سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گفته قائم مقام وزیر صمت، این نقشه با اولویت توجه به معیشت عمومی تهیه شده است، اما آنچه از قول خیابانی اعلام شده همان وظایف وزارت بازرگانی است که «نقشه راه» نامگذاری شدهاست.
اکنون که تلاش دولت در تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی به بار نشسته، وزارت صمت وظایف وزارت بازرگانی را با نام نقشه راه تنظیم بازار به رسانهها اعلام کرد. قائم مقام بازرگانی وزیر صمت روز گذشته از تدوین نقشه راه تنظیم بازار براساس دستور رهبری خبر داد و محورهایی که اعلام کرد در چارچوب وظایف وزارت بازرگانی است. مدرس خیابانی معیشت عمومی را اولویت اصلی این نقشه معرفی کرد، اما جزئیات برنامههای مشخصی که میتواند در بهبود معیشت کمک کند، معرفی نکرد.
وی که در گفتگو با «شاتا» سخن گفته بود، در مورد رویکردهای ویژه نقشه راه تنظیم بازار کشور اظهار داشت: تأمین به هنگام کالاهای اساسی مورد نیاز، حمایت از تولید داخل و افزایش رقابتپذیری تولیدات، کنترل و مدیریت واردات، گسترش زیرساختهای تجاری و لجستیکی همگام با ظرفیتهای تولیدی، همگنسازی آمایش تجاری با آمایش صنعتی، تأمین حداکثری کالاهای اساسی از محل تولیدات داخلی، بهینهسازی الگوی مصرف و بهرهگیری از ظرفیتهای تجاری استانهای مرزی از جمله دستور کار اجرایی مسئولان است. وی تمرکز سیاستگذاری در تنظیم بازار، کنترل موجودی و قیمت کالا به عنوان دو شاخص کلیدی در تنظیم بازار، تقویت نقش تشکلهای بخش خصوصی و اتحادیههای تعاونی و انجمنها هم در تصمیمسازی و هم در مراحل مختلف اجرا از جمله اجرای دقیق امور مربوط به ذخیرهسازی و بهکارگیری ابزارهای تنظیم بازار کالاهای استراتژیک را از دیگر دستور کار اجرایی تعیینشده مسئولان عنوان کرد. وی خاطر نشان کرد: توسعه صادرات بخشی از نقشه راه تنظیم بازار است؛ چراکه با فعالسازی ظرفیتهای خالی واحدهای تولیدی و افزایش تولید به طور قطع قیمت کالا نیز کاهش یافته و به نفع مصرفکننده نهایی خواهد بود. این مسئول با اشاره به اهمیت پیشبینی شرایط فعلی و آینده روند جاری در بازار گفت: بسیاری از تلاطمات بازار ناشی از تکانههای شاخصهای عمده اقتصادی کشور است که در این برنامهها اصل فراوانی کالا و مقدم بر قیمت، در دستور کار است.
نظر شما