شناسهٔ خبر: 35708917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خبر داد:

آغاز خدمات رسمی به زائران اربعین از هفته آینده/ قبل از ۱۶ مهر نسبت به کاپوتاژ ماشین اقدام کنید

ذوالفقاری از عدم ارایه کاپوتاژ از ۱۶ مهر خبر داد و گفت: خدمات رسمی به زائران اربعین از هفته آینده آغاز می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «حسین ذوالفقاری» در نشست ستاد مرکزی اربعین گفت: تاکنون یک میلیون و 600 هزار نفر برای شرکت در مراسم اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده اند. ستاد مرکزی اربعین برای راحت سفر کردن زائران فعالیت دارد. اگر فردی می تواند ایده بهتری در برگزاری مراسم اربعین ارایه دهد، دعوت می کنیم تا به ما کمک کند.

 

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد: با نزدیک شدن به روز اربعین تعامل میان مردم ایران و عراق بیشتر می شود و باید مراقب چگونگی خدمات دهی باشیم و قبل از مطرح کردن هرگونه سوالی در فضای مجازی و ذهن مردم تلاش می کنیم تا سفری آسان برای مردم فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه زیرساخت های خوبی در سه مرز کشور برای تردد زائران مد نظر قرار گرفته است، گفت: حج و زیارت، وزارت بهداشت و هلال احمر نیازمند جلسه اختصاصی برای هماهنگی بیشتر هستند. در مورد کاپوتاژ نیز تصمیماتی بر مبنای منافع عمومی اتخاذ شده است.

 

وی تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر دو هزار اتوبوس کاپوتاژ کردند و بخش عمده ای از ناوگان حمل و نقل در داخل خاک عراق زمین گیر شد. امسال فقط 400 دستگاه برای کاپوتاژ در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه 12 هزار اتوبوس در داخل خاک کشور جابجایی مسافران را بر عهده دارند، ادامه داد: 9 هزار اتوبوس برای انتقال زائران از مرزها در نظر گرفته شده است که به این تعداد 250 دستگاه سپاه در خاک عراق افزوده است. شهرداری نیز برای جابجایی زائران دو هزار دستگاه اختصاص داده است. نحوه مدیریت باید به گونه ای باشد که شاهد حداکثر خدمات دهی باشیم.

 

وی در مورد دلایل ثبت نام در سامانه سماح توسط زائران خاطرنشان کرد: این سامانه به امکان پاسخگویی بهتر را می دهد. از سوی دیگر گم شدگان و آمار ورود و خروج افراد به درستی مشخص می شود.

 

وی در مورد تاریخ ارایه خدمات کاپوتاژ گفت: از 16 مهر تا پایان مهر ماه هیچ کاپوتاژی به کشور عراق انجام نمی شود و زائران را تشویق می کنیم تا مرز با ماشین شخصی خود حرکت کند.

 

وی در مورد صدور گذرنامه گفت: اگر فردی موفق به صدور گذرنامه نشده است، می تواند با گرفتن برگه گذرنامه به خاک کشور عراق تردد کند.

 

وی در مورد موضوع حمل و نقل نیز با کشور عراق اظهار کرد: کمیته مرکزی حمل و نقل در ستاد اربعین باید با طرف عراقی در مورد تردد خودروها هماهنگی های لازم را به عمل آورد. همچنین ما به طرف عراقی اعلام کردیم که هماهنگی های لازم با طرف مقابل را در مرزبانی بر عهده بگیرد.

 

وی گفت: مشکلاتی که ما در سال گذشته داشتیم از نظر بیمارستان، درمان سرپایی، فوت عادی و ... را رفع کردیم و امسال تلاش کردیم تا خدمات کاملی را از بیمه دریافت می کنیم از بیمه می خواهیم این خدمات را از طریق رسانه ها منتشر کند. ما امسال تلاش کردیم حداکثر خدمات را با حداقل بیمه به زائران ارایه دهیم. مبلغ بیمه زائران نسبت به سایر ایام سال 14 هزار تومان کاهش یافته است.

 

وی گفت: همچنین برای جلوگیری از هرگونه تخلف در نرخ ها و کرایه ها لازم است کمیته حمل و نقل بر روی نرخ تردد نظارت کند تا مردم شاهد تخلف در نرخ ها نباشند و از نرخی که حمل و نقل اعلام می کند، اضافه تر پرداخت نکنند. 

 

وی با بیان اینکه از هفته بعد خدمات دهی رسمی به زائران اربعین آغاز می شود، گفت: زمینه سازی و فضای منفی برای ایجاد کدورت میان مردم ایران و عراق در آستانه سفر اربعین توسط برخی افراد شکل می گیرد که روز گذشته رسانه ها اعلام کردند کنسولگری عراق در مشهد بسته شد که چنین موضوعی صحت ندارد. این موضوع درگیری ای بود که قرار شد نیروی انتظامی در مشهد سرکنسولگری عراق را توجیه کند و ما هم توضیح به وزارت عراق بدهیم تا در جریان حقیقت امر قرار بگیرند.

 

ذوالفقاری اظهار کرد: تا زمانی که زائران به خاک عراق اعزام نشده اند، آموزش های لازم را به آنها ارایه دهیم. پس از اعزام آنها زائران از حیطه آموزش ما خارج می شوند. همچنین رسانه ها نیز دقت کنند تا زمانی که صحت و سقم خبری تایید نشده است، از انعکاس آن بپرهیزند.

 

وی از معرفی نمایندگان ستاد اربعین توسط استان ها خبر داد و گفت: نمایندگان خود را در استان ها در ستاد اربعین معرفی کنید و اسامی آنها را به ستاد مرکزی اطلاع دهید.

 

ذوالفقاری همچنین در مورد مشکل موکب داران در تردد بیش از یک بار به خاک عراق اظهار کرد: این مشکل هنوز برطرف نشده است و ممکن است موکب داران برای جانمایی و یا نقل و انتقال امکانات مورد نیاز خود بیش از یک بار به خاک عراق مراجعه کنند. باید کمیته اسکان با طرف عراقی در مورد ورود و خروج موکب داران هماهنگی های لازم را به عمل آورد تا مشکلات موکب داران حل شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مسئولان ستادهای اربعین در استان ها کوتاه ترین راه ممکن را برای حل مشکلات خود انتخاب کنند./

 

 

نظر شما