شناسهٔ خبر: 35731500 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمریکا همپیمانانش را در خصوص خرید «اس-400» به تحریم تهدید کرد

در حالیکه هند بر حق مسلم خود برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی روسیه تأکید کرده، یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، همپیمانان و شرکای این کشور را تهدید کرد که در صورت خرید «اس-400» با تحریم روبرو خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالیکه هند از «حق مسلم» خود برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه دفاع کرده است، واشنگتن، همپیمانان خود را به دلیل خرید این سامانه‌های روس، تهدید به تحریم کرده است.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، «سوبراهمانیام جیشانکارم» وزیر امور خارجه هند هفته جاری اعلام کرد که به طور منطقی متقاعد شده است که آمریکا تصمیم «دهلی نو» را برای خرید تجهیزات پیشرفته دفاعی از جمله سامانه دفاعی «اس-۴۰۰» روسیه، درک می‌کند.

بنا به گزارش وبگاه «هندو»، با اینحال، وزارت خارجه آمریکا به «همپیمانان و شرکای خود» هشدار داده است، در صورتیکه همچنان بر دستیابی به تجهیزات نظامی روسیه اصرار داشته باشند، با تحریم‌های آمریکا روبرو خواهند شد.

طبق این گزارش، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا به وبگاه «هندو» گفت: «ما تمامی همپیمانان و شرکای خود را تشویق می‌کنیم که از معامله با روسیه صرفنظر کنند (زیرا) که طبق قانون مقابله با رقبای آمریکا از طریق تحریم ها (کاتسا)، خطر تحریم‌ را (برای آنها) به همراه دارد».

اظهارات این مقام آمریکایی درست بعد از آن مطرح شده است که وزیر امور خارجه هند اعلام کرد که دهلی نو همیشه از این ایده حمایت می‌کند که یافتن منبع تجهیزات نظامی، «حق مسلم» کشور هند است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که واشنگتن تصمیم هند برای خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ را درک کند.

هند و روسیه علیرغم تهدید‌های آمریکا به تحریم دهلی، قراردادی به ارزش ۵.۴۳ میلیارد دلار برای خرید پنج سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ به امضا درآوردند.

طبق این گزارش، به محض آنکه اولین پرداخت تجهیزات اس-۴۰۰ انجام گیرد، هند با خطر تحریم‌های آمریکا روبرو خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که دولت هنوز تصمیمی درباره اقدام احتمالی تحت کاتسا اتخاذ نکرده است با اینحال، ظاهراً هند و روسیه یک مکانیسم دائمی برای پرداخت پیدا کرده‌اند که به اعتقاد آنها، تحریم‌های احتمالی آمریکا را از طریق آن دور بزنند.

از طرف دیگر، تابستان سال جاری میلادی، روسیه، تحویل اولین محموله از سامانه‌های اس-۴۰۰ به ترکیه را مطابق با قرارداد سال ۲۰۱۷، تکمیل کرد.

اوایل سال جاری میلادی، بعد از آنکه آنکارا تأکید کرد که همچنان قرارداد خرید اس-۴۰۰ را پیش می‌برد، واشنگتن، تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ را به ترکیه به حالت تعلیق درآورد و به این کشور هشدار داد که با تحریم‌های بیشتری روبرو خواهد شد.

با اینحال، آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، ترکیه قصد دارد سامانه‌های اس-۴۰۰ را در آوریل سال ۲۰۲۰، فعال کند.

انتهای پیام/ق

نظر شما