شناسهٔ خبر: 35869330 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبار از حمله ترکیه به شمال سوریه؛

حمله هوایی به راس العین/ بمباران شهر کوبانی/ حمله زمینی ناکام به تل ابیض/ 181 موضع هدف قرار گرفت

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رویترز به نقل از وزارت دفاع ترکیه آورده است که ارتش این کشور بر مواضعی در شمال شرقی سوریه تسلط یافته است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از رویترز ، وزرات دفاع ترکیه می گوید بر بخشی از اهداف تعیین شده در شمال شرق سوریه تسلط یافته است.
وزارت دفاع ترکیه تاکید کرده است: عملیات نظامی در چهارچوب عملیات "چشمه صلح" در شمال سوریه از زمین و هوا یک روز طول کشید.
برخی از منابع از ورود ارتش ترکیه به روستاهای الیابسه، منبطح، الحاویه، بیر عاشق از توابع شهرک تل ابیض در حومه شمالی رقه خبر می دهند.
وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای بامداد پنجشنبه اعلام کرد 181 موضع را در شمال سوریه هدف حمله قرار داده است.
وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه‌‌ای بامداد پنجشنبه (18 مهرماه) مدعی شد 181 موضع را در شمال سوریه مورد حمله قرار داده است.

 8 کشته و 20 زخمی در الحسکه
منابع خبری سوری اعلام کردند از آغاز تجاوز ترکیه به شمال سوریه تا این لحظه 8 شهروند غیرنظامی و 20 نفر مجروح شدند.
منابع سوری اعلام کردند از آغاز حملات 8 شهروند غیرنظامی کشته و 20 نفر دیگر مجروح شدند.

پیشروی ارتش ترکیه تا پنج کیلومتری غرب راس العین
شبکه تلویزیونی الجزیره  به نقل از منابع میدانی از پیشروی ارتش ترکیه تا عمق پنج کیلومتری غرب شهر راس العین در مرزهای سوریه و ترکیه خبر داد.این منابع گفتند ارتش ترکیه کنترل شماری از روستاها و مواضع را در غرب شهر تل ابیض به دست گرفت.

پیشروی زمینی ارتش ترکیه به سمت حومه الحسکه و الرقه
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: خبرها از پیشروی زمینی ارتش ترکیه به سمت شماری از روستاهای حومه الحسکه و حومه شمالی الرقه حکایت دارد.

ارتش ترکیه کنترل شماری از روستاهای شمال سوریه را به دست گرفت
شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی به نقل از منابع میدانی گزارش داد: ارتش ترکیه با پیشروی در شرق شهر تل ابیض در سوریه کنترل شماری از روستاها را به دست گرفت.
منابع میدانی گفتند ارتش ترکیه, مواضع گروه موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک در حومه شهر راس العین را هدف حمله زمینی قرار داد.

ارتش ترکیه در حال برچیدن دیوار نزدیک روستای تل حلف در شمال سوریه است
شبکه تلویزیونی المیادین  گزارش داد: ارتش ترکیه عملیات برچیدن دیوار نزدیک روستای تل حلف در غرب رأس العین در شمال غرب استان الحسکه سوریه را آغاز کرد.

اعزام نیروهای بیشتر به سوریه
شبکه تلویزیونی الحدث اعلام کرد: پس از آنکه ترکیه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد, نیروهای اضافی به مرزهای ترکیه با سوریه اعزام کرد.

ادامه حملات هوایی به راس العین و تل ابیض
شبکه تلویزیونی الحدث  به نقل از خبرنگار این شبکه از حمله هوایی صبح امروز نیروهای ترکیه به شهر رأس العین و تل ابیض خبر داد.
خبرنگار الحدث افزود نیروهای کماندو ترکیه مشارکت در نبردها (در شمال سوریه) را آغاز کردند.

قسد از کشته شدن پنج نظامی ترکیه خبر داد
شبکه تلویزیونی الحدث  گزارش داد: نیروهای سوریه دموکراتیک(قسد) از انهدام چهار تانک متعلق به ارتش ترکیه در مرزهای تل ابیض خبر دادند.قسد در بیانیه ای با اعلام کشته شدن پنج نظامی ترکی تاکید کرد اجساد آنها را نزد خود نگه می دارد.
قسد افزود با تلاش برای پیشروی ارتش ترکیه در محور تل حلف و علوک مقابله کرد.

حمله زمینی ناکام به تل ابیض
منابع وابسته به نیروهای قسد از ناکام ماندن پیشروی ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن در محور تل ابیض خبر دادند.
یک منبع مسئول وابسته به نیروهای قسد اعلام کرد که تلاش ارتش متجاوز ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن برای ورود از طریق محور شمالی به تل ابیض با شکست روبرو شده است.
این منبع بیان کرد: پهپاد ارتش ترکیه و نیز 4 خودرو نظامی ترکیه منهدم شده است.
منبع وابسته به قسد همچنین اعلام کرد که جنگنده ای ترکیه یک مرکز نگهداری داعش را هدف قرار داده اند.

