شناسهٔ خبر: 35811006 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کاهش 5/5 درصدي واردات در شش ماهه اول امسال

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: واردات از نظر ارزشی در شش ماهه اول، 5.5 درصد کاهش داشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا، رئیس سازمان توسعه تجارت  در نشست خبری خود با خبرنگاران که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، افزود: در 6 ماهه اول امسال 20 میلیارد و 948 میلیون دلار میزان صادرات کشور بوده که از نظر ارزشی 10 و نیم درصد کاهش و از نظر وزنی 22 و نیم درصد افزایش داشته است.
حمید زادبوم گفت: میزان واردات نیز در 6 ماهه اول امسال 21 میلیارد و 221 میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی 5 و نیم درصد کاهش و از نظر وزنی نیم درصد رشد داشته است.
زادبوم افزود: صادرکنندگان کالا‌های اساسی و با ارزش افزوده پایین از پروسه انتخاب صادرکننده نمونه حذف شد و براین اساس صادرکنندگان در سایر گروه‌های کالایی در پروسه انتخاب صادرکننده نمونه قرار گرفتند.
وی ادامه داد: امتیازات مختلفی برای انتخاب صادرکننده نمونه درنظر گرفته شده است که از جمله آن رشد سه سال قبل در میزان صادرات، تعداد بازارها، بازار‌های جدید و تعداد بازار‌ها در سه سال گذشته از جمله امتیازبندی‌های مرتبط با انتخاب صادرکننده نمونه بوده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص آمار واردات و صادرات افزود: در عین حال باتوجه به اینکه دستگاه‌های مختلفی در روند انتخاب صادرکننده نمونه مشارکت دارند نوع رفتار شرکت‌ها در مورد تعهدات ارزی و بدهی‌های بانکی نیز ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: از میان 302 صادرکننده‌ای که در بررسی انتخاب صادرکننده نمونه مشارکت کردند 265 صادرکننده حائز شرایط اولیه برای تشکیل پرونده شدند که بر این اساس 106 متقاضی مورد بررسی نهایی قرار گرفته و از میان آن‌ها 40 تا 50 صادرکننده نمونه انتخاب شدند، اما برخی از روند انتخاب نهایی هنوز باقی مانده است.

واردات خودروهای دست دوم در دستور کار نیست
حمید زادبوم در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: واردات خودروی دست دوم ممکن است بازار داخلی کشور را متعادل کند اما ارزی که به سختی به دست می آید چرا باید برای واردات خودروهای دست دوم مورد استفاده قرار بگیرد.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: واردات خودروهای دست دوم را از کشورهای همسایه در دستور کار نداریم.
وی ادامه داد: بهتر است تولید خودروی داخل را تقویت کنیم تا بتوانیم شرایط بهتری را تجربه کنیم.
زادبوم در پاسخ به سؤالی درباره بسته حمایتی از صادرات گفت: تا این لحظه هیچ مبلغی بابت بسته حمایت از صادرات در سال 98 اختصاص نیافته و با توجه به اینکه تا این لحظه هیچ منبعی بابت آن پرداخته نشده نمی توانیم پیش بینی کنیم تا پایان سال چه میزان از آن محقق می شود.
وی ادامه داد: امیدواریم شرایط بودجه ای کشور به نحوی پیش برود تا بتوانیم این بسته را محقق کنیم.
زادبوم گفت: لازم به ذکر است که در سال گذشته نیز مبلغ کمی به این موضوع اختصاص داده شد و تمام مبلغی که در بودجه در نظر گرفته شده بود، محقق نشد.
رئیس سازمان توسعه تجارت درباره پیوستن به سازمان تجارت جهانی افزود: ایران سال هاست به عنوان ناظر در سازمان تجارت جهانی حضور دارد اما به دلایل مختلف که در یک زمان با یک چراغ سبز و در زمان دیگری با چراغ قرمز اعضای سازمان مواجه شده هنوز عضو این سازمان نیست و بر همین اساس سال گذشته به درخواست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر امور خارجه از رئیس جمهور قرار شده که ستاد الحاق به سازمان تجارت جهانی تشکیل شود.
وی ادامه داد: بعد از موافقت رئیس جمهور نمایندگان دستگاه های ذیربط در این ستاد حضور پیدا می کنند تا بتوانند نحوه پیوستن به این سازمان را بررسی کنند.
زادبوم گفت: با پیگیری های وزیر صنعت ستاد هماهنگی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی از شهریور امسال در سازمان توسعه تجارت تشکیل شده و وزرای ذیربط و نمایندگان آنها هر دو هفته یک بار در آن حضور پیدا می کنند تا نحوه عضویت ناظر ایران در این سازمان و پیگیری الحاق دائم کشور ما مورد بررسی قرار بگیرد.
وی افزود: تشکیل این جلسات به آن معنا نیست که ما امروز می خواهیم به این سازمان ملحق شویم زیرا مشکلات زیادی در این رابطه وجود دارد اما هدف ما این است که موافقتنامه های موجود در این سازمان بررسی شود.
معاون وزیر صنعت گفت: از این به بعد ممنوعیت صادراتی نخواهیم داشت و این ممنوعیت جای خود را به وضع عوارض داده است و تلاش می شود تا با عوارض، کنترل لازم صورت بگیرد.
زادبوم ادامه داد: ممنوعیت صادرات فقط برای کالاهای اساسی اعمال می شود زیرا در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و بر این اساس صادرات کالاهایی که با دلار 4 هزار و 200 تومانی به کشور وارد می شود نیز با ممنوعیت صادرات مواجه هستیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص تجارت ایران با اروپا گفت: کشور ما تمام تلاش خود را بر این مبنا قرار داده بود که شرکت های کوچک و متوسط ایرانی بتوانند با شرکتهای کوچک و متوسط اروپایی ارتباط کاری پیدا کنند و ما با این راه حل منطقی می توانستیم در مواردی که در خصوص مسائل بانکی با مشکل مواجه هستیم به سمت طرح اینستکس برویم تا بتوانیم از محل فروش نفت و منابعی که کشورهای اروپایی در قالب اینستکس در اختیار ایران قرار می دهند نیازهای خود را برآورده کنیم.
وی ادامه داد: ولی تا به حال اتفاقی برای اینستکس رخ نداده تا ما بتوانیم این صندوق را فعال کنیم و در تجارت خارجی مورد استفاده قرار دهیم و این صندوق بدون تأمین مالی معنایی ندارد.
معاون وزیر صنعت درباره آمار خام فروشی گفت: ما باید به دنبال صادرات کالاهایی با ارزش افزوده باشیم اما برخی کالاهای خام را اگر صادر نکنیم هم اینجا به درد ما نمی خورد.
زادبوم ادامه داد: وقتی مواد خامی مورد نیاز واحدهای تولیدی خودمان است یک روز صادرات آن به نفع ما نیست و به همین دلیل عوارض صادراتی برای آن وضع می شود.
وی افزود: نمی توانیم در خصوص صادرات عنوان کنیم که دقیقاً چه درصدی مواد خام است و چه درصدی مواد خام نیست اما باید در خصوص صادرات قوانین دست و پا گیر را برداشته اما به این نکته مهم توجه کنیم که حاکمیت دولت بر سیاست های تجاری در همه دنیا وجود دارد.
معاون وزیر صنعت درباره تعداد رایزنان اقتصادی کشورمان گفت: در حال حاضر 7 رایزن اقتصادی در کشورهای دیگر داریم.

نظر شما