به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ در پی تصویب و ابلاغ دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر؛ مشمول قانون نظام صنفی کشور، متن کامل این دستور العمل در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر شد.
این دستور العمل که به امضای وزرای کشور و صنعت، معدن و تجارت و همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رسیده است، در سوم مهرماه سال جاری ابلاغ شده است.
گفتنی است؛ براساس تصویب نامه هیئت وزیران در جلسه 19 اردیبهشت سال 95، پروانه کسب در امور مربوط به آژانس های حمل و نقل عمومی بار و مسافر درون شهری برابر قوانین و ضوابط اتحادیه های صنفی انجام می شود و نظارت بر چگونگی فعالیت آنها در درون شهرها توسط شهرداری صورت می گیرد. و دستور العمل نظارت شهرداری ها توسط وزارتخانه های کشور و صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می شود.
گفتنی است؛ متن کامل این دستورالعمل به شرح ذیل است؛
دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور
ماده ۱- تعاریف:
الف- ارائهدهنده خدمات هوشمند مسافر: کلیه اشخاص حقوقی ارائهدهنده خدمات برخط جابهجایی و حملونقل مسافر درون شهری و حومه عضو اتحادیه صنفی کشوری کسبوکارمربوطه که برخی از عملیات آنها با استفاده از اپلیکیشن یا سایت انجام شود؛ اعم از اینکه وسیله نقلیه، تحت مالکیت خود شخص باشد یا طی قرارداد با شخص ثالث همکاری نمایند.
ب- اتحادیه: اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی یا سایر اتحادیه های مرتبط موضوع قانون نظام صنفی.
ج- نظارت: پايش فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند حمل و نقل مسافر توسط شهرداري جهت حصول اطمينان از اجرای قوانین و مقررات حمل و نقل و نظام صنفی از طریق اجرای مفاد این دستورالعمل.
د- سامانه مشترک اطلاعات سفرها (سماس): سامانهای متعلق به وزارت کشور جهت ثبت بر خط اطلاعات ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر و نیز وسایل نقلیه، رانندگان و دادههای سفر.
ه- قرارداد: سند همکاری که بین ارائهدهنده خدمات هوشمند مسافر و شهرداری هر شهر منعقد میگردد
و- ناوگان پرتردد: وسیله نقلیه ای که بر اساس اطلاعات مندرج در سماس مجموعا پیمایش بیش از 1950 کیلومتر در ماه در مجموع ارایه دهنده گان خدمات هوشمند مسافر داشته باشد.
ز- داده سفر: اطلاعات سفر شامل شماره پلاک وسیله نقلیه، زمان ابتدا و انتهای سفر، طول پیمایش سفر و کرایه سفر و شناسه یکتای سفر
ماده ۲- وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه سماس را راه اندازی و دسترسیهای لازم را در اختیار مراجع و ذینفعان قانونی قرار دهد. شهرداریها، نیروی انتظامی، دبیرخانه هیات عالی نظارت (موضوع ماده ۵۴ قانون نظام صنفی) و اتاق اصناف ایران و اتحادیههای صنفی موظفند همکاری لازم با وزارت کشور را داشته باشند.
تبصره ۱: کلیه ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ راه اندازی سماس (که بطور رسمی توسط وزارت کشور از طریق رسانههای عمومی اعلام میشود) نسبت به ورود و تکمیل اطلاعات وسایل نقلیه و رانندگان (موضوع مواد 4 و 5 این دستورالعمل) تحت پوشش خود به انضمام مشخصات شرکت، آدرس و تلفن دفتر مرکزی و دفاتر و یا شعب استانی آنها در سماس اقدام نمایند. شهرداری اطلاعات وارد شده را مطابق ضوابط مواد 4 و 5 این دستورالعمل بررسی و موارد مغایرت را ظرف یک هفته اعلام مینماید. تا زمان راه اندازی سامانه مزبور ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر مکلفند اطلاعات وسایل نقلیه، رانندگان و داده های سفر را در قالب لوح فشرده هفتگی به وزارت کشور تحویل نمایند.
تبصره 2: ارائه دهندگان خدمات هوشمند سفر موظف اند به صورت روزانه/هفتگی، داده سفر هر سفر را در سماس ثبت نمایند و همچنین موظفند به منظور فراهم نمودن امکان اعتبارسنجی داده های ابراز شده در سامانه سماس امکان دسترسی وزارت کشور را به صورت هفتگی اطلاعات هر سفر شامل شماره پلاک وسیله نقلیه، زمان و مختصات مکان مبداء و مقصد، مقدار پیمایش، و هزینه سفر با امکان صحت سنجی و گزارشگیری هریک از موارد ایجاد کنند.
