شناسهٔ خبر: 35712278 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

انتقاد از عملکرد مجلس در نظارت بر اقدام‌های دولت

قیمت خرید تضمینی گندم مبنایی ندارد

صاحب‌خبر -

زهرا طهرانی: کشاورزان و کارشناسان این حوزه بیشتر اوقات نسبت به نرخ خرید تضمینی گندم اعتراض دارند و معتقدند نرخ‌های تعیین شده به‌هیچ عنوان منطقی و مناسب نیست.

باوجود اینکه هر سال این نرخ پس از یک ماه اعلام و باعث نارضایتی کشاورزان می‌شود اما امسال با یک هفته تاخیر نرخ جدید یعنی ۲۲۰۰ تومان را برای خرید تضمینی اعلام کردند. در این میان، رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه هزینه‌های تولید بیش از این رقم است و تعیین رقم ۲۲۰۰تومانی هیچ مبنایی ندارد از عملکرد نمایندگان مجلس در نظارت بر اقدام‌های دولت انتقاد کرد.
محمدشفیع ملک‌زاده در نشستی خبری در واکنش به اعلام نرخ ۲۲۰۰ تومان به‌عنوان نرخ خرید تضمینی گندم ازسوی دولت اظهارکرد: براساس برآوردهایی که انجام شده هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم ۲ هزار و ۳۵۱ تومان است ضمن اینکه سود تولیدکننده باید ۲۲ درصد باشد؛ بنابراین نرخ منطقی و کارشناسی‌شده برای نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید باید ۲ هزار و ۸۶۸ تومان باشد. به‌گزارش مهر، وی تصریح کرد: این در حالی است که ما اجاره زمین را در برآورد این نرخ لحاظ نکرده‌ایم و اگر اجاره زمین به این برآورد اضافه شود، نرخ آن بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اضافه می‌شود.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید برای کشاورزان گفت: سال گذشته نرخ یک تراکتور ۱۷۵ میلیون تومان بوده در حالی که هم اکنون نرخ آن به ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. وی با اشاره به اینکه برآورد نرخ از سوی نظام صنفی کشاورزی براساس جدول هزینه‌ای بوده که وزارت جهادکشاورزی آن را طراحی کرده، گفت: ما نمی‌دانیم دولت بر چه مبنایی نرخ ۲۲۰۰ تومان را برای هر کیلوگرم گندم در نظر گرفته است. تغییر نرخ این محصول در سال گذشته از ۱۴۷۰ به ۱۷۰۰ تومان نشان می‌دهد دولت بیشتر به‌طور فرمایشی و بدون انجام کارهای کارشناسی لازم قیمت‌ها را تعیین و اعلام می‌کند.
ملک‌زاده با اشاره به اینکه دولت نرخ گندم را با یک هفته تاخیر اعلام کرده، اظهارکرد: البته جای شکرگزاری دارد که پس از ۷ تا ۸ سال تاخیرهای طولانی در اعلام نرخ خرید تضمینی، امسال دولت با فقط یک هفته تاخیر این نرخ را اعلام کرد، هر چند نرخ باقی محصولات هنوز اعلام نشده در حالی‌که مهلت قانونی دولت تا پایان شهریور است و باید هر چه زودتر نرخ‌های سایر محصولات را نیز ابلاغ کند. وی ادامه داد: براساس قانون خرید تضمینی نرخ محصولات کشاورزی باید پیش از آغاز کشت و در پایان شهریور اعلام شود تا کشاورزان بتوانند با آگاهی در این زمینه تصمیم بگیرند.


