شناسهٔ خبر: 35670545 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

نسخه جدید و ترسناکی از «قصور پزشکی»؛

قطع قسمتی از انگشت دست نوزاد در بیمارستان فوق تخصصی!

روز چهارم مهرماه فرزندم «ر. ن» از اتاق زایمان به بخش منتقل و روز پنجم مهر ماه انگشت کوچک دخترم توسط یکی از پرستاران و به دلیل سهل انگاری در اتاق «ان. آی. سی. یو» قطع شد. ما ۲ الی ۳ ساعت پس از قطع انگشت فرزندم متوجه این حادثه شدیم، اما متاسفانه بیمارستان جراح نداشت!

صاحب‌خبر -
تابناک اجتماعی -
با قطع قسمتی از انگشت یک نوزاد در بیمارستانی فوق تخصصی در حومه تهران، جلوه جدیدی از «قصور پزشکی» در کشورمان رونمایی شد!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از قطع شدن بخشی از انگشت یک نوزاد در بیمارستان و توسط کادر درمانی داشت. روایتی که پدر نوزاد به تصویر کشیده بود و تاکید داشت در بیمارستان فوق تخصصی نور در شهریار (استان تهران) رقم خورده است.

گزارشی تکان دهنده که این پدر در تشریح آن به یک خبرگزاری گفت: «روز چهارم مهرماه فرزندم «ر. ن» از اتاق زایمان به بخش منتقل و روز پنجم مهر ماه انگشت کوچک دخترم توسط یکی از پرستاران و به دلیل سهل انگاری در اتاق «ان. آی. سی. یو» قطع شد. ما ۲ الی ۳ ساعت پس از قطع انگشت فرزندم متوجه این حادثه شدیم، اما متاسفانه بیمارستان جراحی نداشت که بتواند مشکل را حل کند.»

وی افزود: «این اتفاق ساعت یک بعد از ظهر افتاد، اما جراح ساعت ۵ بعد از ظهر آمد و به بنده اعلام کرد، احتمال درست شدن انگشت فرزندم ۵۰ درصد است. به گفته جراح [بعد از عمل]باید ۷ روز صبر کنیم و پس از ۷ روز اگر انگشت خشک شد و افتاد که مشخص می‌شود، عمل موفقیت آمیز نبوده است و اگر نیفتد عمل موفقیت آمیز بوده است.»
 
<div id="video-display-embed-code_1074614" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.tabnak.ir/fa/news/play/embed/926869/1074614?width=600&height=500"></script></div>

اظهارات این پدر به این نکته ختم می‌شد که کسی پاسخگوی ایشان نیست و اجازه ملاقات با فرزندش را به وی نمی‌دهند. روایتی که حالا با رسانه‌ای شدن ماجرا، واکنش رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت را به دنبال داشته که تاکید دارد بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند و در صورت محرز شدن تخلف، با عوامل آن برخورد خواهند کرد.

برخوردی که جهانپور تاکید دارد از نوع مالی و انتظامی نیست؛ «اگر تخلف پرسنل وزارت بهداشت مسجل شود وزارتخانه برخورد‌های انضباطی با فرد خواهد داشت؛ اگر تخلف نتیجه فرآیند بیمارستانی باشد در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی برخورد‌های مقتضی انجام خواهد شد هر چند که برخورد‌های مالی یا انتظامی در حوزه کاری وزارتخانه نیست.»

این در حالی است که دکتر نادر توکلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران –که بیمارستان یاد شده از جمله بیمارستان‌های تحت پوشش ایشان است-، تاکید دارد این رویداد قصور پزشکی بوده و به صورت ناخواسته رخ داده است، هرچند رسیدگی به آن در دانشگاه علوم پزشکی ایران، سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی صورت خواهد گرفت و افزون بر آن، پرونده مورد رسیدگی انتظامی نیز قرار خواهد گرفت.

توکلی در خصوص چگونگی وقوع این رویداد هم به ایسنا گفته: «از آنجایی که دست نوزادان کوچک است، زمانی که عمل رگ‌گیری برای نوزاد انجام می‌شود، آتل زیر دست نوزاد نصب می‌کنند و پس از طی شدن فرآیند خون‌گیری از نوزاد این آتل از دست او جدا می‌شود. آتل مذکور با چسب به دست نوزاد وصل می‌شود و پس از اتمام عمل رگ‌گیری این آتل توسط قیچی از دست نوزاد جدا می‌شود که متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری پرستار بخش، به انتهای آخرین بند انگشت کوچک دست نوزاد آسیب وارد می‌شود.»
 

وی با اشاره به این نکته که آسیب وارد شده به «نوک انگشت نوزاد و فاصله چند میلی‌متری انتهای انگشت» رخ داده، می‌گوید: «مدتی بعد از وقوع این اتفاق، پس از کنترل خون‌ریزی، عمل ترمیمی بر روی دست نوزاد صورت گرفت. با توجه به اینکه آسیب وارد شده به استخوان دست نبوده است، این نوزاد در بزرگسالی دچار مشکلات حرکتی نخواهد شد، اما، امکان تفاوت انگشت کوچک از نظر ظاهری با سایر قسمت‌های دست وجود خواهد داشت.»

البته این مقام مسول توضیح نداده که آیا ادعای پدر نوزاد در خصوص فقدان جراح در بیمارستان فوق تخصصی صحت دارد یا خیر، اما تلویحا تاکید کرده که وقفه‌ای زمانی میان وقوع حادثه و عمل ترمیمی وجود داشته است. وقفه‌ای که توکلی دلیل آن را کنترل خونریزی ذکر کرده و در ادامه از قصور دیگری که بیمارستان نور شهریار رقم زده خبر داده است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در این باره گفته: «این دست تخلفات که به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد باید به دانشگاه گزارش شود. علاوه بر قصور پرستار، در ارائه گزارش به موقع واقعه از سوی بیمارستان به ما نیز سهل‌انگاری صورت گرفته بود و بیمارستان اقدام به ارائه گزارش به نظام‌پزشکی شهرستان شهریار کرده بود که به این موضوع نیز رسیدگی شد.»

سلسله اتفاقاتی که نه در درمانگاهی واقع در منطقه‌ای دور افتاده و نه در پروسه جراحی‌ای پیچیده و خاص، که در بیمارستانی فوق تخصصی در استان تهران و در انتهای فرایند خون گیری از نوزادی رقم خورده که ساعاتی کوتاه بعد از ورودش به این دنیا، با آسیبی جدی مواجه شده است. آسیبی که ممکن است آثارش تا همیشه همراه این دختر باشد.
 
تابناک اجتماعی -
تابناک اجتماعی -
تابناک اجتماعی -
تابناک اجتماعی -
تابناک اجتماعی -
تابناک اجتماعی -
تابناک اجتماعی -

نظر شما