شناسهٔ خبر: 35886124 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آیین عزاداری "جمعه نشلجی‌ها"

آیین سنتی مذهبی "جمعه نشلجی‌ها" با حضور جمعی از اهالی روستای نشلج و علاقه‌مندان خاندان عصمت و طهارت (ع) در مشهداردهال کاشان برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

عزاداران سیاه‌پوش روستای نشلج به همراه صدها نفر از پیروان مکتب اهل بیت (ع)، سوگواران نهضت حسینی و مجاوران به مناسبت سالگرد هفتمین روز شهادت امامزاده سلطانعلی بن محمد باقر (ع) در قالب هیات‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به سوگواری پرداختند.

علی بن محمد بن علی بن الحسین (ع)، مشهور به سلطانعلی در برخی منابع، فرزند بلافصل پنجمین امام شیعیان بود که سال ۱۱۳ ه‍جری قمری با حکم حضرت امام محمد باقر (ع) و به درخواست دوست‌داران اهل بیت (ع) در چهل حصاران و فین برای ترویج و تبیین احکام دین مبین اسلام از مدینه منوره به منطقه اردهال هجرت کرد.

این امامزاده والامقام نزدیک سه سال در کاشان به هدایت مردم اشتغال داشت اما سرانجام در سال ۱۱۶ ه‍.ق به همراه تعدادی از مریدان و اهالی منطقه، حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا توسط نیروهای حکومت وقت همانند جدش حضرت امام حسین (ع) در محلی به نام دربند ازناوه به شهادت رسید.

یک هفته پس از این رویداد که امروزه برابر سومین جمعه مهرماه در نظر گرفته می‌شود، جمعی از اهالی روستای نشلج به محل شهادت آمده و در سوگ از دست دادن فرستاده امام پنجم شیعیان و برادر حضرت امام صادق (ع) به عزاداری پرداختند.

مردم نشلج در طول این سال‌ها به صورت مستمر یک هفته پس از آیین سنتی مذهبی قالیشویان، با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و تعزیه خوانی در آستان مقدس امامزاده سلطانعلی بن محمد باقر (ع) آن رویداد را گرامی و زنده نگه داشته‌اند که با گذشت زمان به جمعه نشلجی‌ها معروف شده است.

روستای ۲ هزار نفری نشلج که امروزه یکی از پر جمعیت‌ترین روستاهای شهرستان کاشان به شمار می‌رود، در فاصله نزدیک به ۱۰ کیلومتری مشهداردهال از توابع بخش نیاسر قرار دارد.

<div id="video-display-embed-code_240773" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/734813/240773?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما