شناسهٔ خبر: 35831934 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

رئیس ستاد مرکزی اربعین مطرح کرد:

بیش از دو میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند/ هزینه پارکینگهای عمومی اربعین برای هر شبانه روز 5هزار تومان است/ 75 درصد اتوبوس های بین شهری کشور برای پیک مراسم اربعین درنظرگرفته شده است/ تاکنون ابراز نگرانی از امنیت زوار از سوی مراجع ذی صلاح اعلام نشده است/ مرز خسروی از امروز صبح مجدداً باز شد

ذوالفقاری: از اول تا هفتم صفر ۴۷۹ هزار و 712 نفر زائر از مرزهای کشور خارج شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته رشد ۳۳۹ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری خود که روز دوشنبه در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، گفت: براساس آمار، بیش از دو میلیون و ۳۲۵ هزار نفر از زائران اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند، همچنین تا شب گذشته بیش یک میلیون و 157 هزار گذرنامه صادر شده است که این تعداد نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد افزایش داشته است. علاوه براین؛۴۰۰ هزار برگه تردد نیز صادر شده است.  
ذوالفقاری در ادامه افزود: از اول تا هفتم صفر ۴۷۹ هزار و 712 نفر زائر از مرزهای کشور خارج شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته رشد ۳۳۹ درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه بیشترین تردد زائران از مرز مهران بوده است، عنوان کرد: امسال تعداد زائران اربعین به دلیل لغو روادید افزایش می‌یابد، بنابراین به دلیل نبود زیرساختهای لازم و کمبود امکانات و منابع، اگر زوار با ما همکاری نکنند ارائه خدمات در مقاطعی با خلل مواجه خواهد شد.  
ذوالفقاری گفت: بیش از سه هزار کامیون از مرزها خارج شده‌اند و سه هزار کامیون دیگر هم بار و وسیله به عراق خواهند برد.
ذوالفقاری درخصوص حمل و نقل زائران در داخل ایران و عراق، نیز گفت: پیش بینی کردیم 75 درصد اتوبوس های بین شهری کشور در حدود 9 هزار دستگاه از مجموع 12 هزار دستگاه برای پیک مراسم اربعین اختصاص یابد. همچنین ۲۵۰۰ اتوبوس شهرداری هم برای حمل و نقل زائران در نظر گرفته‌ایم که 1250 دستگاه در داخل خاک عراق و 1250 برای حمل و نقل در نقاط مرزی عراق درنظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: در مجموع حدود 11 هزار و 750 دستگاه برای حمل و نقل زائران در داخل ایران و عراق درنظر گرفته است؛ با این وجود، اگر با ورود یا خروج دفعی زوار مواجه شویم، در ساعاتی حمل و نقل دچار خلل می‌شود.  


