شناسهٔ خبر: 35629620 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

افسرسیا دخل رئیس‌جمهوری آمریکا را می‌آورد

سرسختی واشنگتن در استیضاح ترامپ

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل – علی ودایع: افشاگری یک کارمند ساده سازمان سیا منجر به شکل‌گیری روندی شبیه رسوایی واترگیت شده است. همه گمانه زنی‌های پیش از این نشان می‌داد که دموکرات‌ها روی رسوایی راشاگیت سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما رئیس جمهوری آمریکا آنقدر گاف دارد که حالا بهانه به دست منتقدان بدهد. اگر رابرت مولر از شورای ویژه به مدارک قاطعی دست پیدا می‌کرد که درخواست کمک ترامپ از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای کسب اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون در ۲۰۱۶ را اثبات می‌کرد، می‌توانست ریاست جمهوری او را تمام کند. حال افشا شده است که ترامپ از «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین خواسته تا اطلاعاتی علیه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ پیدا کند.
 استیضاح رئیس جمهوری آمریکا با جدیت و سرسختی در واشنگتن به جریان افتاده است. همه در واشنگتن به دنبال متن مکالمه «دونالدترامپ» با «زلینسکی» هستند اما گویا کاخ سفید بخشی از فایل‌های صوتی را از دسترس خارج کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده که یک مقام ارشد دولت آمریکا تایید کرده است که وکلای کاخ سفید به مقامات دیگر «دستور داده‌اند» که متن این گفت‌وگو را از سیستمی که این مکالمات به طور معمول در آن ضبط می‌شوند، به سیستمی انتقال دهند که برای مدیریت اطلاعات فوق سری استفاده می‌شود. این مساله در شکایت افشاگری که شکایتش باعث به جریان افتادن روند طرح استیضاح دونالد ترامپ شده، ذکر شده است. دردسر دیگر حالا اینجاست که روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد، کاخ سفید از سیستم‌های فوق سری کامپیوتری به جای سیستم‌های معمولی برای ضبط مکالمات تلفنی ترامپ با روس‌ها و خاندان حاکم سلطنتی استفاده کرده است. همچنین روزنامه واشنگتن پست نوشت: ترامپ با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و سرگئی کیسلیاک، سفیر مسکو در واشنگتن در سال ۲۰۱۷ در دفتر بیضی کاخ سفید ملاقات داشته است. واشنگتن می‌خواهد تمام فایل‌های مکالمات ترامپ را بررسی کند. نمایندگان درحال تدارک پرونده ای هستند که هیچ کس نتواند رئیس جمهوری آمریکا را نجات دهد. 
احضار وزیرامورخارجه
 به گزارش سی ان ان ، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، «مایک پامپئو» را برای ارائه توضیحاتی درباره اسناد مرتبط با تعاملات دولت «دونالدترامپ» با اوکراین احضار کرده و تاکید کرده است، دموکرات‌ها وقت را برای ورود به تحقیق رسمی استیضاح که اخیرا به جریان انداخته‌اند، تلف نمی‌کنند.
وزیرخارجه آمریکا متهم شده که  اطلاعات مورد نیازد درباره مکالمه روسای جمهوری آمریکا و اوکراین را در اختیار کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان قرار نداده است. «الیوت انجل» رئیس کمیته روابط خارجی، «آدام شف» رئیس هیات اطلاعاتی و «الیجا کامینگز» رئیس کمیته نظارت و اصلاحات تاکید کردند: امتناع مداوم شما از ارائه اسناد درخواستی نه تنها اجازه نمی‌دهد کمیته‌های ما درباره این مسائل تحقیقات کامل داشته باشد بلکه در توانایی کنگره برای اجرای کامل مسوولیت‌هایش طبق قانون اساسی برای حفاظت از امنیت ملی ما و انسجام دموکراسی ما اخلال ایجاد می‌کند.    
این سه مقام تاکید کردند: «پیرو تحقیق استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا، بدین وسیله احضاریه‌ای صادر می‌شود که شما را مجبور می‌کند تا تاریخ چهارم اکتبر ۲۰۱۹ اسناد مربوطه را ارائه دهید.» این قانونگذاران همچنین در نامه‌ای جداگانه به پامپئو اطلاع دادند که پنج تن از مقام‌های وزارت خارجه هم برای ارائه توضیحاتی از چهارشنبه تا دهم اکتبر حاضر می‌شوند.
در همین حال، «نانسی پلوسی» دادستان کل آمریکا را به «سرکشی» در اقداماتش برای حفاظت از دونالد ترامپ در برابر عواقب شکایت یک افشاگر از او بر سر تماس تلفنی‌اش با رییس جمهور اوکراین متهم کرد. در همین حال، داین فاینستاین، سناتور دموکرات پس از نشستی که پشت درهای بسته با مدیر موقت اطلاعات ملی و بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا داشت، خواستار متن «کلمه به کلمه» مکالمه ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین شد.
موفقیت دموکرات‌ها
به موازات سازوکار اداری استیضاح رئیس جمهوری آمریکا، منتقدان ترامپ در اقناع افکار عمومی نیز به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. یک نظرسنجی جدید نشان داد، میزان حمایت آمریکایی‌ها از استیضاح دونالد ترامپ در مقایسه با یک نظرسنجی مشابهی که در سه ماه پیش انجام شده بود، به میزان 12 درصد افزایش یافته است.
