وزیر صنعت، معدن و تجارت از قول مساعد بانک مرکزی برای تامین نقدینگی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صنایع در شش ماهه دوم سال خبر داده و اظهار کرد: برنامهریزیها برای کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات کشور تا سال ۱۴۰۰ انجام شده که بخشی از آن در اجرای میزهای تعمیق ساخت داخل دنبال میشود. رضا رحمانی روز شنبه در جریان «دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو» اظهار کرد: دستیابی به این هدف نیازمند ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری ارزی و ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری ریالی (در مجموع حدود چهار میلیارد دلار) سرمایهگذاری است.وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تقدیر از تلاشهای بانک مرکزی، از قول مساعد این بانک برای تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی صنایع در ۶ ماهه دوم امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر برنامههای توسعهای و ساخت داخل وزارت صنعت آماده است. انتظار ما از بخشهای مختلف که توانایی همکاری دارند، این است که پای کار بیایند.تا پایان سال پنج میز تعمیق ساخت داخل دیگر در صنعت خودرو خواهیم داشت و علاوه بر آن برگزاری این میزها در صنایع لوازم خانگی، فولاد، مس، پتروشیمی، موتورسیکلت، برق و الکترونیک و حوزه فناوری اطلاعات را در برنامه داریم.وی با اشاره به حجم عظیم سرمایههای سرگردان در سطح جامعه، اظهار کرد: لازم است که با تضمین بانک مرکزی، صندوقهای سرمایه گذاری در سطح کشور تشکیل شده تا سرمایههای مردمی را جذب آنها کرده تا در صنایع مورد استفاده قرار گیرد.رحمانی ادامه داد: برنامهریزی برای افزایش تولید ۲۶۰ هزار دستگاه خودروی سواری بیشتر در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته که ٩۴٩ هزار دستگاه سواری تولید شد، صورت گرفته است. این افزایش تولید نیازمند شش هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۵۰۰ میلیون یورو سرمایهگذاری ارزی است. علاوه بر این برنامهریزیهایی برای فعال سازی دو هزار واحد صنعتی راکد در سال جاری انجام شده که آن نیز نیازمند نقدینگی است. مهمترین دغدغه برنامههای رونق تولید، تامین نقدینگی است.این مقام مسئول اعلام کرد: ١.٢ میلیارد دلار از صرفهجوییهای ارزی در صنعت نساجی و پوشاک، ۵۰۰ میلیون دلار در صنایع سلولزی، ۲.۷ میلیارد دلار در صنایع شیمیایی، ۲.۴ میلیارد دلار در صنایع معدنی، ۶۰۰ میلیون دلار در صنایع فلزی، ۶۵۰ میلیون دلار در لوازم خانگی، ۶۵۰ میلیون دلار در ماشینآلات، ۱.۴ میلیارد دلار در صنعت خودرو و ۲۵۰ میلیون دلار در لوازم برقی و الکتریکی خواهد بود.رحمانی درخصوص تولید لاستیک خودروهای سنگین در کشور گفت: تا پارسال ۷۰ درصد این لاستیکها وارداتی بود اما با تعریف پنج طرح در این زمینه در شهرهای اردبیل، بیرجند، کرمانشاه، سنندج و زابل، حداکثر تا سه سال آینده نیازهای کشور را رفع خواهیم کرد.وی اظهار کرد: اکنون در تولید چادر مشکی ۸۰ درصد واردات داریم، اما با تعریف طرحی در قزوین و با تولید ۳۰ میلیون متری این محصول، ۳۰ درصد از واردات آن کاسته خواهد شد.وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در سالهای گذشته نیز با تحریم صنعت خودرو مواجه بودیم، اما امروز با اراده ای که وجود داشته، از تحریمها فرصت ساختیم. امروز نهضت ساخت داخل در صنعت کشور شکل گرفته و باید باور کنیم راه نجات اقتصاد کشور، توجه به تولید ملی است. وی ادامه داد: در صنعت خودرو، در میز نخست داخلی سازی به دستاوردهای خوبی رسیدیم، اما در عین حال باید نگاه مان به آینده بوده و به فناوریهای جدید و تحولات جهانی این صنعت برای پاسخگویی به درخواستهای مردم توجه داشته باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه با تغییر مدیریت خودروسازی، تامین کنندگان قطعات آن نیز نباید عوض شوند، گفت: با جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید به تقویت سرمایهگذاریها و روابط برد- برد بپردازیم.
