شناسهٔ خبر: 35773147 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان:
آغوش باز ذوب‌آهن 
برای خرید نقدی سنگ آهن از معادن کوچک 

 گروه شهرستانها: در پی تصمیم دولت برای مبارزه با خام فروشی در حوزه صنایع معدنی و وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ‌آهن، شرکت ذوب آهن اصفهان ضمن قدردانی از این اقدام دولت، اعلام آمادگی نمود که جهت حمایت از معادن کشور، حاضر به خرید سنگ آهن به صورت نقدی است که اقدامی اثر گذار به ویژه در حمایت از معادن کوچک محسوب می‌شود. معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان گفت: سنگ آهن مورد مصرف ذوب آهن باید عیاری با FE بالاتر از 60 داشته باشد که با توجه به شرایط کنونی و کمبود سنگ آهن، در حال حاضر به ناچار سنگ آهن با FE بالاتر از ۵۸ نیز در این شرکت استفاده می‌شود. لذا ذوب آهن اصفهان آمادگی دارد سنگ آهن (مگنتیت و هماتیت) را به صورت نقدی و با هر تناژی از هر نقطه‌ای از کشور با FE بالای ۵۸، گوگرد کمتر از دو دهم، فسفر کمتر از دو هزارم و سیلیس ۶ خریداری کند.
محمد جعفرصالحی اذعان داشت: این شرکت با توجه به برنامه تولید امسال خود که 3 میلیون تن است، به اضافه ذخیره احتیاطی، 6 و نیم میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد. باتوجه به اینکه ذوب آهن از شیوه کوره بلند استفاده می‌کند الزاماً باید از سنگ آهن دانه بندی به اضافه آگلومره استفاده کند و برای غنی سازی عیار سنگ آهن دانه بندی از کنسانتره و نرمه گندله استفاده می‌شود. وی به عدم بهره گیری ذوب آهن اصفهان از یارانه انرژی در مقایسه با سایر شرکت‌های فولادی اشاره کرد و گفت: این شرکت با توجه به اینکه از روش کوره بلند استفاده می‌کند تنها به میزان 25 درصد از یارانه انرژی برخوردار است. 
در روش کوره بلند انرژی حاصل از زغال سنگ با تبدیل به کک متالورژی باعث احیاء و ذوب سنگ آهن می‌شود که در مقایسه با سایر روشهای تولید فولاد که از حامل‌های انرژی ارزان و یارانه‌ای بهره می‌گیرند، گران تر است و سهم هزینه انرژی در این روش در کشور ما بالاتر است. معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان افزود: تنها مصرف،کننده عمده زغال سنگ داخلی ذوب آهن است و باتوجه به کیفیت پایین زغال سنگ داخلی، امکان صادرات بسیار محدود و مشکل است. وی با اشاره به سه مزیت ایران در تولید فولاد مشتمل بر نیروی انسانی ارزان، انرژی ارزان و معادن سنگ آهن فراوان، گفت: متاسفانه ذوب آهن اصفهان هم اکنون از این سه مزیت رقابتی بی بهره است و همین امر کار را برای این مجتمع صنعتی سخت کرده است.
محمد جعفر صالحی با اشاره به وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن گفت: عوارض صادرات و تعرفه واردات، دو امر معمول در همه دنیا برای کنترل و ایجاد موازنه در تولید و بازاراست همچنانکه کشور چین نیز برای فرومنگنز و فروسیلیس تعرفه 20 درصدی منظور کرده است و صادرات کک از این کشور تا سال 2013 ممنوع بوده است. 
معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های فولادی داخلی با کمبود سنگ آهن مواجه بودند، لذا وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات این محصول، اقدامی ضروری از سوی دولت بود که جای تقدیر دارد. در این خصوص امیدواریم، قیمت پایه صادراتی سنگ آهن، قیمت منطقی متناسب با قیمت‌های جهانی صادراتی، مورد ادعای معادن سنگ آهن لحاظ و عملیاتی شود تا از کاهش اثرات بازدارنگی این عوارض، جلوگیری شود. معاون خرید ذوب آهن، طرح سهمیه بندی مواد اولیه برای واحد‌های تولید کننده فولاد کشور را نیز یک اقدام حمایتی خوب از سوی دولت دانست و گفت: ضمن تقدیر از این حرکت حمایتی، باید گفت در این سهمیه‌بندی به سنگ آهن دانه بندی که نیاز اصلی ذوب آهن است توجهی نشده و تنها گندله و کنسانتره مد نظر قرار گرفته است. 
وی با اشاره به طرح جامع فولاد و تاثیر آن در توازن زنجیره فولاد کشور افزود: امیدواریم طرح جامع فولاد در خصوص توسعه تولید فولاد و ادغام عمودی و افقی معادن بازنگری نماید تا توسعه به صورت تخصصی در زمینه کاری به انجام برسد. متاسفانه هم اکنون درآمد حاصل از توسعه معدنی منجر به توسعه فولادی در واحدهای معدنی گشته و باعث اخلال در توازن و تامین نیازهای مواد اولیه گردیده است به نحوی که بزرگترین تولید کننده معدنی در حال حاضر مصرف کننده عمده سنگ آهن گردیده است. معاون خرید ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: اختصاص یک میلیون و 750 هزار تن سنگ آهن به ذوب‌آهن گرچه فقط حدود 25 درصد نیاز سنگ آهنی این شرکت را تامین می‌نماید اما حمایت مجموعه دولت، وزارت صمت، ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید و مجتمع سنگان جای قدردانی دارد.

ثبت جهانی ۶۴ هزار هکتار 
از جنگل‌های هیرکانی در مازندران

مدیرکل منابع طبیعی مازندران گفت: ۶۴ هزار هکتار از جنگل‌های مازندران در فهرست آثار طبیعی یونسکو ثبت جهانی شده است. محسن موسوی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در استان مازندران با اشاره به ثبت جنگل‌های هیرکانی در سال جاری افزود: جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین آثار طبیعی ثبت جهانی شده است.وی با اشاره به اینکه در مجموع ۳۰۶ هزار هکتار از سطح عرصه‌های هیرکانی در کشور ثبت جهانی شده است گفت: از این میزان، سه پایلوت مربوط به ساری و سه منطقه نیز مربوط حوزه منابع طبیعی نوشهر است.
موسوی ادامه داد: ۴۱ هزار و ۹۲۷ هکتار ازعرصه‌های جنگلی‌های حوزه منابع طبیعی ساری و بیش از ۲۰ هزار هکتار در حوزه منابع طبیعی نوشهر ثبت جهانی شده است. مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری، یکی از اتفاقات خوب را تعطیلی بهره‌برداری از جنگل‌ها بیان کرد و گفت: دستبرد به جنگل تعطیل شد و طرح جایگزین را در قالب تنفس در حال تهیه هستیم.موسوی ادامه داد: در حال تهیه طرح جایگزین هستیم تا جنگل را بابرنامه و خوداتکا کنیم ولی اکنون ضرورت ایجاب می‌کند که باید از وضعیت موجود جنگل‌ها حفاظت کنیم.وی از جنگل‌های هیرکانی به عنوان بزرگترین ذخیرگاه ژنتیکی جهان یاد کرد.

توضیحات مدیر آموزش و پرورش دهدشت 
درباره فیلم مدرسه ابن سینا

در پی انتشار فیلمی از یک مدرسه در استان کهگیلویه و بویر احمد در فضای مجازی، مدیر کل اداره آموزش و پرورش شهرستان دهدشت در این باره گفت: فیلم منتشر شده مربوط به یکی از ساختمان‌های مدرسه است که مدت‌ها است مترو‌که ‌بوده و کلاسی در آنجا برگزار نمی‌شود.علی پورک‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جزئیات بیشتر این خبر  گفت: این مدرسه دارای 3 ساختمان است که همگی در  یک مسجد قرار دارند. 
از  این سه ساختمان 2 ساختمان مشکلی نداشته  و نیازی  هم به مقاوم سازی ندارند. وی با اشاره به اینکه مدرسه پسرانه ابن‌سینا دهدشت برای دانش‌آموزان متوسطه اول با 3 کلاس درس با پایه‌های هفتم، هشتم و نهم است، افزود: از آنجا که بنای این سه ساختمان قدیمی است مدرسه تازه تاسیس دیگری با همین اسم  در حاشیه شهر ساخته شد که به دلیل دوری مسافت والدین دانش‌آموزان از مسئولان آموزش و پرورش شهرستان خواستند که همچنان دانش آموزان در همین مدرسه تحصیل کنند.وی با اشاره به اینکه متاسفانه بدون هماهنگی آموزش و پرورش افرادی از ساختمان متروکه این مدرسه فیلم تهیه کرده و در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، اضافه کرد: در صورتی که این ساختمان در گوشه‌ای از محوطه مدرسه ابن‌سینا قرار دارد و مدت‌هاست برای کلاس درس دانش‌آموزان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.  پس از فیلمبرداری هم  در ساختمان را پلمپ کردیم که به راحتی  تردد در آن صورت نگیرد.
وی با اشاره به مسئولیت مدیران در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: هیچ‌کسی نمی‌تواند به اندازه خود مسئولان آموزش و پرورش پیگیر مشکلات دانش‌آموزان باشد و حتی به جرأت می‌گویم در امر مراقبت از دانش‌آموزان گاهی این مسئولان چند قدم جلوتر از والدین هستند اگر جایی هم در ساختمان دچار تخریب و یا مشکل باشد ما خودمان دست به کار شده و اقدام به بازسازی می‌کنیم.
هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش استان کهکیلویه و بویر احمد نیز در ادامه به خبرنگار ایلنا در این باره گفت: فیلم منتشر شده در فضای مجازی را به شدت تکذیب می‌کنم. این فیلم برای کلاس‌های درسی دانش‌آموزان دوره متوسط اول مدرسه ابن سینا شهرستان دهدشت نیست. وی افزود: این ساختمان چند سالی است که مورد استفاده کلاس درس دانش آموزان قرار نمی‌گیرد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما