شناسهٔ خبر: 35808216 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در پیاده‌روی اربعین حسینی انجام می‌شود؛

برپایی ۱۰۳ موکب از محل موقوفات و بقاع متبرکه در ایران و عراق

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به برپایی ۱۰۳ موکب در مسیر پیاده روی اربعین حسینی از محل موقوفات و بقاع متبرکه گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی با حضور ۱۰۰ مبلغ، تدارک ۵۰۰ هزار اقلام فرهنگی بخشی از خدمات این مواکب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری تشریح برنامه‌های مراسم اربعین حسینی با حضور حجت‌الاسلام «غلامرضا عادل»، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور امروز پانزدهم مهرماه با حضور اصحاب رسانه در سالن مهر اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد.

 

 در این نشست حجت الاسلام ‌عادل ‌با اشاره به اینکه‌ یکی از فرصت های بزرگ معنوی برای اجرای برنامه های معنوی، اربعین حسینی گفت: در روایات درمورد ‌زیارت امام حسین (ع) در اربعین ‌سفارش بسیاری شده و در سیره بزرگان دینی نیز به پیاده روی اربعین تاکید شده و خوشبختانه این حرکت در سالهای گذشته با استقبال بسیاری روبرو بوده است، زیرا به نوعی معادلات جهان را برهم می زند و به همین جهت دشمنان و آشوبگران تلاش می کنند به نوعی اوضاع ناامن نشان دهند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود:سال ‌گذشته ‌زائران اربعین حسینی ‌دو‌ میلیون و پانصد هزار ‌و‌‌ ‌در ‌سال ۹۸ حدود دو ‌برابر ‌شده است به همین جهت ‌پیش بینی های لازم ‌برای خدمات رسانی، اسکان و پذیرایی از ظرفیت موقوفاتی که برای عزاداری سیدالشهدا(ع) است، انجام شده است.

 

حجت الاسلام عادل با اشاره به اینکه ۱۰ محور برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در نظرگرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از زائران از کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، کشمیر و کشورهای شرقی از مرز میرجاوه وارد ایران می شوند، به همین جهت برنامه اسکان و پذیرایی دراستان سیستان و بلوچستان در نظرگرفته شده است.

 

وی ‌ادامه ‌داد: مرز میرجاوه بیشترین ‌حضور زائران از کشور های ‌پاکستان٬افغانستان٬هند٬کشمیر‌ و کشو‌رهای شرقی ‌داشته است، به همین جهت باتوجه به ظرفیت های استان سیستان و بلوچستان این محور را تقویت و نیز استانهای کرمان، همدان و خراسان جنوبی ظرفیتشان را در استان سیستان فعال کرده اند و برخی از استانها همانند تهران و خراسان رضوی نیز در این استان کمک‌هایی خواهد داشت. در این استان زائر سرایی که ویژه زوار توسط سازمان اوقاف ساخته شده، روزانه ظرفیت پذیریش ۱۰​ هزار اسکان دارد.

 

وی گفت: سال گذشته 75هزار زائر از مرز میرجاوه برای پیاده روی اربعین وارد کشورمان شدند، امسال نیز پیش بینی می کنیم که این آمار به  بیش از 100 هزار نفر برسد، به همین جهت این  آمادگی ایجاد شده است که درآنجا به زوار خدمت کنیم.

 

حجت الاسلام عادل محور دوم خدمت رسانی این سازمان را شلمچه دانست و گفت: استان های بوشهر، هرمزگان و گهیلویه و بویر احمد در این محور به برپایی موکب و خدمات رسانی  اقدام می کنند، محور سوم چزابه است که در این محور هم استان های اصفهان، خوزستان، یزد مستقر می شوند و در محور چهارم یعنی در مرزمهران نیز استان های ایلام، گلستان، گیلان، سمنان، خراسان شالی و آذربایجان غربی مستقر خواهند شد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف وامور خیریه ابراز کرد: با توجه به اینکه امسال برای اولین بار مرز خسروی برای زائران بازگشایی شده است به همین جهت در این مرز که از ۸ صبح تا ساعت ۱۶ عصر برای زائرانی که از این مرز عبور کنند، خدمات ارایه می شود و سازمان اوقاف چند استانی که از نظر موقوفات توانمندی بیشتری دارند، همچون استان های کرمانشاه، کردستان، اردبیل و فارس  را در این مرز مستقر می کند.

 

وی به محورهایی که در عراق این سازمان اقدام به برپایی مواکب کرده است، نیز اشاره کرد و گفت: در محور نجف استان های البرز و قزوین مستقر خواهند بود، در مسیر نجف تا کربلا نیز چند موکب در نظر گرفته شده است و استان تهران در عمود  1217 خدمات ارایه می شود. همچنین در عمود 650 نیز بیمارستان سیار صحرایی با تمام امکانات و تخصص ها از محل موقوفه گوهرشاد خراسان رضوی برپا شده است.

 

وی ادامه داد: درشهر کربلا، محور کربلا استان های خراسان رضوی،یزد، استان قزوین و چهار و محال و بختیاری مستقر خواهند شد و در محور کاظمین نیز در مسجدبراثا استان مرکزی مستقر است.

 

برپایی ۱۰۳ موکب در ایران و عراق

حجت الاسلام عادل محور دهم را محور سامرا دانست و گفت: استان های قم، مازندران، قم و زنجان و آذربایجان شرقی در این محور مستقر هستند و امکان استقرار ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر با همکاری ستاد عتبات سامرا ایجاد شده است که می توانند از ظرفیت استفاده می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در مجموع103 موکب از محل موقوفات و بقاع متبرکه  تدارک دیده شده است، گفت:61 موکب در داخل کشور و ۴۲ موکب نیز در محورهای یاد شده در کشور عراق برپا می شود. ضمن اینکه زمان خدمت رسانی مواکب نیز از  ۱۷ مهر تا ۳ آبان است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطر نشان کرد: در کنار همه مواکب برنامه های جانبی نیز برای زائران در نظر گرفته شده است، بعضی از استان ها موقوفاتشان مربوط به خدمت رسانی  در مورد کفش و لباس زوار خواهد بود، همچنین خدمات بهداشت و درمان، سرویس های بهداشتی، حمام نیز برای زوار در نظر گرفته شده است و در عمود۱۱۷ تا ۱۲۱۸، ۲۵کانکس رخت شویی نیزپیش بینی شده است.

برنامه های فرهنگی

وی به برنامه های فرهنگی این مواکب نیز اشاره کرد و گفت: در کنار این مواکب ۱۰۰ مبلغ به اجرای برنامه های فرهنگی خواهند پرداخت، اقامه نماز جماعت، مراسمات فرهنگی، تدارک ۵۰۰ هزار اقلام فرهنگی شامل کتابچه، پرچم، چفیقه، سربند و اهدای لوازم تحریر برای کودکان نیز بخش دیگری از برنامه ها است.

 

حجت الاسلام عادل به برنامه های فرهنگی در نظرگرفته شده در سامرا نیز اشاره کرد و گفت: قرائت دعای ندبه و کمیل با همکاری صدا و سیما و هیات رزمندگان اسلام، برپایی محافل انس با قرآن کریم، مسابقات فرهنگی و نیز توجه به تقویت وحدت شیعه و سنی از دیگر برنامه های پیش بینی شده است.

 

وی همچنین به مسابقه «اربعین پرس»هم اشاره کردو گفت :شرکت کنندگان در مسیر پیاده روی اربعین می توانند عکس های خود در این مسیر را با هشتک مسیر در شبکه های مجازی منتشر و ارسال کنند و برنده قرعه کشی سفربه عتبات عالیات شوند.

 

 

نظر شما