شناسهٔ خبر: 35821351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نادر انتصار در گفت و گو با ایرنا؛

کردهای سوریه مهره‌ای تاکتیکی برای آمریکا بودند

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه کردهای سوری مهره‌ای تاکتیکی برای آمریکا بوده و هستند،گفت: آمریکا ترکیه را متحد اصلی خود در این منطقه حساب می‌کند و به کردها بیشتر به عنوان مهره‌هایی که در بعضی اوقات برای آمریکا مفید هستند، نگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

«نادر انتصار» روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه، گفت: ترکیه مدت‌های زیادی است که حمله‌ای گسترده به شرق فرات را برنامه‌ریزی کرده است ولی منتظر دریافت چراغ سبز آمریکا برای حمله بود. اکنون که این مانع سیاسی برطرف شده، ترکیه آماده است که حملات نظامی خود را به شرق فرات اجرا کند.  
وی با بیان اینکه ترکیه همکاری احزاب کرد سوریه با کردهای ترکیه را خطری برای خود ارزیابی می‌کند، اظهار داشت: ترکیه با تسخیر مناطق کردنشین سوریه می‌خواهد رابطه کردهای سوریه و ترکیه را قطع کند. دولت اردوغان معتقد است از این طریق کنترل کردهای ترکیه‌اسانتر خواهد بود.
این کارشناس ارشد مسائل آمریکا درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه و بیانیه دیروز کاخ سفید مبنی بر عدم مشارکت این کشور در حمله ترکیه به شمال سوریه تصریح کرد: دولت کنونی آمریکا و به‌ ویژه شخص ترامپ با مشکلات متعددی چون مساله استیضاح مواجه است که هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. لذا ترامپ باید بیشتر از گذشته بر چالش‌های داخلی که با آن مواجه است تمرکز کند و چالش‌های خارجی خود را تا آنجائی که می‌تواند کمتر کند.  
انتصار ادامه داد: ترامپ هیچ وقت طرفدار سرسخت درگیری آمریکا در سوریه نبود و پیش از این هم چندین بار علاقه خود را برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه بیان کرده بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و بی‌تفاوتی آنها نسبت به حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه به معنای تغییر سیاست آمریکا در قبال کردهای سوریه است، گفت: کردهای سوری مهره‌ای تاکتیکی برای آمریکا بوده و هستند. در واقع استراتژی آمریکا در شرق فرات روی حمایت دائم از کردها استوار نبود و ترامپ همواره روی ترکیه حساب می‌کرد.  
استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی با بیان اینکه ترامپ و سایر روسای جمهوری آمریکا بارها به ترکیه چراغ سبز نشان داده‌اند، ابراز داشت: آمریکا ترکیه را متحد اصلی خود در این منطقه حساب می‌کند و به کردها بیشتر به عنوان مهره‌هایی که در بعضی اوقات برای آمریکا مفید هستند، نگاه می‌کنند.
انتصار درباره احتمال نزدیکی کردهای سوریه به روسیه و ایران یا حتی بشار اسد هم بیان کرد: کردهای سوریه در گذشته در بعضی موارد با دولت بشار اسد همکاری‌های تاکتیکی داشته‌اند و در صورت لزوم در آینده نیز ممکن است چنین همکاری‌هایی داشته باشند.  
وی افزود: آنها ممکن است برای مقابله با سیاست خصمانه ترکیه به ایران و روسیه هم نزدیک شوند ولی چنین همکاری‌هایی استراتژیک نخواهند بود و در بهترین شرایط در سطح همکاری‌های تاکتیکی باقی خواهند ماند.  به نظر من هم ایران و هم روسیه در این مورد خیلی محتاط عمل خواهند کرد.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره واکنش ایران و روسیه نسبت به اقدام احتمالی ترکیه یادآور شد: ایران و روسیه محتاط عمل خواهند کرد و سعی می‌کنند نفت روی آتشی که ترکیه احتمال دارد در شرق فرات برپا کند، نریزند.  نه ایران و نه روسیه منفعتی در گسترش بحران شرق فرات به سایر مناطق سوریه ندارند.  
انتصار در پاسخ به این سوال که اقدام احتمالی ترکیه در حمله به شمال سوریه به معنای خدشه وارد شدن به همراهی ترک‌ها در روند آستانه و نزدیکی مجدد آنها به آمریکا در مساله سوریه است؟ عنوان کرد: بله، چنین احتمالی وجود دارد ولی ترکیه امیدوار است که اقدام احتمالی آنکارا به حمله به شمال سوریه محدود شود. البته به نظر من برای ترکیه مشکل خواهد بود که بتواند اثرات منفی اقدامات احتمالی گسترده نظامی خود را فقط به شمال سوریه محدود کند.   

نظر شما