تبصره 3: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به اطلاعات سماس دسترسی دارند ملزم به حفظ محرمانگی و عدم افشای اطلاعات آن میباشند و حق استفاده تجاری از این اطلاعات را ندارند. تخلف از این تبصره موجد مسئولیت برای اقدام کننده و قابل پیگیری از طریق مراجع قضائی میباشد.
تبصره 4 : ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مکلفند ضوابط امنیت اطلاعات کاربران اعم از راننده و مسافر را مطابق دستورالعمل های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رعایت و سیاست خود در قبال حریم خصوصی و نحوه استفاده از دادههای رانندگان و مسافران را به اطلاع کاربران رسانده و تأیید لازم را از آنها دریافت کنند. دسترسی و رصد تلفن همراه کاربران (مسافران و رانندگان) با هدف ممانعت از استفاده همزمان کاربران از سایر نرم افزارها ممنوع است.
تبصره5: ارایه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظف اند حداقل یکبار در هر شبانه روز/هفته فهرست رانندگان و خودروهای غیر مجاز (خودروها و رانندگانی که فاقد ضوابط مقرر در بندهای 1 ، 2 ، 3 و 4 ماده (4) و تبصره آن و بند(5) ماده (5) دستورالعمل شده اند ) را از سامانه سماس دریافت و از بکارگیری آنها خودداری کنند .
تبصره6: مسئولیت انطباق اطلاعات وارد شده با اسناد راننده و وسیله نقلیه بر عهده ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر میباشد.
ماده 3- ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر ملزمند قبل از شروع یا ادامه فعالیت در هر شهر، مدارک لازم شامل درخواست فعالیت، آدرس دفتر، نماینده رسمی، یک نسخه از قرارداد امضا شده از سوی شرکت براساس مدل قرار داد کشوری پیوست و تصویر ضمانت نامه قرارداد را در سامانه سماس بارگذاری و همزمان نسخه اصل را با پست سفارشی برای شهرداری مربوطه ارسال نمایند و در غیر این صورت امکان شروع یا ادامه فعالیت در آن شهر نخواهند داشت. شهرداری موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به امضا و ابلاغ قرارداد اقدام نماید. در صورت عدم امضای قرارداد توسط شهرداری مربوطه در مهلت مقرر، فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر در آن شهر بلامانع است.
تبصره 1: تا زمان راه اندازی سماس، تصویر مدارک مربوطه تحویل دفتر حمل و نقل وزارت کشور خواهد شد.
تبصره 2: شهرداری ها مکلف اند کلیه درآمد حاصل از این توافق (موضوع ماده 6 قرارداد پیوست)را صرفاً در توسعه حمل و نقل عمومی و رفع آلودگی هوا هزینه نمایند.
ماده 4- شرایط وسیله نقلیه:
کلیه وسائل نقلیه برای ارائه خدمت باید دارای الزاماتی به شرح زیر بوده و اطلاعات آنها (شامل نوع، برند، مدل، رنگ، شماره پلاک و VIN خودرو ) در سماس توسط ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر ثبت شده باشد.
- رعایت سن فرسودگی مطابق ضوابط خودروهای شخصی
- دارا بودن گواهی معاینه فنی خودرو معتبر
- دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث معتبر
4- همخوانی شماره پلاک وسیله نقلیه و استان محل فعالیت.
5- همخوانی وسیله نقلیه با مشخصات ثبت شده در سماس و نیز اسناد قانونی آن.
تبصره: ثبت نام و بکارگیری ناوگان حمل و نقل عمومی (پلاک ت) خطی و ویژه منوط به رعایت ضوابط اعلامی از سوی شهرداری (سازمان تاکسیرانی) هر شهر است.
ماده 5- شرايط راننده:
کلیه رانندگان باید دارای شرایط عمومی به شرح زیر بوده و اطلاعات آنها (شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس، شماره تلفن همراه، شماره پلاک و VIN خودرو) توسط ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر در سماس ثبت شده باشد.
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران و یا پروانه کار برای اتباع خارجی.
- دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه موثر کیفری معتبر یا دارا بودن استعلام صلاحیت از اداره اماکن.
- دارا بودن گواهینامه رانندگی متناسب با نوع وسیله نقلیه.
- عدم اعتیاد
- در جهت حفظ ایمنی سفر درون شهری، هر راننده حداکثر 12 ساعت امکان سرویسدهی در هر شبانهروز را خواهد داشت.
ماده 6- شرایط سفر:
الف) هزینه سفرها
نرخ کرایه خدمات هوشمند مسافر میتواند بصورت ثابت یا پویا براساس شاخصهایی همچون شدت ترافیک، میزان عرضه (تعداد رانندگان در حالت خدمت)، تقاضای بازار، جغرافیای خدمت (محدوده ترافیک شهر)، طول و مدت سفر، نوع وسیله نقلیه و عواملی از این قبیل توسط ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر تعیین شود.