ارتش ترکیه شهر کوبانی را بمباران کرد
سخنگوی شبه‌نظامیان کُرد سوریه همزمان با آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه گفت که «ارتش ترکیه شهر کوبانی (عین العرب) را بمباران کرد».
سخنگوی شبه‌نظامیان کُرد سوریه چهارشنبه شب از حملات هوایی ارتش ترکیه به شهر کردنشین کوبانی (عین العرب) در شمال سوریه خبر داد.
به گزارش المیادین، وی گفت که «ارتش ترکیه روز چهارشنبه شهر کوبانی (عین العرب) را که پیشتر ماه‌ها در برابر داعش مقاومت کرده بود، بمباران کرد».
از سوی دیگر، یک عضو شورای ریاستی شبه‌نظامیان کُرد سوریه موسوم به گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» به خبرگزاری اسپوتنیک گفته که در این عملیات ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه، 20 نفر که بیشتر آنها غیرنظامی هستند، کشته و یا زخمی شدند.
وی تاکید کرد که «ده‌ها هزار نفر از مردم راس‌العین در عملیات نظامی ترکیه آواره شدند».

بمباران زندان جرکین
برخی منابع کرد اعلام کردند ارتش ترکیه به منظور آزادسازی تروریست های داعش زندان جرکین را بمباران کرده است.
نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) مدعی شدند که ترکیه سعی می کند با گلوله باران و بمباران زندان جرکین در قامشلی و ایجاد شکاف در بدنه زندان تروریست های داعشی را فراری دهد.
نیروهای سوریه دموکراتیک در بیانیه ای مدعی شدند که ترکیه به عمد زندان داعشی ها را هدف قرار داده تا آن ها را از زندان فراری دهد.
در حملات ترکیه به اهدافی در شمال سوریه در الحسکه تا کنون هشت نفر کشته و 20 نفر زخمی شدند.

درخواست عضو کُرد مجلس سوریه برای تشکیل اتاق عملیات مشترک ارتش و نیروهای کرد
یکی از نمایندگان کُرد در پارلمان سوریه خبر داد که شبه‌نظامیان کُرد برای مقابله با تجاوز ترکیه، در حال تماس با دولت سوریه هستند و فضای بین طرفین نیز مثبت است.
«عمر اوسی» نماینده کُرد پارلمان سوریه به عملیات ترکیه در سوریه واکنش نشان داد و گفت که این عملیات، فقط کُردها را هدف قرار نداده، بلکه «تمام ملت، بافت جمعیتی و جغرافیای ملی سوریه را هدف قرار داده است».
اوسی با بیان اینکه نگاه ترکیه «به اشغال شمال سوریه –از ساحل دریای مدیترانه تا مرزهای رود دجله در مرزهای عراق است»، تصریح کرد که بهانه ترکیه، ایجاد «منطقه امن» است، ولی هدف این کشور، «الحاق این منطقه به آنچه منشور ملی ترکیه در سال 1920 نامیده می‌شود و الحاق آن به خاک ترکیه است که این مسئله در چارچوب اهداف توسعه‌طلبانه و استعماری ترکیه است».
وی در گفت‌وگو با روزنامه «الوطن» سوریه گفت که تُرک‌سازی شمال سوریه از جمله اهداف دیگر ترکیه است و وضعیت در این منطقه «بسیار خطرناک است؛ زیرا ترکیه می‌خواهد به مسیر ارتباطی بین حلب و منطقه الجزیره سوریه برسد... به هر حال، این تجاوز پس از چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است».
این نماینده سوری با بیان اینکه هیچ کس از خیانت آمریکا به شبه‌نظامیان کُرد تعجب نکرد، توضیح داد: «مدت‌هاست که به برادرانمان در یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه هشدار دادیم که آمریکا برنامه سیاسی مخصوص کُردهای سوریه ندارد، بلکه به دنبال شرکایی [در عملیات] زمینی است... ترامپ به صراحت گفت که درست است که کُردها با حمایت آمریکا، با داعش مبارزه کردند، ولی ما به آنان پول و سلاح دادیم».
این نماینده سوری با تأکید بر اینکه، «این باید آخرین بار باشد که کُردها به آمریکایی‌ها اعتماد کردند»، خاطر نشان کرد، ترکیه هم‌پیمان آمریکا در ناتو و «پادگان امپریالیسم در گُرده ملت‌های منطقه است. این واقعیت است. زمانی که آمریکا بخواهد بین ترکیه و کُردها، انتخاب کند، قاعدتا ترکیه را انتخاب خواهد کرد».
اوسی از شبه‌نظامیان کُرد خواست که فورا به دمشق بروند، با دولت سوریه هماهنگ شوند، اتاق عملیات مشترک نظامی با ارتش سوریه تشکیل دهند، زمینه را برای استقرار در این منطقه و در طول نوار مرزی با ترکیه فراهم کنند و پرچم سوریه را در همه روستاها و شهرهای منطقه الجزیره و شرق فرات به اهتزاز درآورند.
وی با تأکید بر لزوم همکاری شبه‌نظامیان کُرد با دولت سوریه برای مقابله با تجاوز ترکیه، گفت که دولت و ارتش سوریه از خاک و تمامی شهروندان این کشور دفاع خواهند کرد. به هر حال نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای حاضر در خاک سوریه، اشغالگر هستند؛ «زیرا با موافقت دولت مرکزی دمشق وارد خاک سوریه نشدند و دولت سوریه نیز موظف است با تجاوز ترکیه مقابله کند».
اوسی با اشاره به تماس‌هایی بین دولت سوریه و فرماندهان نیروهای دموکراتیک، در پایان تأکید کرد: «امیدوارم این تماس‌ها به سطح گفت‌وگوی جدی در این زمان تاریخی برسد... فضا بین طرفین، مثبت است... دولت سوریه از فرماندهان نیروهای دموکراتیک استقبال می‌کند؛ زیرا آنان، بالاخره شهروندان سوری هستند».


نظر شما