شناسهٔ خبر: 35844773 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

وزیر نفت در پنجمین «کنگره نفت و نیرو» :

بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت ۲میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار است

اشاره: بیژن نامدار زنگنه ، وزیر نفت- دیروز در پنجمین کنگره نفت و نیرو درباره علل عدم استفاده مردم از کارت سوخت، زمان سهمیه‌بندی بنزین، میزان بدهی‌های واریز نشده بابک زنجانی و لزوم ورود بخش خصوصی به بازار نفت و بورس انرژی صحبت کرد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. زنگنه هدف این کنگره را مبنی بر آینده‌نگاری فضای کسب‌وکار در صنعت نفت با محوریت بخش خصوصی دانست و تأکید کرد: «ظرفیت‌ ما برای توسعه و تحرک صنعت نفت فوق‌العاده است. با فعال شدن صنعت نفت چرخ اقتصاد می‌چرخد.» گزیده مطالب عنوان‌شده در این کنگره را در پی می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

وزیر نفت در مورد سهمیه‌بندی بنزین در بودجه سال آینده گفت: «در این زمینه هر چیزی ممکن است.»بیژن زنگنه در حاشیه پنجمین کنگره نفت و نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به محدود شدن کارت سوخت جایگاه داران به 20 لیتر گفت: «دلیل کم شدن ظرفیت کارت سوخت جایگاه داران این است که مردم از کارت خود استفاده کنند، زیرا کارت جایگاه برای سوخت‌گیری نیست و خودروها باید باکارت شخصی بنزین دریافت کنند.»وی در خصوص امکان سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، بیان کرد: «این مهم جزو برنامه‌های وزارت نفت نیست، بلکه در سطح دولت و بالاتر پیگیری می‌شود و در صورت تصمیم‌گیری نهایی، این تصمیم اعلام خواهد شد.»

سقف سوخت‌گیری ۲۰ لیتر شد
سوخت‌گیری باکارت جایگاه داران که تا پیش‌ازاین ۳۰ لیتر در نظر گرفته‌شده بود، از بامداد سه‌شنبه به میزان ۱۰ لیتر کاهش پیدا کرد. دریافت بنزین با استفاده از کارت سوخت جایگاه داران از بامداد دیروز محدودتر شد و با استفاده از این کارت‌ها، در هر بار سوخت‌گیری می‌توان ۲۰ لیتر بنزین دریافت کرد، این در حالی است که چنانچه از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری استفاده شود، محدودیتی وجود ندارد.اکنون بر اساس آمارها همچنان حدود یک‌میلیون دستگاه خودرو در کشور فاقد کارت سوخت هستند و استفاده از کارت جایگاه داران ادامه دارد. به گفته وزیر نفت تا پایان مهرماه جاری تمامی کارت‌های سوخت صادر خواهد شد و با توجه به اقدام‌هایی که انجام‌شده، لازم است تا از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین استفاده شود.
استفاده از کارت سوخت شخصی از ۲۰ مرداد در کشور آغازشده اما به دلایل مختلف استفاده از این کارت‌ها از ۱۵ درصد بیشتر نبوده و احیای کارت سوخت باهدف پایش مصرف و کنترل قاچاق سوخت در کشور به اجرا درآمده است.

مصرف بنزین باکارت سوخت 
کاهش نیافت  
وزیر نفت درباره کم و کیف مصرف بنزین پس از احیاء کارت‌های سوخت گفت: مصرف بنزین پس از احیا کارت سوخت کاهش پیدا نکرده است و معتقدم کارت چنین قابلیتی را نخواهد داشت. ۲۳میلیون خودرو در کشور وجود دارد و تاکنون تنها برای ۵۰۰هزار خودرو کارت سوخت صادر نشده و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر هنوز به باجه‌های پست برای دریافت کارت سوخت خود صادرشده مراجعه نکرده‌اند. وی درباره محدود کردن سوخت‌گیری به ۳۰ و حتی ۱۵ لیتر در هر مرحله از سوخت‌گیری، توضیح داد: «دلیل تصمیم دولت و مجلس بر محدود کردن سوخت‌گیری ترغیب مردم به تهیه کارت سوخت شخصی است نه آنکه همچنان از کارت سوخت جایگاه داران استفاده کنند چراکه اکنون بیشتر افراد باکارت جایگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند که این مسئله نقض است.»

