شناسهٔ خبر: 35680005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ماجرای استیضاح ترامپ و تهدید به وقوع جنگ داخلی

تهران- ایرنا- جدی شدن استیضاح «دونالد ترامپ» و تلاش گسترده دموکرات‌ها برای جمع‌آوری اسناد و شواهد کافی موجب احساس خطر جدی برای رئیس جمهوری آمریکا شده‌ به نحوی که وی پیامد اقدامات دموکرات‌ها را جنگ داخلی بی‌پایان در ایالات متحده پیش‌بینی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، حملات حزب دموکرات آمریکا به «دونالد ترامپ» گسترده تر از قبل شده به نحوی که هفته گذشته ی رئیس جمهوری آمریکا را که به ادعای خودش با موفقیتی بزرگ در مجمع عمومی همراه بود، کاملا خراب کرد. به نظر می رسد این بار دموکرات ها خیلی جدی تر از قبل برای مقابله با ترامپ بسیج شده اند تا جایی که این حمله همه جانبه مخالفان، رئیس جمهوری آمریکا را به واکنشی انفعالی و تهدیدآمیز وادار کرده است.

در هفته های گذشته نمایندگان حزب دموکرات بحث استیضاح ترامپ را با جدیت بیشتری دنبال کرده اند و حتی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان هم ماموریت آغاز مقدمات فرایند آن را به چند کمیته مجلس محول کرد.

موضوعی که باعث شد دموکرات ها برای استیضاح  این بار  اقدام عملی منسجمی را انجام دهند آن بود ترامپ در یک مکالمه تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین از وی خواست تا تحقیقاتی را در مورد فعالیت های «جو بایدن» به ویژه اقدامات اقتصادی پسرش در این کشور انجام دهند. حتی ترامپ از تعلیق کمک های کاخ سفید به اوکراین تا زمان ارائه نتیجه تحقیقات هم سخن گفت.

به اعتقاد دموکرات ها از آنجاکه بایدن مهمترین رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است، ترامپ و وکیل شخصی وی «رودی جولیانی» تلاش می کنند تا با تحت فشار قرار دادن دولت اوکراین بهانه و اسناد لازم علیه بایدن را تدارک ببینند.

این موضوع از سوی یکی از کارکنان کاخ سفید افشا شد و به اندازه ای دقیق و قطعی بود که ترامپ هم پس از چند روز چاره ای جز این نداشت که تائید کند دو ماه قبل در مورد بایدن و پسرش با رهبر اوکراین گفت وگوی تلفنی انجام داده بود. از سوی دیگر مشخص شد که کاخ سفید از همان ابتدا برای ماه ها تلاش کرد تا جزئیات این مکالمه تلفنی را مخفی نگاه دارد. حتی اخیرا خبرهایی در مورد تلاش کاخ سفید برای مشخص کردن هویت فرد افشاگر این اطلاعات و برخورد با وی منتشر شد.  

همین موضوع به مهمترین دستاویز دموکرات ها جهت به جریان انداختن استیضاح تبدیل شده است. به ویژه آنکه مشروط کردن کمک های نظامی کاخ سفید به اوکراین در قبال دریافت اسناد و مدارک علیه رقیب انتخاباتی، مهمترین دلیل برای این حزب در زمینه عدم کفایت رئیس جمهوری بیان می شود.

اتهام دروغ گویی و بی کفایتی ترامپ

پویش اخیر دموکرات ها علیه ترامپ اگرچه به اهمیت و گستردگی پرونده تحقیقات «رابرت مولر» در زمینه دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نیست اما می تواند مکملی بر آن فرایند باشد به ویژه آنکه این بار اسناد و مدارک ثبت شده و شاهدان زنده ای در زمینه این اقدامات ترامپ وجود دارد.

تارنمای خبری «وکس» در گزارشی عنوان داشت که اکنون این خطر نیز کاخ سفید را تهدید می کند که مجبور شود متن و گزارش کامل گفت وگوهای ترامپ با «ولادیمیر پوتین» را از حالت محرمانه خارج و به همگان ارائه کند.  این نکته ای بود که «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس آمریکا هم خواهان آن شده است.

پس از آنکه کاخ سفید گفت وگوی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین را به صورت رسمی منتشر کرد این مقام کنگره اظهار داشت اکنون رئیس جمهور باید اطلاعات بیشتری را در مورد تماس های خود با سران روس به ویژه پوتین ارائه کند.

شیف می گوید نگرانی اصلی آن است که گفت وگوی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین تنها قله یک کوه یخ عظیم باشد که بخش بزرگی از آن هنوز پنهان مانده است. ترامپ در حدود سه سال اخیر ۱۱ بار تلفنی با پوتین صحبت کرد اما بیشتر متن گفت وگوها به صورت محرمانه باقی مانده است. براین اساس ممکن است کاخ سفید و کرملین از افشای جزئیات تماس ها ناراحت شوند.