تبصره: در مواردی که هزینه سفر در شرایط خاص از سقف تعرفه تاکسیهای تلفنی هر شهر مصوب در شورای شهر بالاتر تعیین شود، این رقم قبل از انجام سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام میشود.
ب) سایر ملاحظات سفر
1- ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر متعهد میگردند چنانچه به دلیل نقص و مشکلات در سامانههای سرویسدهنده، خسارتی به راننده یا مسافر وارد گردد، بلافاصله نسبت به جبران ضرر و زیان پیش آمده اقدام نموده و در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.
3- ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر متعهد میگردند با ایجاد مرکز تماس و پاسخگویی و اطلاع رسانی از طریق اپلیکیشن و کانالهای ارتباطی متناسب به طور مقتضی نسبت به رفع مشکلات و شکایات اعلامی از سوی رانندگان و شهروندان اقدام نماید.
ماده 7- نحوه نظارت
وزارت کشور با همکاری شهرداری ها با پایش برخط اطلاعات مربوطه در سماس و نیز بازرسی میدانی نسبت به نظارت بر فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر و نیز رانندگان و وسایل نقلیه تحت پوشش آنها، به شرح ذیل اقدام مینماید:
در صورتی که شهرداری مغایرتی را میان اطلاعات ثبت شدهی راننده یا وسیله نقلیه در سماس با ضوابط این دستورالعمل ملاحظه نماید مورد مغایرت را به اطلاع ارائهدهنده خدمات هوشمند مسافر میرساند تا نسبت به رفع مغایرتها اقدام نماید. در صورت عدم رفع موارد مغایرت ظرف دو هفته یا شکایت افراد مطابق با ماده 8 اقدام مینماید.
ماده 8- مراجع رسیدگی کننده و آئین دادرسی:
در صورتی که تخلفات ارائهدهنده خدمات هوشمند مسافر دارای پروانه کسب، از تخلفات احصاء شده ذیل فصل هشتم قانون نظام صنفی (از جمله موارد جدول 1) باشد، شهرداری یک نسخه از گزارش تخلف را همراه با مستندات پرونده به اتحادیه ارجاع نموده و یک نسخه را نیز در بایگانی خود نگهداری خواهد نمود. گزارش شهرداری در حکم گزارش بازرس و ناظر موضوع ماده ۵۲ قانون نظام صنفی بوده و اتحادیه موظف است (برابر مواد 17 و 68 قانون نظام صنفی و آئین نامه مواد ۲، ۱۲ و تبصره ذیل ماده ۸۷ قانون نظام صنفی) اقدام نموده و نتیجه اقدامات را کتباً به اطلاع شهرداری برساند.
در صورتی که تخلفات رانندگان مشمول این دستورالعمل، از نوع سایر تخلفات (جدول 2) باشد، مرجع رسیدگيكننده مطابق جدول 2 (کمیسیون ایمنی و یا هیأت انضباطی) خواهد بود.
تبصره 1: هیات انضباطی متشکل از نمایندگان شورای شهر، شهرداری و نماینده صنف مربوطه و کمیسیون ایمنی متشکل از نمایندگان پلیس راهور، شهرداری و نماینده صنف مربوطه خواهد بود.
تبصره 2: در صورت واگذاری ارائه خدمات هوشمند مسافر به دیگری بدون اطلاع شهرداری و هم چنین عدم همکاری با بازرسین و ناظرین شهرداری، مراتب توسط شهرداری به اتحادیه اعلام شده و اتحادیه موظف است برابر فصل هشتم قانون نظام صنفی اقدام نماید.