داخلیسازی۲۵ درصد ارزش واردات قطعات خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان گفت: براساس سیاست داخلیسازی قطعات تا پایان امسال، سهم داخلیسازی قطعات خودرویی به ۲۵ درصد ارزش واردات آن خواهد رسید.آرش محبینژاد در دومین میز تخصصی تعمیق داخلی سازی صنعت خودرو در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: برگزاری دو میز تعمیق ساخت داخل قطعات صنعت خودرو، تاکنون موجب شده تا حدود ۲۰۰ میلیون دلار داخلیسازی در این صنعت انجام شود و بر این اساس مانع ورود ۱۰ درصدی واردات شده است.وی اضافه کرد: قطعهسازان در ابتدای کار نسبت به کارایی برپایی میز تعمیق داخلی سازی تردید داشتند، اما امروز اثربخشی و کارایی آن را مشاهده میکنیم.به گزارش ایرنا، میز نخست تعمیق ساخت داخل قراردادهایی بین ساپکو، سازه گستر و مگاموتور با ۳۲ شرکت قطعهساز با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایران خودرو و سایپا در تابستان امسال امضا شد.ارزش ریالی سرمایهگذاری این قراردادها ۷۴۰ میلیارد تومان بود که انتظار میرود در مدت یک سال ۸۵ میلیون یورو کاهش ارزبری به دنبال داشته باشد.محبینژاد، پنج پیشنهاد برای شتاب دهی به این حرکت جدید ارائه داد و گفت: ارائه مشوقها از سوی وزارت صنعت، مشارکت در سرمایه گذاریها (از جمله با پیش پرداخت، خرید نقدی از قطعهسازان و غیره)، هدایت نقدینگی برای داخلیسازی قطعات، جلب و جذب نقدینگیهای سرگردان در دست مردم به این سمت و توجه به تیراژ اقتصادی تولید، محققکننده این مهم است.
وی یادآورشد: سالیانه ۳.۵ میلیارد دلار صرف واردات کالاها و قطعات مورد نیاز خودروسازان و قطعه سازان شده، ۱.۱ میلیارد دلار قطعات قاچاق وارد میشود و ۱.۵ میلیارد دلار در بازار خدمات پس از فروش خودروها صرف میشود. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان، همچنین با تقدیر از اقدامات قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: اقدامهای قوه قضائیه جلوی قاچاق قطعات خودرو به کشور را خواهد گرفت و حداقل ۷۰ درصد سهم بازار خودروسازی در دست قطعهسازان داخلی قرار خواهد گرفت.
صرفه جویی ۴۴ میلیون یورویی
با داخلیسازی قطعات ایران خودرو
مدیرعامل ایران خودرو گفت: از محل قرادادهایی که در راستای داخلی سازی قطعات در میز نخست تعمیق داخل با قطعه سازان منعقد شده، ۴۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در ایران خودرو انجام میشود.فرشاد مقیمی در دومین میز تخصصی تعمیق داخلی سازی صنعت خودرو افزود: در میز نخست که به همت وزارتخانه در ماههای گذشته تشکیل شد، اکنون ۶ قطعه مورد نیاز محصولات ایران خودرو به تولید انبوه رسیده و در خطوط تولید در حال استفاده است.وی بیان داشت: پنج قطعه دیگر نیز در مراحل پایانی تولید انبوه است و تایید نمونه یک قطعه دیگر نیز به انجام رسیده است.مقیمی از مشخص شدن سهم داخلی سازی پنج ماژول اصلی محصولات این گروه صنعتی شامل برق و الکترونیک، بدنه، تزئینات داخلی، شاسی و قوای محرکه به منظور کاهش آسیب پذیری در برابر تحریمها خبر داد.وی خاطرنشان کرد: کمیته ساخت داخل به منظور داخلی سازی قطعات در ایران خودرو شکل گرفته و در این راستا ماموریتهای جدیدی برای ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو) تعریف شده است.این مقام مسئول بیان داشت:هیچ خرید خارجی در ایران خودرو، جز با تایید این کمیته انجام نخواهد شد و در حقیقت تامین قطعات از خارج کشور یا مکانیسم داخلی سازی آنها را بر عهده خواهد داشت.
کاهش خودروهای کف کارخانه سایپا
در این مراسم «سیدجواد سلیمانی» مدیرعامل سایپا نیز گفت: گروه سایپا در میز نخست داخلیسازی، تعداد ۱۵ قطعه و در میز دوم ۲۴ قطعه مورد نیاز محصولات خود را بومیسازی کرده است.به گفته وی، در میز نخست برای هر دستگاه خودرو ۱۸۶ یورو کاهش هزینه محقق شد که این عدد در میز دوم به ۲۴۷ یورو رسیده است. این مسئول ادامه داد: با اجرای این پروژه تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه از ۹۶ هزار دستگاه در ابتدای سهماهه دوم امسال به کمتر از ۲۵ هزار دستگاه در حال حاضر رسیده است.سلیمانی خاطرنشان کرد: تا انتهای هفته، تعداد خودروهای دارای کسری قطعه در کف کارخانه سایپا به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خواهد رسید. مدیرعامل گروه سایپا گفت: بهزودی طرح سایپا برای بومیسازی قطعات محصولات پلتفرم SP۱۰۰ و نحوه همکاری با شرکتهای دانشبنیان و تولیدکنندگان داخلی اعلام خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: ارزبری هر دستگاه پراید هزار و ۸۳۰ یورو بود که با بومیسازی کامل چندین قطعه این خودرو، نیاز ارزی این محصول به هزار و ۴۰۰ یورو کاهش یافته و قصد داریم تا پایان امسال این رقم را به کمتر از هزار یورو برسانیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد
قول بانک مرکزی برای تامین نقدینگی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صنایع
صاحبخبر -