شناسهٔ خبر: 35638174 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

قلب‌هایی خسته از تپش

امروز ۲۹ سپتامبر روز جهانی قلب است این نام گذاری به منظور افزایش آگاهی در باره بیماری‌های قلبی عروقی است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، رتبه اول مرگ و میر در ایران (۳۹ درصد مرگ ها) مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی است، شیوه زندگی و تغذیه نادرست، باعث شده که ایرانی‌ها حدود ۱۰ سال زودتر از متوسط جهانی، به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شوند و روزانه ۳۰۰ نفر در ایران جان خود را بر اثر ابتلا به این بیمای‌ها از دست بدهند، برخی پزشکان بر این باورند با حذف دخانیات، رژیم غذایی صحیح و کاهش وزن و انجام فعالیت‌های جسمانی می‌توان از بیماری‌های قلبی پیشگیری کرد.
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با توجه به اهمیت بیماری‌های قلبی عروقی برنامه مدیریت سکته حاد قلبی با کد ۲۴۷ را اجرا کرده است که کوتاه کردن زمان ارائه خدمت از طریق مدیریت زمان و اصلاح فرایند‌های اولیه در جهت افزایش دسترسی به درمان قطعی در بیماران را بدنبال دارد.
در گام اول، برنامه ۲۴۷ در ۵ بیمارستان رجایی، مرکز قلب رسول اکرم، بیمارستان لواسانی، مدرس امام حسین (ع)، بقیه‌الله و قلب جماران به عنوان بیمارستان‌های مجری این طرح اجرا شد و طی آن در سال گذشته هزار و ۵۲۶ بیمار با کد ۲۴۷ به بیمارستان‌های مذکور منتقل شدند و از این تعداد برای هزار و ۴۶۲ نفر استنت (PPCI تعبیه شد.
آقای سید علی جمالیان رئیس بیمارستان لواسانی تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما؛ سن بالا، سابقه خانوادگی، بیماری قلبی زودرس، فشار خون بالا، افزایش چربی خون به ویژه (کلسترول)، دیابت قندی، سیگار کشیدن، چاقی، کم تحرکی و اختلال در انعقاد خون عوامل خطر برای بیماری‌های قلب و عروق شناخته می‌شوند.
وی با بیان اینکه مهمترین علت بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، تصلب شرایین است گفت: تصلب شرایین سبب می‌شود سرخرگ‌های گوناگونی که به بخش‌های مختلف بدن خون می‏ رسانند، به تدریج سخت و تنگ شوند و توانایی آن‌ها برای انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول‌های بدن کاهش یابد.
وی افزود: گرفتگی عروق کرونر قلبی باعث بروز سکته قلبی می‌شود که این عارضه بر اثر رسوب چربی در دراز مدت در دیواره‌های عروق به وجود می‌آید، رسوب بافت چربی در رگ‌ها بر اثر عواملی همچون فشار خون بالا، دیابت، کشیدن سیگار و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و چربی بالا موجب می‌شود تا رسوب بافت چربی در درون رگ‌ها تشکیل شود.
آقای جمالیان درباره نشانه ‏های مهم بیماری قلبی نیز گفت: درد قفسه سینه، این درد کوبنده یا فشارنده در ناحیه پشت جناغ سینه احساس می‌شود و ممکن است به گردن، دستها، پشت و یا شکم هم انتشار یابد، اگر درد با استراحت یا چندین دقیقه پس از مصرف قرص زیر زبانی بهبود نیافت و به ویژه اگر همراه با تنگی نفس، تهوع و تعرق شدید بود، ممکن است نشانه انفارکتوس قلبی باشد.
براساس گزارش مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل اختلال در اعصاب محیطی، شدت نشانه‌های بیماری قلبی در افراد دیابتی ممکن است کمتر از میزان مورد انتظار باشد (انفارکتوس بی سروصدا)؛ از این رو شما که به بیماری دیابت مبتلا هستید باید بیشتر متوجه چنین نشانه‌هایی باشید و به موقع به پزشک مراجعه کنید. البته به یاد داشته باشید که درد‌های قفسه سینه فقط نشانه بیماری قلبی نیستند و ممکن است در اثر بیماری‌های گوارشی یا ریوی نیز پدید آیند.
وی افزود: تنگی نفس، تپش قلب و ادم که در مراحل پیشرفته‌تر بیماری قلبی (نارسایی قلب) با اشکال در کارکرد پمپ ایجاد می‌شود و مایع موجود در بافت‌های بدن در زیر جلد انباشته می‌شود از دیگر نشانه‌های بیماری‌های قلبی است.
این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه سکته‌های قلبی در رأس بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند گفت: روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی، چون پیاده روی، دوچرخه سواری و دویدن آرام در کنار رژیم غذایی صحیح و اجتناب از شوری و شیرینی و چربی زیاد و استفاده از میوه و سبزیجات می‌تواند تأثیر بسزایی در سلامت قلب داشته باشد.
آقای قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی عروقی با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری است افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروق سالانه به ۲۳ میلیون نفر برسد، زیرا با صنعتی شدن کشور‌ها نارسایی قلب نیز در کشور‌های پیشرفته افزایش می‌یابد در ایران نیز سکته‌های قلبی با ۱۹ و ۷ دهم درصد در رأس بیماری‌های قلبی عروقی عامل مرگ و میر شناخته شده است.
وی با اشاره به نتایج حاصل از آمار‌های سامانه ثبت سکته‌های قلبی گفت: میانگین سنی ابتلا در مردان ۵۹ و ۶ دهم سال و در زنان ۶۵ و ۴ دهم سال است.
آقای جان بابایی با اشاره به اقدامات گسترده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جهت پیشگیری و اقدام بموقع سکته‌های قلبی افزود: تشکیل کمیته ملی و کارگروه‌های تخصصی، تدوین شناسنامه استاندارد تشخیص و درمان سکته حاد قلبی، تهیه چک لیست الزامات بیمارستان‌های واجد شرایط مدیریت درمان سکته حاد قلبی (۲۴۷)، طراحی سامانه ثبت و گزارش دهی برای ثبت و گزارش دهی درمان سکته حاد قلبی، تعیین و تجهیز مراکز منتخب در تهران و کلانشهر‌ها و هماهنگی با اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی توانستیم در جهت کاهش هزینه‌های درمان گام‌های مؤثری برداریم و از هزینه‌های توانبخشی ناشی از ناتوانی‌های ایجاد شده بیماری‌های قلبی عروقی بکاهیم.

گزارش از مریم صادقی

نظر شما