شناسهٔ خبر: 35712565 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

بازار طلا و سکه همچنان در رکود است

کاهش قیمت‌ها، تردید خریداران

صاحب‌خبر -

زهره محسنی‌شاد: روند سرازیر شدن قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و انتظار برای کاسته شدن بیشتر قیمت‌ها در ماه‌های آینده، تبدیل نقدینگی به این کالاها را با تردید روبه‌رو کرده است.


بازار طلا و سکه که تا چندی‌پیش به دلیل رشدهای هیجانی که روزانه تجربه می‌کرد، توانسته بود حجم بالایی از نقدینگی‌ها را به سمت خود جذب کند و هر روز بر تقاضاهای خرید بیفزاید، مدتی است با فروکش کردن این هیجان‌ها و روند نزولی قیمت‌ها، خرید و فروش‌ها در آن به‌شدت کم شده و آن‌طور که فعالان این بازار می‌گویند، دیگر خبری از تقاضاهای گذشته نیست و حتی خریداران واقعی طلا و سکه با تردید روبه‌رو هستند.
 در این روزها نه‌تنها تعداد افرادی که درصدد گریز از ریسک این بازارها هستند، به مراتب بیشتر شده و سفته‌بازی در این بازارها از نفس افتاده است، بلکه افرادی هم که برای نیاز واقعی‌شان تصمیم به خرید از این بازار را دارند، با تردید روبه‌رو هستند و گویا خریدشان را به آینده موکول کرده‌اند.
 فعالان بازار طلا و سکه معتقدند این شرایط و افزایش انتظارات برای تداوم روند کاهشی نرخ‌ها، سبب شده این بازار به سمت کسادی بیشتر حرکت کند. از این رو، می‌توان گفت که شرایط کنونی این صنف اوج رکود بازار است.


بازار بی‌رونق طلا و سکه
ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه بازار طلا و سکه پس از نوسان‌های قیمتی گذشته، مدتی است با آرامش روبه‌رو شده است، افزود: به طور تقریبی در یک ماه گذشته، این بازار‌ ثبات و آرامش نسبی را تجربه کرده است که هرچه می‌گذرد این آرامش بیشتر می‌شود و قیمت‌ها ثبات بیشتری به خود می‌گیرد.
او با بیان اینکه در به وجود آمدن این شرایط دلایل زیادی دخیل بوده است، افزود: یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد آرامش بازار طلا و سکه، سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی در حوزه ارزی است که باعث شده نرخ‌ها در این بازار خیلی دچار نوسان نشود و بازار طلا و سکه را متاثر نکند. این شرایط در حالی در این بازار وجود دارد که قیمت‌ها در بازار جهانی طلا در مدت اخیر دچار نوسان‌های زیادی بوده اما چون بازار ارز با آرامش روبه‌رو است، شاهد ثبات نرخ در بازار طلا و سکه هستیم. وی در عین حال، به قرار داشتن در ماه‌های محرم و صفر و کاهش مراسم‌ها و مناسبت‌ها در این ایام اشاره کرد و گفت: در این ایام به دلیل کاهش معاملات و داد‌و‌ستدها، این امر همچون سال‌های گذشته، سبب شده تا رکود این بازار تشدید شود و بر افت قیمت‌ها تاثیر بگذارد که با پایان این ایام، امیدواریم تا حدی از این بی‌رونقی کم شود و بازار معاملات طلا کمی جان بگیرد.
این فعال بازار با این پیش‌بینی که با توجه به فاکتورهای موجود و اثر‌گذار بر بازار طلا، به نظر می‌رسد این آرامش فعلا ادامه‌دار باشد و نباید انتظار تغییر خاصی در قیمت‌ها را داشت، تصریح کرد: اگر مدیریت بازار ارز از سوی سیاست‌گذار پولی و ارزی همچنان ادامه یابد و تعادل در بازار ارز برقرار باشد، آرامش در سایر بازار‌ها از جمله بازار طلا و سکه نیز ادامه‌دار خواهد بود.
محمدولی معتقد است با وجود کاهش قیمت‌ها، مردم خیلی راغب به خرید طلا و سکه نیستند و این‌طور به نظر می‌رسد که خریدشان را به آینده موکول کرده‌اند. مردم با وجود روند کاهشی قیمت‌ها همچنان امیدوار به کاهش بیشتر نرخ‌ها در این بازار هستند که این موضوع سبب شده تا در تصمیم‌شان نسبت به خرید طلا و سکه تردید داشته باشند و این موضوعی است که به رکود این بازار بیشتر دامن زده است.
این کارشناس با تاکید بر اینکه البته با وجود همین شرایط، معاملات در بازار طلا و سکه صفر نشده و هنوز کم و بیش دادوستدهایی در این بازار انجام می‌شود، یادآور شد: اما برای ایجاد رونق بازار نیاز است متقاضیان بیشتری وارد این بازار شوند و خرید و فروش‌ها در بازار مصنوعات طلا افزایش یابد.
او در عین حال از تخلیه حباب سکه در این بازار خبر داد و گفت: سکه تمام در حالی در گذشته دچار حباب شدیدی شده بود که اینک این حباب کاملا تخلیه شده و می‌توان گفت سکه تمام به هیچ عنوان دچار حباب قیمتی نیست. اگر حبابی که در این بازار وجود داشته باشد مربوط به سکه‌های خرد است که امیدواریم این حباب هم به‌تدریج از این بخش خارج شود.
به گفته این کارشناس، امیدواریم که سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه ارز و طلا ادامه یابد تا قیمت‌ها به یک محدوده متعادلی برسد تا افراد بیشتری قدرت خرید مصنوعات طلا را داشته باشند.


