شناسهٔ خبر: 67325322 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

یدیعوت آحارونوت: هند از آغاز جنگ غزه گلوله‌های توپخانه و پهپاد در اختیار اسرائیل قرار داده است

صاحب‌خبر -

شفقنا-روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت فاش کرد هند از زمان آغاز جنگ علیه نوار غزه، گلوله‌های توپخانه، سلاح‌های سبک و هواپیماهای بدون سرنشین به اسرائیل داده است.

به گزارش شفقنا، یدیعوت آحارونوت افزود: در فوریه گذشته، رسانه‌های هندی برای اولین بار گزارش دادند که هند پهپادهای پیشرفته هرمس 900 را که در شهر حیدرآباد تولید می‌شود در اختیار اسرائیل قرار داده است.

در این گزارش آمده است،کارخانه‌ای که اسرائیل در حیدرآباد برای تامین این پهپادها برای ارتش هند تاسیس کرد، به دلیل کمبودی که در طول جنگ رخ داد، 20 فروند از آنها را به طور اختصاصی برای ارتش اسرائیل ارسال کرد.

این کارخانه که یک سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت دفاعی اسرائیلی Elbit Systems و کنسرسیوم میلیاردر هندی گوتام آدانی است، اولین کارخانه‌ای در جهان است که این پهپادها را در خارج از اسرائیل تولید می‌کند.

این تصمیم دراماتیک احتمالاً توسط مقامات ارشد هند تأیید شده است و به احتمال زیاد به دلیل اینکه اسرائیل یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات دهلی نو است.

یدیعوت آحارونوت با بیان اینکه ارسال پهپاد علاوه بر گام‌های دیگر هند در تجهیز اسرائیل به گلوله‌های توپخانه و تسلیحات دیگر است، اعلام کرد: «این مشارکت و همکاری استراتژیک بین دو طرف ثابت کرد که برای اسرائیل بسیار مفید است.»

این روزنامه به نقل از «دانیل کارمون»، سفیر سابق اسرائیل در هند، با اشاره به درگیری نظامی میان دهلی نو و اسلام آباد در تابستان 1999 میلادی گفت: هندی‌ها همیشه به ما یادآوری می‌کنند که اسرائیل در طول جنگ کارگیل در کنار آنها بود. اسرائیل یکی از معدود طرف‌هایی بود که در کنار آنها ایستاد و به آنها سلاح داد و چه بسا اکنون خوبی ما را دارند جبران می‌کنند.

کارمون افزود: جنگ غزه روابط بین اسرائیل و هند را در برابر آزمون سختی قرار داد، آزمونی که بسیاری از متحدان از آن عبور نکردند.

وی اظهار داشت: در ساعات اولیه 7 اکتبر، نارندرا مودی، نخست وزیر هند حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرد و تروریسم را به صراحت محکوم کرد و کشورش حمایت بی قید و شرط از اسرائیل را در چند ماه اول نشان داد.

با ورود هند به مبارزات انتخاباتی که در آغاز ماه جاری در این کشور برگزار شد، این موضع اندکی تغییر کرد، تا حدی به این دلیل که تقریباً 15 درصد از شهروندان هند مسلمان هستند، اما سیاست کلی دولت هند حذف تغییر چندانی نیافت ولی دو عنصر به اظهارات و مواضع رسمی اضافه شد.

اول: حمایت از راهکار دو کشوری همسو با موضع ثابت هند طی سالیان گذشته (هند از ابتدای جنگ  سرد کشور فلسطین را به رسمیت شناخته است.)

دوم: دعوت به افزایش کمک‌های انسانی به غزه و از جمله ارسال محموله‌هایی که هند انجام داده است.

در این میان، مسئولان دولتی هند طی 8 ماه گذشته هیچگونه موضع‌گیری منفی علیه اسرائیل انجام نداده‌اند.

متن این خبر در اسکای نیوز عربی

نظر شما