت نهایی خودروسازان برای رعایت استانداردهای 85 گانه خودروست. بر اساس اظهارات روز گذشته معاون رییس سازمان ملی استاندارد قرار است در جلسه هفته جاری سازمان استاندارد پیشنهاد وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروها مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به قدیمی بودن برخی از تولیدات خودروسازان، پیش بینی می شود برخی از محصولات آنها قادر به پاس کردن همه استانداردها نباشد. پیش از این عنوان میشد که خودروهای پرتیراژی همچون پراید و ۴۰۵ و دیگر خودروهای قدیمی، بهرغم ارتقای استانداردی که طی سالهای گذشته داشتند، باز هم قادر به پاس کردن استاندارد ۸۵ گانه نخواهند بود و بهطور حتم از خط تولید سایپا و ایرانخودرو خارج میشوند.
صاحبخبر - خودروسازان تا ۲ سال قبل موظف به رعایت ۵۵ استاندارد اجباری در محصولات تولیدی بودندکه دایره شمول این استانداردها پارسال به ۶۵ مورد رسید و از ابتدای زمستان امسال نیز ۲۰ استاندارد اجباری دیگر با هدف افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل اجرایی میشود. بر این اساس رعایت ۸۵ استاندارد صنعت خودروسازی برای واحدهای تولید خودرو کشور الزامی می شود. در سال ۲۰۱۷ استاندارد اجباری تولیدخودرو در کشورهای اروپایی نیزهمین تعداد است. بر اساس استانداردهای ۵۵ گانه که شامل ۵۱ استاندارد مربوط به کیفیت و ایمنی و چهار مورد مربوط به آلایندگی میشود، خودروسازان محصولات خود را در سه سطح ایمنی، آلایندگی و بدنه ارتقا دادند و در فاز نخست توانستند با ارتقای ایمنی به لحاظ ایمنی سیستم ترمز ABS و کیسه هوا محصولات خود را بهروز کنند. حال در فاز دوم که به استانداردهای ۸۵گانه مربوط میشود خودروسازان باید استانداردهای جدید مربوط به مسائل «ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستمهای هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدودکننده سرعت، تجهیزات ضد سرقت و...» را نیز در تولیدات خود لحاظ کنند و گام جدیدتری را در راستای ارتقای استانداردهای ایمنی بردارند. تجهیز خودروهای سنگین به ترمز هوشمند از جمله الزامات استاندارد اجباری خودروسازان در سال جاری است. رعایت این استاندارد در خودروهای سنگین موجب میشود در صورتی که راننده به هر دلیلی هوشیاری خود را از دست دهد در هنگام تصادف سامانه هوشمند فعال شده و خودرو از حرکت باز میایستد. همچنین سامانه انحراف از مسیر و حفاظت از عابران پیاده نیز برای کاهش آسیب حین حوادث رانندگی از دیگر الزامات سازمان استاندارد در تولید خودرو است که باید امسال در صنعت خودروسازی داخلی اعمال شود. یک گام تا حذف پلتفرمهای قدیمی وحید مرندی، معاون رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ما گزارشی از وضعیت موجود صنعت خودرو تهیه کردهایم که در جلسه پیش رو در شورای عالی استاندارد ارائه خواهد شد، گفت: «در مورد برنامهریزی برای توقف تولید برخی خودروها، پیشنهاد وزارت صنعت در جلسه شورای عالی استاندارد ارائه خواهد شد که مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.» وی با بیان اینکه وضعیت تولید خودروها نسبت به قبل بهتر شده است، به فارس گفت: «البته یکسری مشکلات نیز وجود دارد که در شورای عالی استاندارد در مورد آنها تصمیمگیری خواهد شد.» مرندی مقدم تصریح کرد: «شورای عالی استاندارد بر اساس واقعیتهای روز جامعه در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی تصمیمگیری خواهد کرد.» معاون رییس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: «اکثر خودروهایی که نسبت به بقیه تولید جدیدتری هستند، کم مشکلترین و یا بیمشکلترین خودروها هستند.» به گفته وی، بیشترین مشکل را خودروهایی که بر روی پلتفرمهای قدیمی تولید میشوند، دارند. اجرای مشروط برخی استانداردها حال در شرایطی که چرخ صنعت خودروی کشور در شرایط محدودیت واردات تا حدودی با تولید این محصولات میچرخد، این سوال مطرح است که آیا به راستی سازمان استاندارد قادر به توقف خط تولید این خودروها خواهد بود؟ و اینکه دولت نیز تبعات خروج خودروهای پرتیراژ از خط تولید را قبول میکند؟ پیش از این سازمان ملی استاندارد در پاسخ به اظهارات برخی مسوولان صنعتی کشور که خواستار تعویق استانداردهای مصوب ۸۵گانه بودند، هر نوع تغییر زمانی و کیفی این استانداردها را رد کرده بودند. در این زمینه حتی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز تصریح کرده بود که اجرای استانداردهای خودرویی با قوت و مطابق برنامه زمانبندی اجرا میشود و برای تغییر در برنامهها نیز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. پیرو اظهارات وحید مرندیمقدم، نیره پیروزبخت نیز در واکنش به درخواست برخی مدیران خودروساز بر اجرای بینقص استانداردهای ۸۵ گانه تاکید کرده بود. این در شرایطی است که وی به تازگی در نشست خبری خود به نظر میرسید که یک گام از تاکیدات خود برای اجرای استانداردها عقبنشینی کرده است. وی در این نشست عنوان کرده بود که برنامه سازمان ملی استاندارد در مورد اجرای استانداردهای ۸۵ گانه همچنان پا برجا است، حال آنکه ممکن است برای یکی، دو قطعه وارداتی مشکلاتی وجود داشته باشد که باید در مورد الزام استفاده از این قطعات در شورای عالی استاندارد تصمیمگیری شود. در هر صورت پیشبینی سه دوره زمانی برای رسیدن به استانداردهای ۸۵گانه در حالی است که برخی از مسوولان سازمان ملی استاندارد ایران معتقدند عبور از مرحله اول ارتقای استانداردهای خودرو بهراحتی امکانپذیر بوده، اما در خوان دوم و سوم خودروسازان با مشکل مواجه خواهند شد و به این طریق در این دو فاز شاهد حذف خودروهایی خواهیم بود که توان پاس کردن استانداردهای جدید را نداشته باشند.∎
نظر شما