شناسهٔ خبر: 35606425 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رئیس جمهوری امریکا از پرونده «روس گیت» خلاص و گرفتار پرونده «اوکراین گیت» شد

روند استیضاح ترامپ رسماً به جریان افتاد

45 سال پس از رسوایی «واترگیت» و20 سال پس از رسوایی «بیل کلینتون»، مکانیزم استیضاح بار دیگر در واشنگتن به جریان افتاده و دموکرات‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند تا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری مظنون را برکنار کنند.

صاحب‌خبر -

برخلاف تصویر پیچیده و مبهمی که از تبانی تیم ترامپ با روس‌ها در انتخابات 2016 وجود دارد و همین مسأله باعث شد رئیس جمهوری امریکا از اتهامات در این زمینه نجات یابد، تصویر مسأله اوکراین کاملاً روشن است به طوری که نانسی پلوسی، دموکرات کارکشته و با تجربه که تا همین چند روز پیش استیضاح را به صلاح حزبش نمی‌دانست، به جمع دموکرات‌های موافق استیضاح پیوست و از آغاز رسمی روند استیضاح ترامپ خبر داد.

به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، این روزها در امریکا همه دارند از خود می‌پرسند، آیا ترامپ از قدرت خود سوء‌استفاده کرده و 400 میلیون دلار از پول مالیات دهندگان را در قالب کمک نظامی، به یک کشور خارجی داده تا در ازای آن اوکراین را تحت فشار قرار دهد که به جو بایدن، رقیب سیاسی‌اش ضربه بزند؟ آیا کاخ سفید هم از این موضوع خبر داشته و حتی تلاش کرده روی این اتفاق سرپوش بگذارد؟
آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه در پاسخ به این دو سؤال که ذهن همه امریکایی‌ها را مشغول کرده، به طعنه گفت: رئیس جمهوری ایالات متحده سوگندی را که [در روز تحلیف خود] یاد کرده بود زیر پا گذاشت، او سوگندش را زیر پا گذاشت تا از امنیت ملی ما دفاع کند، تا از قانون اساسی ما دفاع کند.
این مقام امریکایی همچنین گفت، اسناد و مدارکی که از تماس تلفنی 25 جولای ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین فاش شده حاکی از آن است که چندین نفر از متحدان نزدیک ترامپ از جمله رودی جولیانی، وکیل او و ویلیام بار، دادستان کل از خیانت رئیس جمهوری امریکا به کشورش اطلاع داشتند و روی آن سرپوش گذاشتند.
جوزف مگوایر، رئیس موقت اطلاعات ملی امریکا هم روز پنجشنبه اعلام کرد، ترامپ برای مداخله خارجی در انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری امریکا تلاش کرده است.
از 435 عضو مجلس نمایندگان امریکا 219 نفر یعنی بیش از نیمی از آنها رسماً اعلام کرده‌اند که از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند زیرا آنها شاهد هستند که یک مأمور اطلاعاتی سیا که مدتی در کاخ سفید کار می‌کرده با اسناد و مدارک محکم فاش کرده است، ترامپ در گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین از او خواسته دربـــــــاره جوبایدن، رقیب دموکراتش تحقیق کند و فسادهای احتمالی او را به ترامپ لو دهد. در این افشاگری متن فایل صوتی ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین هم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و راهی برای ترامپ وجود ندارد که بخواهد رسانه‌ها را متهم به دروغ‌پردازی کند. این مقام اطلاعاتی سابق سیا با در دست داشتن این اسناد مهم از ترامپ شکایت کرده است و مقامات دموکرات از جمله خانم پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان هم با استناد به این شکایت، استیضاح ترامپ را به جریان انداخته‌اند.
ترامپ در واکنش به تمام این اتفاق‌ها می‌کوشد خود را خونسرد نشان دهد و طوری رفتار کند که انگار اصلاً چیز مهمی نیست. او خطاب به پلوسی گفته «دارد وقت خود را با این استیضاح تلف می‌کند» اما از سوی دیگر کارکنان کاخ سفید را بسیج کرده است که هویت افشاگر این مکالمه تلفنی را شناسایی کنند. رئیس جمهوری امریکا این افشاگر را «جاسوس» خطاب کرده و اینها نشان می‌دهد که تا چه اندازه نگران اتفاقات است. البته بعید نیست که ترامپ به اکثریت جمهوریخواه در سنای امریکا دلخوش کرده باشد و با خود بگوید، حتی اگر استیضاح در مجلس نمایندگان به نتیجه برسد نمی‌تواند از سد سنا بگذرد و بی‌اثر می‌شود.
با وجود این، حامیان ترامپ نگران ادامه‌دار شدن روند استیضاح او برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها هستند زیرا معتقدند، این موضوع می‌تواند امکان پیروزی مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری را تحت تأثیر قرار دهد.
کمیته‌های روابط خارجی، نظارت و اطلاعات مجلس نمایندگان تا دیروز جمعه به وقت محلی به دولت ترامپ فرصت داده بودند که اسناد مربوط به گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس جمهوری امریکا با رئیس جمهوری اوکراین را ارائه دهند در غیر این‌صورت کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا باید در انتظار دریافت احضاریه باشند.
 

/ایران

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما