شناسهٔ خبر: 35866912 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

جدی‌تر شدن امیدها برای آغاز گفت‌وگوها بین تهران و ریاض

عمران خان به درخواست عربستان به ایران می‌آید

واعظی:اگر عربستان در حل مشکل یمن و ارتباط با ایران جدی باشد، ما آن را مثبت تلقی می‌کنیم‌ گروه سیاسی / سیر تحولات و تحرکات حکایت از آن دارد که منطقه خاورمیانه روی خوش آرامش، امنیت و صلح را خواهد دید. این گزاره اگر چه خوشبینانه می‌نماید، اما به نظر می‌رسد واقعیات تلخ و هزینه‌زای حاکم بر مناسبات منطقه‌ای، بازیگران را مجاب کرده که باید نقطه پایانی بر سوء تفاهم‌ها، اختلاف نظرها و تداوم خصومت‌ها گذاشت.

صاحب‌خبر -

اعلام خبر سفر نخست وزیر پاکستان به ایران آن هم به درخواست عربستان سعودی، از جمله مؤلفه‌های امیدوارکننده در این مسیر است. روز گذشته پایگاه خبری «نور نیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی خبر داد که «عمران خان»، نخست وزیر پاکستان به درخواست عربستان سعودی و برای پیگیری ابتکاری جدید در زمینه رفع سوء تفاهم‌های موجود میان تهران و ریاض بزودی به تهران سفر می‌کند. بر اساس این خبر،  عمران خان همچنین در تلاش است تا در جریان سفر به تهران زمینه‌هایی را برای کاهش تنش میان ایران و امریکا فراهم کند. نخست وزیر پاکستان در جریان سفر به ایران ضمن گفت‌وگو با مقامات عالی جمهوری اسلامی، ابتکارات خود در این خصوص را مطرح خواهد کرد. رسانه‌های پاکستان نیز دیروز اعلام کردند که «عمران خان» نخست وزیر این کشور قرار است بزودی به جمهوری اسلامی ایران و عربستان سفر کند. «شاه‌ محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان هم دیروز  گفت: رئیس‌ جمهوری امریکا برای رسیدن به راه حلی در مورد ایران ناموفق بوده است به همین دلیل از نخست وزیر ما خواست تا در این موضوع وارد شود و میانجیگری کند. وی در ادامه افزود: ترامپ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از  پاکستان برای کاهش تنش با ایران در خواست کمک کرد و عمران‌خان به همین خاطر، گفت‌وگوها و دیدارهایی را با تهران آغاز کرد.
پیش از این هم رئیس جمهوری کشورمان که در مجمع سران کشورهای عضو سازمان ملل طرح ابتکاری خود با عنوان «صلح هرمز» را ارائه کرده بود، در حاشیه این نشست تأیید کرد که نخست وزیر پاکستان مواردی از آنچه در دیدار عمران خان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مطرح شده را به او انتقال داده است. دیگر مقامات ایران هم ضمن آمادگی برای گفت و گو با ریاض پایان دادن به جنگ یمن را یکی از عوامل تسهیل کننده این گفت‌وگوها و برقراری آرامش در منطقه خوانده‌اند. علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از این با تأیید ارسال پیام‌هایی از سوی عربستان به ایران گفته بود: «باید علائم تغییر رفتار عربستان را کاملاً ببینیم و نخستین علامت آن حمله نکردن به یمن و پایان دادن به کشتار یمنی‌هاست.» علی لاریجانی رئیس مجلس هم اعلام کرده که درهای ایران به روی عربستان بسته نیست.
 دیروز رئیس دفتر رئیس جمهوری هم از جدیت عربستان برای ارتباط با ایران استقبال کرد.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اگر عربستان در حل مشکل یمن و ارتباط با ایران جدی باشد، ما آن را مثبت تلقی می‌کنیم.
وی این مطلب را در پاسخ به این سؤال ارائه کرد که «آیا عربستان برای رفع مشکلات در روابط ایران و عربستان پیشنهادی را ارائه کرده است؟»
واعظی با اشاره به اینکه منطقه ما به آرامش نیاز دارد و باید با گفت‌وگو مسائل را حل کنیم، افزود: موضع جمهوری اسلامی از روز اول آتش‌بس و مذاکره برای برقراری صلح بوده است، در گذشته عربستان فکر می‌کرد که در مدت کوتاهی با کمک نیروی هوایی خود، کمک کشورهای مختلف و نیروهای ائتلاف، یمن را ببلعد و به اهداف مورد نظر خود برسد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: از اینکه حوثی‌ها و طرف مقابل آنها اعلام آتش‌بس کرده‌اند، استقبال می‌کنیم؛ اگر عربستانی‌ها در حل مشکل یمن و روابط با ایران جدی هستند، ما این را گام مثبت تلقی می‌کنیم.
واعظی همچنین درباره گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران با بیان اینکه در نیویورک رؤسای جمهوری و نخست وزیران کشورهای اروپایی و هم دبیرکل سازمان ملل از ما خواستند که به تعهدات بازگردیم، اظهار کرد: ما اعلام کردیم که اگر آنها در انجام تعهدات خود پایبند باشند، ما هم آمادگی داریم به تعهدات خود بازگردیم.
او با اشاره به تأثیرات گسترده گام سوم، به رغم ناباوری اولیه طرف‌های خارجی، ابراز امیدواری کرد که اعضای برجام و کشورهای دیگر پیام گام سوم را جدی بگیرند.

نظر شما