ترامپ در هر دو پرونده به صورت جدی متهم به ممانعت از اجرای عدالت و پنهان کردن حقیقت است. نشریه «پلیتیکو» در گزارشی آورد است دموکرات ها به ویژه کمیته هایی که مشغول بررسی اقدامات ترامپ هستند، اعتقاد دارند ترامپ ممکن است به رابرت مولر هم در زمینه تحقیقات دروغ گفته باشد.

نمایندگان دموکرات می گویند دلایلی در دست دارند که نشان می دهد ترامپ در جریان تحقیقات به مولر در مورد خبر داشتن از کارزار انتخاباتی خود و نوع رابطه آن با ویکی لیکس دروغ گفته است.

 طبق تحلیل پلیتیکو، در حالی که در مورد تحقیقات مولر اختلاف نظرهایی در میان دموکرات ها برای استیضاح ترامپ وجود داشت اما افشای تلاش رئیس جمهوری برای فشار بر دولت اوکراین آن ها را با یکدیگر متحد کرد تا جبهه ای را برای مقابله قانونی با ترامپ تشکیل دهند.

ترامپ آمریکا را به جنگ داخلی تهدید کرد

بسیاری از تحلیلگران از ناکام بودن طرح استیضاح سخن می گویند. برخی دیگر همچون خود رئیس جمهوری آمریکا هم بر این باورند که تلاش های دموکرات ها در مجلس در نهایت به نفع وی تمام می شود و برگ برنده ای را در انتخابات سال ۲۰۲۰ به وی می بخشد.

با این وجود شدت عمل دموکرات ها به اندازه ای بوده است که مایه هراس کاخ سفید شده و از چند روز قبل ترامپ را به واکنش جدی در فضای مجازی وادار کرده است. وی در یک پیام توئیتری با انتقاد از تلاش مخالفان بر استیضاح، دموکرات ها را افرادی آزارگر توصیف کرد که رفتارهای وحشیانه ای دارند.

ترامپ شب گذشته هم در یک پیام توئیتری عنوان داشت دموکرات ها اگر در برکناری وی موفق شوند-که البته بنا بر ادعای ترامپ هرگز نمی توانند- جنگ داخلی در ایالات متحده به راه خواهد افتاد که هیچگاه التیام پذیر نیست.

ترامپ خواستار اعلام رسمی نام کارمند افشاگری شده است که موضوع اوکراین را رسانه ای کرد زیرا اعتقاد دارد وی جاسوس است و با این کار خود به آمریکا خیانت کرد. جالب اینجا است حتی برای یافتن اسامی یا اطلاعات بیشتر جایزه دلاری هم در نظر گرفته شده است.

احضار جولیانی از سوی کنگره برای ارائه اسناد در کنار درخواست از «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه برای ارائه همه اسناد مربوط به رابطه آمریکا و اوکراین از دلایل نگرانی شدید ترامپ است. همچنین حمایت رسمی صدها تن از چهره های سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از تحقیقات کنگره و استیضاح دونالد ترامپ، هم موجب احساس خطر رئیس جمهوری آمریکا شد. این افراد در بیانیه ای دخالت ترامپ در برهم زدن دموکراسی و سوء استفاده از قدرت و به مخاطره انداختن منافع آمریکا و متحدانش را مهمترین دلیل برای حمایت خود از تلاش ها برای پاسخگویی رئیس جمهوی اعلام کردند.  

تحولات فوق در کنار واکنش های توئیتری ترامپ باعث شده است شرایط سیاسی در آمریکا بسیار پرتنش باشد. به گونه ای که تارنمای شبکه خبری «سی.ان.ان» در گزارشی با عنوان «واشنگتن درگیر جنگ» نوشت دموکرات ها استیضاح سریع ترامپ را دنبال می کنند و در مقابل ترامپ افشاگر را تهدید می کند.

خبرگزاری «اسوشیتدپرس» هم در این زمینه آورده است: خیانت و جنگ داخلی تهدیدهایی هستند که ترامپ آن ها را به دموکرات ها گوشزد می کند.

طبق این تحلیل رئیس جمهوری آمریکا در مواجهه با خطر استیضاح، رئیس کمیته اطلاعاتی کنگره را به خیانت متهم کرد و مدعی شد وی باید دستگیر و زندانی شود. این در حالی است که مفهوم واژه خیانت با حمایت نکردن یا ناسپاسی متفاوت است. ترامپ حتی تهدید کرد استیضاح وی می تواند به جنگ داخلی در آمریکا منجر شود.

طبق تحلیل فوق تندتر شدن توئیت های رئیس جمهوری آمریکا به واسطه تغییر محسوس نگرش افکارعمومی به استیضاح است. بررسی ها نشان می دهند به سرعت بر میزان موافقان استیضاح افزوده شد و شیب سقوط حمایت ها از ترامپ بسیار تندتر شده است.

نظر شما