این نظرسنجی جدید از سوی Hill-HarrisX مشخص می‌کند که 47 درصد پاسخگویان از چنین تصمیمی یعنی آغاز استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حمایت می‌کنند که نسبت به یک نظرسنجی مشابه در ماه ژوئن افزایشی 12 درصدی نشان می‌دهد. در آن نظرسنجی از پاسخگویان درباره اعتقادشان در خصوص ضرورت آغاز استیضاح دونالد ترامپ پرسش شده بود.
در این میان همچنین میزان مخالفت با چنین استیضاحی در نظرسنجی جدید نسبت به نظرسنجی قبلی سه درصد کاهش یافته و به 42 درصد رسیده است. 11 درصد نیز در این نظرسنجی جدید گفتند هنوز در خصوص مخالفت با یا حمایت از چنین استیضاحی مطمئن نیستند.
در عین حال در این نظرسنجی جدید مشخص شده میزان حمایت از استیضاح ترامپ در میان تمامی طیفهای پاسخگویان اعم از جمهوری خواه، دموکرات و مستقل افزایش نشان داده است. بر همین اساس حمایت دموکراتها از این استیضاح از 59 درصد به 78 درصد افزایش یافته است. این حمایت در میان جمهوریخواهان به میزان پنج درصد افزایش یافته و به 18 درصد رسیده است. تعداد مستقلهای حامی استیضاح ترامپ نیز تقریبا دو برابر شده و به 41 درصد رسیده است.
زمزمه چراغ سبز محافظه کاران
بدترین خبر برای ترامپ این است که منتقدان در حزب جمهوری خواه برای استیضاح رئیس جمهوری با دموکرات‌ها متحد شوند. مارک آمودی، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران گفت، به استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا رای مثبت نخواهد داد اما در خصوص ارتباط او با اوکراین ابراز نگرانی کرد و گفت، مجلس نمایندگان باید «روند تحقیقات در این خصوص را آغاز کند تا ببینیم به چه نتیجه‌ای خواهد رسید». آمودی با بیان این اظهارات نخستین جمهوری‌خواهی است که از انجام این تحقیقات علیه دونالد ترامپ حمایت کرده است. برخی از کهنه جمهوری خواهان معتقدند که باید از ترامپ عبور کرد زیرا وی به ارزش‌های محافظه کاران اعتنایی نمی‌کند مضافا این که رئیس جمهوری آمریکا احتمالا در روند استیضاح یک بازنده بزرگ خواهد بود.
استناد مخالفان هم حزبی ترامپ به مخالفت‌ها و انتقادات «مک کین» سناتور ارشد محافظه کاران است که ترامپ را یک تهدید برای آمریکا می‌دانست.
از رسوایی راشاگیت تا رسوایی اوکراینی
روزنامه گاردین می‌نویسد که تفاوت میان سوءاستفاده از قدرت ریچارد نیکسون (تلاش برای کسب اطلاعاتی علیه مخالفان سیاسی برای کسب پیروزی مجدد در انتخابات ۱۹۷۲ و لاپوشانی آن) و سوءاستفاده ترامپ (ترغیب رئیس‌جمهوری اوکراین برای کسب اطلاعاتی علیه یک مخالف سیاسی به منظور کمک در پیروزی دوباره او در انتخابات ۲۰۲۰ و لاپوشانی آن) فقط در این خلاصه نمی‌شود که نیکسون درگیر کسب مخفیانه اطلاعات در واترگیت شد و ترامپ پای یک دولت خارجی را به میان کشید. تفاوت این ماجرا با تحقیقات در مورد ارتباط با روسیه این است که فردی افشاگر در پرونده فعلی وجود دارد که می‌تواند یک شاهد محسوب شود. از سوی دیگر متن مکتوب مذاکرات تلفنی میان ترامپ و رئیس جمهور اوکراین موجود است. علاوه بر این تعدادی از مقامات رسمی دریافته اند که اتفاقی غیرعادی در موضوع اوکراین رخ داده است. روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات عالیرتبه گزارش کرده است که در روزهای منتهی به تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه، جلسات فشرده‌ای میان اعضای امنیت ملی دولت انجام شده است و نهایتا اینکه مورد روسیه مربوط به انتخابات گذشته بود. اما مورد اوکراین مربوط به انتخابات پیش رو است.
یک مقام نزدیک به کاخ سفید به تلویزیون سی ان ان گفته است که ترامپ نگران است در فاصله یک سال مانده به پایان دوره ریاست جمهوری از این مقام خلع شود. به همین دلیل تمام تلاشش را خواهد کرد تا طرح را با شکست روبرو سازد.
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری در واکنش به انتشار متن گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش با همتای اوکراینی اش نوشت: رئیس جمهور آمریکا به کشور ما خیانت کرده است. این، یک بیانیه سیاسی نیست؛ بلکه واقعیتی تلخ است و ما باید اقدام کنیم. او خطری آشکار برای چیزهایی است که ما را قدرتمند و آزاد نگه می‌دارد. از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنم.
وزارت دادگستری آمریکا نیز متن مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با همتای اوکراینی خود را منتشر کرده است. وزارت دادگستری آمریکا در این باره اعلام کرد که متن ۵ صفحه ای نوشتاری این گفتگوی تلفنی را از طبقه بندی اطلاعاتی خارج کرده در وبگاه کاخ سفید نیز منتشر کرده است.
در صورت برکناری دونالد ترامپ از قدرت، تا پایان دوره چهار ساله او (۲۰ ژانویه ۲۰۲۱)، معاون او، مایک پنس، رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.
این که این پرونده چه ضربه ای به اعتبار چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده وارد می‌کند بستگی به پیگیری رسانه‌های خبری دارد و اینکه کنگره تا چه حد این موضوع را دنبال کند باید به یاد داشته باشیم که برخی از سناتورهای جمهوری خواه کنگره مخالف ترامپ هستند و این احتمال وجود دارد که اجماعی علیه ترامپ در کنگره ایجاد شود چرا که ترامپ در طول این مدت آنها را به شدت از خود رانده است. بی جهت نیست که دونالد ترامپ از این استیضاح هراس دارد.

نظر شما