رقم جدیدی از بدهی‌های زنجانی 
به وزارت نفت نرسیده است
وزیر نفت بابیان اینکه اصل بدهی بابک زنجانی بالای دو میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار است که با لحاظ بدهی‌های فرعی رقم بدهی‌ها بالاتر می‌رود، گفت: «باور ندارم بابک زنجانی شُرکایی داشته باشد که بخواهند بدهی او را پرداخت کنند.»زنگنه در خصوص آخرین وضعیت بدهی‌های بابک زنجانی و اینکه آیا به‌تازگی رقم جدیدی از بدهی‌های بابک زنجانی به وزارتخانه نفت رسیده است؟ گفت: «رقم جدیدی از بدهی‌های زنجانی به دست ما نرسیده است. اصل بدهی بابک زنجانی بالای ۲میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار است البته اصل بدهی با فرع آن متفاوت است به‌طوری‌که با لحاظ بدهی‌های فرعی، رقم بدهی‌ها بالاتر می‌رود.»زنگنه بابیان اینکه از جمع بدهی‌های زنجانی فقط ۶۰۰میلیون دلار آن‌هم در ابتدای بازداشت پرداخت‌شده و مبلغ دیگری به دست وزارتخانه نفت نرسیده است، تصریح کرد: «نمی‌توان این پول را با رایزنی به بیت‌المال برگرداند. هرچند زنجانی ادعای داشتن پول دارد، اما من باور نمی‌کنم او پولی داشته باشد.»

فروش خوب فرآورده‌ای نفتی در بورس
وزیر نفت همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا نبود زیرساخت‌های بین‌المللی، سبب عدم موفقیت فروش نفت در بورس شده است؟، توضیح داد: «فروش فرآورده‌های نفتی در بورس نفت خوب جواب داده به‌طوری‌که در هفته‌های اخیر به‌ویژه از مرزهای زمینی فروش‌های سنگین فرآورده‌ای نفتی صورت گرفته است.»وی بابیان اینکه برای فراهم شدن شرایط صادرات و عرضه از طریق دریا تلاش می‌شود، گفت: «البته طبیعت فروش نفت در بورس پیچیدگی‌های بیشتری از انواع دیگر فروش دارد لذا مشکلات ایجادشده درفروش به زیرساخت‌های بین‌المللی مرتبط نمی‌شود، بلکه فشار تحریم‌های اقتصادی و تنگناهای آمریکا عامل اصلی این مهم است.»
نفت اقتصاد را فعال می‌کند
 وزیر نفت با اشاره به لزوم حضور فعال بخش خصوصی در صنعت نفت، گفت: «درگذشته تأمین مالی برای اجرای طرح‌های نفتی از طریق صندوق توسعه ملی انجام می‌شد، اما منابع این صندوق کافی نیست و بخش خصوصی نیز باید سرمایه حداقلی را در این زمینه تأمین کند. فعال بودن نفت، بخش‌های دیگر اقتصاد را فعال می‌کند و حجم سرمایه‌گذاری‌های عظیم نفت می‌تواند مهندسی و غیرمهندسی را فعال کند و اشتغال‌زایی به دنبال داشته باشد. هرچند سال یک‌بار ضربات کشنده‌ای بر نفت وارد می‌شود و تحریم‌ها مهم‌ترین ضربه‌ را به اقتصاد ایران می‌زنند و جایگاه ما را در جهان کاهش می‌دهند.»

حضور بخش خصوصی در نفت
زنگنه به زمینه‌های حضور بخش خصوصی در نفت اشاره کرد و افزود: «اولین و شناخته‌شده‌ترین نقش، فعالیت‌های پیمانکاری است که اکنون به سمت مهندسی، تأمین و ساخت (EPC) حرکت می‌کنند. دومین مورد سرمایه‌گذاری این بخش در حوزه‌های مختلف نفت و خوراک‌های باارزش است. با این کار زنجیره ارزش  تکمیل‌شده و از خام فروشی جلوگیری می‌کنیم. سومین مورد ساخت تجهیزات صنعت نفت است. در قراردادهای نفتی نیز تأکید شده برخی کالاها باید از داخل تهیه شود همچنین باید بتوان دستگاه‌های موردنیاز  را ساخت. چهارمین مورد، حضور در مباحث بهینه‌سازی مصرف انرژی است که می‌تواند حجم عظیمی از کار را برای مهندسان ایجاد کند، اما در سال‌های اخیر به دلیل پرداخت یارانه‌ها متوقف‌شده است. مورد پنجم برای حضور بخش خصوصی در بخش اکتشاف و استخراج است. زمینه بعدی بازرگانی نفت و فرآورده‌های آن است که باید گسترش پیدا کند. تاکنون همه به دنبال منابع صندوق توسعه بوده‌اند اما دیگر جواب نمی‌دهد زیرا کمتر به تجهیز سرمایه و آورده بخش خصوصی فکر کرده‌ایم. حتی پیمانکاران بزرگ هم نمی‌توانند خود را با این رویه هماهنگ کند.»

بابک زنجانی سنج نداریم
زنگنه تأکید کرد: «در قراردادهای فروش نفت کسی که یک کشتی نفت ۶۰۰ میلیارد تومانی معادل ۵۰ میلیون دلار بخرد به چه اطمینانی باید قبل از پرداخت پول، نفت را تحویل وی داد. فردی که می‌خواهد نفت بخرد باید منابع کافی در اختیار داشته باشد زیرا ما بابک زنجانی سنج در صنعت نفت نداریم.»

صدها هزار میلیارد تومان 
نقدینگی سرگردان
زنگنه  گفت: «صدها هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور است، اما نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم و باید راه‌های ابتکاری تا اندازه شرکت‌ها را بزرگ کرده و بهروش‌های جدید تجهیز منابع برسیم. اگر با پولی که در جامعه وجود دارد ریال موردنیاز تأمین شود، ارز هم تأمین خواهد شد زیرا خود شرکت نفت می‌تواند با ارزی که در اختیار دارد تأمین‌کننده ارز باشد.»مسعود کرباسیان -مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران- در حاشیه پنجمین کنگره نفت و نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه انتشار اوراق نفتی، گفت: «اوراق نفتی اقتصادی است. نفت ارزش اقتصادی بالایی دارد و اکنون‌که سرمایه‌گذاران به دلیل توان داخلی در ساخت تجهیزات نیازی به واردات تجهیزات از خارج ندارد، اوراق ریالی می‌تواند نقش یک سرمایه‌گذار را در تأمین مالی و خرید تجهیزات داخلی داشته باشد. با اقدام سازمان بورس این اوراق قابل‌مبادله هستند و در انواع مختلف مانند اوراق منفعت، اوراق سلف یا صندوق پروژه منتشر خواهد شد. 

قدم‌های بزرگ پتروشیمی 
زنگنه با اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی قدم‌های بزرگی برداشته‌شده، گفت: «با جهش دوم پتروشیمی، تولید در این صنعت ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و در ۵ سال بعدازآن و با جهش سوم، ارزش تولیدات پتروشیمی از ۲۵ میلیارد دلار به ۳۷ میلیارد دلار بالغ خواهد شد. البته در جهش سوم تولیدات بیشتر اٌلفینی خواهد بود. تولید نفت در غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه به بالای ۳۵۰ هزار بشکه رسیده و این افزایش تولید با حفاری‌های جدید ادامه دارد.»

صرفه‌جویی ۱۳ هزار میلیارد تومانی
وزیر نفت افزود:«۹۵ درصد کل جمعیت تحت پوشش شبکه گاز قرارداد و در این راه ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه گازرسانی از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع تأمین‌شده است.

توزیع گازوییل بدون گوگرد
زنگنه در پایان گفت: درزمینه پالایشی افزایش ظرفیت تولید بنزین و کیفیت یورو ۴ در کلان‌شهرها و تولید و توزیع گازوییل بدون گوگرد محقق شده است. 

نظر شما