تبصره 3: تخلفات مرتبط با قانون نظام صنفی در این نوع از کسبوکارها به همراه مسئول تخلف بر مبنای قانون به شرح زیر است:
جدول 1- تخلفات احصاء شده ذیل فصل هشتم قانون نظام صنفی
مسئول تخلف طبق قانون نظام صنفی | تخلفات مرتبط با قانون نظام صنفی | ردیف | |
---|---|---|---|
ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر | راننده | ||
* | پیاده کردن مسافر پیش از رسیدن به مقصد | 1 | |
* | عدم رعایت هزینه جابه جائی اعلامی به مسافر | 2 | |
* | استفاده از وسیله نقلیه غیر از وسیله نقلیه ثبت نام شده در سماس | 3 | |
* | در اختیار قرار دادن وسیله نقلیه ثبت شده در سماس به شخص ثالث | 4 | |
* | عدم رسیدگی به نارضایتی مسافر از راننده به سبب ارتکاب تخلفات مندرج در این جدول | 5 | |
* | عدم پایبندی شرکت به تعهدات قراردادی نسبت به رانندگان که منتج به شکایت آنها به شهرداری یا مراجع قضایی گردد. | 6 | |
* | عدم ارائه اطلاعات پردازششده ترافیکی به شهرداری ظرف مدت 10 روز از درخواست شهرداری | 7 | |
* | استفاده از نرم افزارهایی که بکارگیری آنها از نظر دستگاهها و ارگانهای ذیصلاح (نظیر پلیس فتا) ممنوع باشد. | 8 | |
* | قصور یا تقصیر در حفظ اطلاعات، سواستفاده از اطلاعات یا افشای اطلاعات کاربران اعم از مسافر و راننده به شخص ثالث | 9 | |
* | عدم اطلاعرسانی به موقع در خصوص تعلیق یا ابطال مجوزهای دیگر نهادها که در صدور پروانه کسب شرکت اثرگذار بوده است. | 10 | |
* | انجام هرگونه اعمال منافی عفت عمومی و غیراخلاقی توسط راننده یا مسافر. | 11 | |
* | ارائه اسناد و مدارک غیرواقعی در رابطه با فعالیت شرکت و راننده. | 12 |
تبصره 3: سایر تخلفات در این نوع از کسبوکارها به همراه مسئول تخلف بر مبنای قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به شرح زیر است:
جدول 2- سایر تخلفات
مسئول تخلف طبق قانون | سایر تخلفات | ردیف | ||
---|---|---|---|---|
مرجع رسیدگی | ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر | راننده | ||
کمیسیون ایمنی | * | تصادفات جرحی یا فوتی ناشی از قصور یا تقصیر | 1 | |
کمیسیون ایمنی | * | حمل و نقل مواد خطرناک و جابجایی کالا خارج از ابعاد استاندارد | 2 | |
هیأت انضباطی | * | حمل و نقل اجناس و اشیاء ممنوعه طبق ضوابط کشور | 3 | |
هیأت انضباطی | * | * | عدم رعایت ضوابط شهرداری برای فعالیت در فرودگاه، ترمینال و راه آهن | 4 |
هیأت انضباطی | * | عدم پرداخت به موقع بهای خدمات استفاده از زیر ساخت مقرر به شهرداری مطابق مفاد این دستورالعمل | 5 | |
هیأت انضباطی | * | عدم ثبت اطلاعات مشخصات راننده و خودروی بکارگیری شده در سماس و یا تاخیر در ثبت اطلاعات (مطابق با تبصره 1 ماده 2) | 6 | |
هیأت انضباطی | * | عدم دریافت اطلاعات رانندگان و خودروهای غیر مجاز از سامانه سماس مطابق تبصره 5 ماده 2 |
7 | |
هیأت انضباطی | * | استفاده از وسیله نقلیه یا راننده فاقد شرایط مواد 4 و 5 | 8 | |
هیأت انضباطی | * | کتمان درآمد | 9 |
سایر موارد:
ماده 9- به منظور امکان بهره مندی مدیریت شهری از اطلاعات جمع آوری شده برای انجام برنامهریزیهای شهری، ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند در صورت درخواست شهرداری، اطلاعات پردازششده سفرها مانند نقشههای تراکم تقاضای الگوهای توزیع سفرها در سطح شهر را در اختیار شهرداری قرار دهند.
ماده 10- کلیه وسایل نقلیه با پلاک شخصی در زمان ارائه خدمات هوشمند مسافر باید دارای علامت مشخصه بگونهای باشند که برای سایرین به راحتی قابل تشخیص باشد. این علامت میتواند پشت شیشه جلوی وسیله نقلیه در سمت راست خودرو (سمت شاگرد) نصب شود. ابعاد و مشخصات علامت مشخصه توسط وزارت کشور ابلاغ خواهد شد. این علامت مشخصه هنگام ثبتنام اراده کننده خدمات هوشمند مسافر پس از تأیید وزارت کشور به سماس معرفی شده و در تارنمای سماس درج میشود.
ماده 11 - ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند نسبت به ارائه آموزشهای لازم مطابق با سرفصلها و مشخصات ابلاغی وزارت کشور می باشند.
ماده 12- این دستورالعمل در راستای مصوبه 20334/ت50501هـ مورخ 22/02/1395 هیئت وزیران شامل 12 ماده و تبصره های مربوطه در تاریخ .............. توسط وزرای کشور و صنعت، معدن و تجارت تایید گردید.
تبصره: در صورت ضرورت تدوین ضوابط اجرائی برای این دستورالعمل یا ابهام و اختلاف نظر در خصوص اجرای آن، این موارد در صلاحیت وزارتین کشور و صنعت، معدن و تجارت می باشد و نظر کارشناسی در تارنماي سماس درج شده و براي آن مورد و موارد مشابه در آينده مبنا قرار ميگیرد.
مشاهده دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر
فایل-pdf-دستور-العمل-نظارت-بر-مسافربرهای-اینترنتی-و-ملحقات
نظر شما