 کاهش ۳۰ درصدی نرخ سکه
همچنین محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت بازار طلای کشور، با بیان اینکه این بازار با رکود مواجه است، گفت: رکود بازار طلا به علت قرار گرفتن در ماه‌های محرم و صفر بسیار تشدید شده است. کاهش مناسبت‌هایی مانند عقد و ازدواج در این دو ماه، میزان مراجعه به بازار طلا را کم کرده که پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا یک ماه آینده یعنی تا پایان ماه صفر ادامه داشته باشد.
کشتی‌آرای با توجه به افت نرخ سکه و با تاکید بر اینکه نرخ سکه در یک سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش را تجربه کرده و از حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در مهر ۱۳۹۷ به حدود ۴ میلیون تومان رسیده است، یادآور شد: نرخ سکه یک ساله ۱.۵ میلیون ارزان شد و ضرر حدود ۳۰ درصدی خریداران سکه در یک سال گذشته در حالی بوده که در این مدت، برخی بازارهای موازی توانسته‌اند سود خوبی عاید سرمایه‌گذاران خود کنند.
به گفته وی، اکنون طلا جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد و فقط برای مصارف خاص مانند هدیه دادن و جشن ازدواج از آن استفاده می‌کنند، در عین حال اکنون به دلیل قرار داشتن در ماه صفر، میزان خرید آن نیز کاهش زیادی یافته است. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور اضافه کرد: در گذشته به جز سرمایه‌گذاری از سکه برای هدیه دادن نیز استفاده می‌شد اما درحال‌حاضر به دلیل بالارفتن نرخ سکه و کاهش توان خرید، مردم گرایش کمی برای هدیه دادن سکه در مراسم‌ها و مناسبت‌ها دارند و ترجیح می‌دهند که از سایر کادوها استفاده کنند.
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور درباره حباب سکه نیز گفت: به دلیل کاهش شدید نرخ سکه میزان حباب آن نیز افت زیادی کرده است، حباب سکه تمام بهار آزادی اکنون به صفر رسیده و حباب نیم‌سکه نیز به صفر نزدیک شده است و ربع‌سکه و سکه گرمی هنوز اندکی حباب دارند که آن نیز در حال تخلیه شدن است.
کشتی‌آرای درباره تاثیر اونس جهانی طلا بر قیمت‌ها نیز افزود: اونس طلا نوسان‌های زیادی داشته، نرخ آن به حدود یک‌هزار و ۵۵۰ دلار نیز رسیده بود‌ اما از حدود یک ماه پیش روند نزولی یافت و ارزش آن حدود ۷۵ دلار افت کرده و به نرخ یک‌هزار و ۴۷۵ عقب‌نشینی کرده است. وی با بیان اینکه نرخ اونس تحت‌تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی است، اضافه کرد: به نظر کارشناسان بعید است که نرخ اونس افت بیش از این داشته باشد.
کشتی‌آرای با اشاره به کاهش ۳۰ دلاری اونس جهانی طلا در حدود ۳ روز اخیر گفت: به دنبال این کاهش نرخ باید نرخ طلا و سکه خیلی کم می‌شد اما این اتفاق رخ نداد و دلیل آن جهش جز‌ئی نرخ ارز بود که در چند روز گذشته شاهد آن بودیم. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ضمن اشاره به کاهش ۸۰ هزار تومانی نرخ سکه در ۱۰ روز اخیر، درباره چشم‌انداز بازار طلا نیز گفت: با توجه به قرار داشتن در ماه صفر بازار طلا و سکه همچنان در رکود باقی خواهد ماند و انتظار می‌رود پس از پایان ماه صفر، رونقی موقت به بازار طلا بازگشته، اما پس از مدتی وارد فصل زمستان می‌شود که در آن، بازار طلا دوباره به رکود می‌رود که تا عید نوروز ادامه خواهد یافت. به گفته کشتی‌آرای، کاهش ۱.۵ میلیون تومانی نرخ سکه در طول یک سال باعث ضرر خریداران شده، بنابراین سکه دیگر جذابیت خود را به عنوان سرمایه‌گذاری را از دست داده است؛ نبود تقاضای خرید سکه باعث شده تا بازار با رکود بی‌سابقه همراه شود.

نظر شما