رئیس ستاد مرکزی اربعین در همین راستا، توضیح داد: امسال مقرر شد تا افرادی می توانند با خودروی شخصی به مرزها بروند زیرا ظرفیت پارکینگ‌ها را افزایش داده‌ایم و با این کار به حمل و نقل عمومی کمک می کنند. کاپوتاژ اتوبوس به داخل عراق را کم کرده ایم و صرفاً 400 دستگاه اتوبوس‌ به افرادی خاص مانند افرادی که توانایی جسمی ندارند، اختصاص یافته است.
ذوالفقاری یادآور شد: کاپوتاژ خودروهای شخصی به عراق تا پایان مهرماه ممنوع است، چراکه علاوه بر کمبود پارکینگ، پمپ بنزین و بنزین؛ این کشور جاده و زیرساخت های مناسب ندارد؛ همچنین سوخت نیز در عراق گران است و این تصمیم به صلاح زائران است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین درباره تعرفه پارکینگ‌های ستاد اربعین ابراز داشت: مبلغ تعرفه پارکینگ های عمومی همان تعرفه سال قبل، یعنی پنج هزار تومان برای هر خودرو در پارکینگ‌های ستاد اربعین است. اگر نرخ تعرفه پارکینگ‌ها گران‌تر بود، مردم به فرمانداری و تعزیرات اعلام کنند. البته افرادی که از حیاط یا پارکینگ‌های شخصی افراد استفاده می کنند، ممکن هزینه های متفاوتی پرداخت کنند.
وی افزود: تمامی پارکینگهای عمومی و در اختیار دستگاههای دولتی موظف به داشتن بیمه هستند و مسئولیت هرگونه آسیب یا خسارت و سرقت از خودروها بر  عهده پارکینگ است.
ذوالفقاری درباره وضعیت امنیتی عراق توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سه مرجع در خصوص اعلام وضعیت امنیت در عراق داریم که شامل دولت عراق، ستاد اربعین مستقر در عراق با مسئولیت سفیر ایران در بغداد ‌و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح است. هر سه مرجع تا این لحظه، ابراز نگرانی از امنیت زوار اعلام نکرده اند. البته ما در این زمینه تاکیداتی برای امنیت زوار داشتیم.
وی با بیان اینکه تعداد افرادی که در حال خروج از مرزها هستند، در حال افزایش است، گفت: از صبح تا یک ساعت قبل ۴۵ هزار زائر ایرانی از مرز مهران خارج شده‌اند. در برخی شهرها مانند نجف زوار برای ورود مشکل داشتند که کمیته امنیتی تشکیل شد که مساله حل شد. با این وجود، اگر مراجع سه گانه ما مساله و نگرانی را اعلام کردند، اطلاع رسانی می کنیم.
رئیس ستاد مرکزی اربعین در خصوص اختصاص ارز اربعین عنوان کرد: ما این مساله را پیگیری کردیم اما بانک مرکزی اعلام کرد محدودیت قانونی را برای ارائه ارز به زائران با نرخ کمتر از قیمت بازار آزاد دارند و نرخ اعلام شده برای دریافت ارز نیز براساس نرخ بازار آزاد است.
ذوالفقاری درباره تاخیر به وجود آمده در بازگشایی مرز خسروی گفت: مرز خسروی مشکلی ندارد و آنچه موجب توقف فعالیت این مرز شده است، عبور زوار از شهر بغداد و کنترل‌های امنیتی در این شهر بود که مسائل پیش آمده در این کشور امکان تردد از این شهر را غیرممکن ساخت. به همین دلیل نیروهای امنیتی عراق مسیر جدیدی برای حرکت زائران ایرانی تعبیه کردند که این کار چند روزی زمان برد و از امروز صبح مرز خسروی مجدداً بازگشایی شد.
وی اضافه کرد: اینکه بازگشایی مرز خسروی طول کشید به خاطر امکان چک و بررسی آن مسیر از سوی نیروهای امنیتی بود. ۱۵ هزار نفر از زمان بازگشایی این مرز تا به امروز، از این مرز عبور کرده‌اند. البته این مرز از هفت صبح تا پنج عصر فعالیت دارد.
ذوالفقاری ادامه داد: سه مرز مهران، چذابه و شلمچه به صورت شبانه روزی باز خواهند بود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره مشکل به وجود آمده برای اینترنت نجف تا کربلا اظهار داشت: توافقی میان ایران و عراق انجام شده تا اینترنت را به ویژه در مسیر نجف - کربلا تقویت شود.
ذوالفقاری درباره مشکلات مربوط به بازگشت زوار اربعین به کشور اظهار کرد: موکب‌داران عراقی از ظهر اربعین موکب‌هایشان را جمع می‌کنند. ما از موکب‌داران ایرانی خواسته‌ایم دو تا سه روز بعد از اربعین هم خدمات‌دهی داشته باشند. مشکل اصلی در بازگشت آن است که زوار به صورت دفعی به ایران برمی‌گردند. در چنین شرایطی جاده‌ها کشش ندارد و ترافیک ایجاد می‌شود. تاکید ما این است که سفر زوار همراه با برنامه‌ریزی و با در نظر گرفتن شرایط داخلی عراق باشد.
وی همچنین درخصوص نحوه نظارت بر هزینه‌های حمل و نقل در عراق عنوان کرد: گزارش‌هایی در این باره اعلام شده است که به ستاد اربعین عراق نیز اعلام کرده‌ایم تا از تمامی ظرفیت‌های لازم برای کنترل و نظارت استفاده کنند. البته باید توجه داشت که عراق کشور دیگری است و امکان دخالت وجود ندارد ولی ما درخواست کردیم طرف عراقی نظارت بیشتری داشته باشد.
رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره خدمات بهداشتی و درمانی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: توافقی میان وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور انجام شده است. وزارت بهداشت مسئولیت نظارت بر شرایط بهداشتی در عراق و مسائلی نظیر تغدیه را هم برعهده دارد. همچنین چنانچه در مرز و در هنگام بازگشت زائران، افرادی علایم بیماری داشته باشند وزارت بهداشت تدابیر لازم را برای بررسی و کنترل افراد اتخاذ کرده است.
ذوالفقاری در ادامه این نشست درخصوص امکان تردد مشمولان خدمت و سربازان و حضور آنها در مراسم اربعین گفت: این افراد مشکلی برای رفتن و شرکت در مراسم اربعین حسینی ندارند.
گفتنی است؛ در این نشست از سامانه سجا( سامانه جامع اربعین) و سامانه تردد زائرین اربعین حسینی رونمایی شد.

گالری تصاویر

نظر شما