تعهد تولید و تامین گندم همه کشور
ملک‌زاده با بیان اینکه سال گذشته دولت پیش‌بینی کرده بود ۱۴تن گندم در کشور تولید شود، افزود: وضعیت تولید با توجه به بارندگی‌ها و شرایط اقلیمی مطلوب بود اما رضایت نداشتن از نرخ باعث شد دولت نتواند بیشتر از ۷.۶ میلیون تن گندم خریداری کند. وی ادامه داد: هم‌اکنون ۳ میلیون تن کمبود در این زمینه وجود دارد که اگر دولت بخواهد آن را از طریق واردات تامین کند با توجه به نرخ جهانی گندم و سایر هزینه‌ها کمتر از ۴ هزار تومان برای آنها تمام نمی‌شود. ملک‌زاده تصریح کرد: اگر دولت نرخ پیشنهاد ما یا قیمتی نزدیک به آن را بپذیرد و اعلام کند می‌توانیم تعهد بدهیم تمام گندم مورد نیاز کشور را تولید و تامین می‌کنیم و تحویل دولت می‌دهیم.


انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس
این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر نظارت درستی بر عملکرد دولت داشتند، شاهد این مسائل و تخلفات نبودیم، گفت: گلایه ما از نمایندگان بیشتر است. ضمن اینکه نمایندگان مجلس دوباره رای به احیای وزارت بازرگانی دادند، در حالی که این مسئله مغایرت‌های قانونی زیادی دارد.
ملک‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه در چند ماه آینده انتخابات مجلس را پیش رو داریم، کشاورزان به نمایندگانی رای می‌دهند که از حقوق‌شان دفاع کنند و کسانی را که از آنها حمایت نکردند و وظیفه قانونی خود را به‌درستی انجام ندادند، تحریم خواهند کرد.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور درباره اینکه دولت ۳میلیون تن کسری گندم را چطور تامین خواهد کرد، گفت: یا باید راهکاری اتخاذ شود تا گندم‌هایی که تحویل دولت داده نشده از بازار جمع‌آوری شود یا اینکه در نهایت مجبور به واردات شوند.
ملک‌زاده با اشاره به اینکه همه می‌گویند گندم‌هایی که تحویل دولت نشده در انبار کشاورزان است، اظهارکرد: اما معلوم نیست واقعا شرایط همین‌گونه باشد شاید این گندم‌ها خوراک دام شده باشد چراکه ما اطلاع داریم حجم زیادی از گندم تولیدی سال خوراک دام شده است.


محدودیت یا تغییر کشت گندم
در همین باره عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان اینکه نرخ تعیین شده ۲۲۰۰تومانی برای خرید تضمینی گندم مناسب نیست، اظهارکرد: این رقم با تورم کنونی همخوانی ندارد. اگر تورم نیز در همین حد ۲۵ تا ۳۰ درصد بود مشکلی نداشتیم اما با تورم بیش از ۴۰ درصدی روبه‌رو هستیم.
علی دیلمی با اشاره به اینکه گندمکاران با نرخ ۲۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم موافق نیستند، به صمت گفت: کشاورزان در این شرایط ضرر می‌کنند چراکه تورم بالا بر هزینه‌های تولید بسیار تاثیرگذار است و افزایش میزان هزینه‌ها به بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌رسد. این نرخ پایین گندم با این هزینه‌ها همخوانی ندارد.
این گندمکار منطقه فارس ادامه داد: به نظر ما افزایش نرخ دست‌کم باید ۵۰ درصد و حدود ۲۵۰۰ تومان باشد. ما منتظر اعلام نرخ بودیم که حالا با اعلام رقم ۲۲۰۰ تومانی احتمال دارد کشت خود را محدود کنیم یا کلا گندم کشت نکنیم.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان اینکه ما گندم را برای مردم تولید می‌کنیم و نمی‌توانیم به دولت هم نفروشیم، تصریح کرد: امسال تاکنون خرید و فروش گندم و جو آزاد بوده و این در حالی است که گندم و جو برخی بنکداران را توقیف کردند چون گفتند احتکار انجام شده است. در حالی که نگهداری گندم و جو به مدت یکی دو ماه که احتکار به‌شمار نمی‌رود.

برچسب‌ها:

نظر شما