شناسهٔ خبر: 35749081 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

سرنوشت انتخاب‌هاي عجيب تيم اميد

روياي المپيکي شدن در هاله اي از ابهام

صاحب‌خبر -

از همدان به آزادي

عليرضا منصوريان امروز، مربي مطرحي در فوتبال ايران است ما زماني که به عنوان مربي تيم اميد انتخاب شد، در کارنامه‌اش چيزي جز ناکامي با پاس همدان نبود. منصوريان ليگ نهم سرمربي پاس شد و بعد از يک برد در 10 بازي، حکم اخراجش را گرفت. او مقطعي به عنوان دستيار قطبي و مربي موقت در تيم ملي بود و ناگهان، به عنوان سرمربي تيم اميد انتخاب شد. تيم منصوريان به خاطر بازي دادن به کاميابي‌نياي محروم، مرحله نهايي انتخاب المپيک نرسيد. منصوريان سه سال ديگر هم مربي تيم اميد ماند و در نهايت بدون دستاورد خاصي از اميدهاي ايران جدا شد.

هميشه در صحنه

بدون هيچ موفقيتي در هيچ رده‌اي، هومن افاضلي هميشه يکي از گزينه‌هاي دستياري تيم ملي يا مربيگري در تيم‌هاي پايه است. او اولين بار در شرايطي سرمربي تيم اميد شده بود که تنها سابقه‌اش به عنوان نفر اول نيمکت، به شهاب زنجان مربوط مي‌شد. بعد از رفتن منصوريان، افاضلي يک مقطع ديگر هم به عنوان مربي موقت در تيم اميد بود. مربي که حتي يک روز، سابقه سرمربيگري در ليگ برتر را نداشت.

بازگشت ناکام

تيم اميد در آخرين گام رسيدن به المپيک 2016 به مثلث کاشاني، مايلي‌کهن و خاکپور سپرده شد. خاکپور که از آمريکا به ايران برگشته بود، کارنامه قابل دفاعي در مربيگري نداشت. او فقط ليگ دهم که استيل آذين سقوط کرد، مقطعي روي نيمکت اين تيم نشست و بعد از کسب نتايج ضعيف، به آمريکا برگشت. خاکپور براي دومين مقطع، به ايران آمد و در انتخابي غير منتظره، سرمربي تيم اميد شد. ريسک عجيبي که جواب هم نداد و سه گل ژاپن، پرونده حضور ايران در المپيک را بست.

رياست يک روزه

اميرحسين پيرواني چهره موفقي در تيم جوانان داشت اما تيم اميد و داستان‌هايش، آنقدر زياد هستند که يک مربي بزرگ هم به سختي بتواند آن را مديريت کند. پيرواني که فقط چند هفته سابقه مربيگري در ليگ برتر را دارد، بعد موفقيت در تيم جوانان سرمربي تيم اميد شد و در مسابقات قهرماني آسيا، از تيمي استفاده کرد که به لحاظ سني شرايط حضور در المپيک بعدي را هم داشته باشند. ناکامي در همين جام اما، پرونده کوتاه حضور او در تيم اميد را بست.

قهر فرهاد

فرهاد مجيدي فصل پيش به استقلال برگشت تا دستيار شفر شود. مدتي کوتاه، دستيار او بود و بعد از اخراج اين مربي آلماني چند هفته‌اي استقلالي‌ها را هدايت کرد. همين رزومه، کافي بود تا بعد جدايي کرانچار مسئولان فدراسيون تيم اميد را به او بسپارند. آن‌ها ابتدا براي استخدام گل‌محمدي تلاش کردند و بعد از ناکامي، چرخشي ناگهاني به سمت يک گزينه کم تجربه داشتند. مجيدي، فقط 4 ماه سرمربي تيم اميد بود. در همين مدت کوتاه بخاطر شکست مقابل ازبکستان تحت فشار قرار گرفت و در نهايت، با پستي اينستاگرامي بخاطر دخالت‌هايي که در کارش مي‌شد استعفا کرد.

سرنوشت مشترک

البته نبايد فراموش کرد مربيان بزرگ هم در اين سال‌ها با تيم اميد به موفقيتي نرسيدند. نلو وينگادا، سال 2014 سرمربي تيم اميد شد و بعد از ناکامي در بازي‌هاي آسيايي و حذف در گروه 3 تيمه، حکم اخراجش را گرفت. کرانچار هم با تيم اميد به بازي‌هاي آسيايي 2018 رفت و از بازيکنان زير 21 سال استفاده کرد. باخت عجيب به ميانمار براي دوم شدن و نخوردن به کره جنوبي در دور گروهي، دردسرهاي زيادي براي تيم اميد به وجود آورد و حذف مقابل کره‌اي‌ها، خيلي زود کرانچار و تيمش را به ايران برگرداند. نتايج لرزان در مرحله اول انتخابي المپيک و در نهايت فشار براي استفاده از مربيان بومي، کرانچار را هم از تيم اميد جدا کرد تا چهره‌هاي بزرگ هم، دوراني طولاني در اين تيم نداشته باشند.

با اين شرايط و آشفتگي تيم اميد، شايد بار ديگر روياي المپيکي شدن ايران در رشته فوتبال بر باد رود.

نظر شما