شناسهٔ خبر: 3584031 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس شورای اروپا:با نقض آتش بس جدید در اوکراین ، تحریم روسیه شدید می شود

تهران-ایرنا- رییس شورای اروپا هشدار داد که اتحادیه اروپایی آماده است در صورت نقض توافق آتش بس جدید در اوکراین،تحریم های کنونی اعمال شده علیه روسیه را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، 'دونالد تاسک' روز پنج شنبه پس از برگزاری نشست اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: در این نشست درباره چگونگی حمایت از اجرای توافق آتش بس در اوکراین گفت و گو شد و این اتحادیه در صورت اجرا نشدن این توافق، بدون تردید گام های لازم را برخواهد داشت.

نشست اخیر اتحادیه اروپا با تمرکز بر توافق امضا شده در مینسک پایتخت بلاروس بین روسای جمهوری اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه برگزار شد؛ توافقی که با هدف پایان دادن به درگیری ها بین دولت کی یف و جدایی طلبان طرفدار روسیه صورت گرفت.

تاسک گفت: اتحادیه اروپا آماده است تا تحریم های جدید علیه 9 شرکت و 19 فرد روسی و اوکراینی از هفته آینده اجرا کند.

هشدار این مقام اروپایی در حالی مطرح شده که دوشنبه گذشته اعضای این اتحادیه توافق کردند به منظور تقویت احتمال موفقیت مذاکرات مینسک، اجرای تحریم های جدید علیه روسیه را به مدت یک هفته به حالت تعلیق در آورند.

تاسک گفت: ما در اعتماد به حسن نیت رییس جمهوری روسیه محدودیت داریم و به همین دلیل باید تصمیم خود درباره اجرای تحریم ها را حفظ کنیم.

بروکسل، نخست به بهانه الحاق کریمه به روسیه در مارس 2014 (اسفند 92) تحریم هایی را علیه برخی از افراد وضع کرد اما به دنبال سرنگونی هواپیمای مالزی در اوکراین تحریم های اقتصادی شدیدی را علیه مسکو وضع کرد.

به گفته تاسک، رهبران اتحادیه اروپایی در نشست اخیر خود درباره تحریم های بیشترعلیه روسیه گفت و گو نکرده اند.

وی گفت: 'پتروپروشنکو' رییس جمهوری اوکراین، 'ارزیابی تامل برانگیزی' درباره توافق انجام شده و 'وضعیت بد کشورش در نتیجه تهاجم روسیه' ارایه داده است.

پروشنکو پیش تر هشدار داده بود که موفقیت در توافق بین کی یف و جدایی طلبان دشوار است.

وی در بروکسل گفت: مذاکرات بسیار دشوار بود و ما انتظار نداریم اجرای توافق آتش بس به آسانی انجام گیرد.

قرار است توافق مینسک از 15 فوریه (26 بهمن) اجرا شود.

اروپام**9158**1010

نظر شما