شناسهٔ خبر: 35589317 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین ابلاغ شد

محمدرضا اشتری / وبنا

صاحب‌خبر -

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران از ابلاغ «نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور» خبر داد.  علیرضا قنادان در صفحه توئیتر خود در این رابطه نوشته است:

‏بالاخره با گذشت بیش از یکسال از آغاز جلسات کارشناسی چالشی و متعدد با حضور همه ذینفعان، “دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارایه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور” یا همان ⁧‫تاکسی اینترنتی‬⁩ به امضای وزرای محترم کشور و صمت ابلاغ شد.

مهم‌ترین چالش در روش نظارت بر شرکت‌های موسوم به ⁧‫تاکسی‌ اینترنتی‬⁩ حفظ جنبه‌های مثبت در مدل کسب‌وکار آن‌ها در عین کنترل آسیب‌ها و ابعاد منفی جانبی در حوزه‌هایی نظیر ایمنی سفر، مسایل زیست محیطی و آلودگی‌ هوا، محرمانگی اطلاعات، عدم رشد خودرومحوری در شهر و مواردی از این دست بود. ‏در این دستورالعمل ضوابط خاصی برای رانندگان، خودروها و شرکت‌های ⁧‫تاکسی اینترنتی‬⁩ تعیین شده و نظارت بر اجرای این ضوابط از حیث حمل‌ونقلی بر عهده شهرداری‌ها خواهد بود. لذا ضمن حفظ استقلال شرکت‌ها، چارچوبی از الزامات در این حوزه رعایت خواهد شد.

در قالب دستورالعمل جدید ضوابط اعمال شده برای ناوگانی که به‌طور تمام وقت در این خدمات مشغولند مشابه تاکسی‌های رسمی خواهد بود. البته برای شرکت‌ها جهت اعمال برخی از این استانداردها مهلت زمانی تدریجی در نظر گرفته شده است. شرکت‌های ⁧‫تاکسی اینترنتی‬⁩ برای فعالیت در شهرهای مختلف نیازی به کسب مجوزهای متعدد از شهرهای کشور ندارند و فعالیت آن‌ها در هر شهر در قالب اعلام موضوع و انعقاد یک قرارداد با فرمت پیوست دستورالعمل با شهرداری محل فعالیت خواهد بود.

taxi / تاکسی

 دو درصد از کرایه هر سفر به شهرداری پرداخت می‌شود

علی پیرحسین‌لو، مشاور معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در امور اجتماعی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی ضمن خبر دادن از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین، در صفحه توئیتر خود از مفاد این دستورالعمل نوشته است. این دستورالعمل تاکسی‌های اینترنتی را مکلف به عقد قرارداد با شهرداری شهرهایی که در آن فعالیت می‌کنند کرده است. همچنین تاکسی‌های آنلاین در ازای پرداخت دو درصد از کرایه هر سفر به شهرداری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.

متن توییت‌های علی پیر‌حسین‌لو به شرح زیر است:

دیروز دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ابلاغ شد. تا الان، قانون مشخص و همه‌جانبه‌ای برای این شرکت‌ها وجود نداشت. در دستورالعمل دولت، هم فعالیت شرکت‌ها در این زمینه قانونی و رسمی شده، و هم ضوابط مربوط به شرکت و خودرو و راننده مشخص شده است.

در این دستورالعمل، فعالیت شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر مبتنی بر اینترنت و استقلال آن‌ها به رسمیت شناخته شده و در عین حال ضابطه‌های قانونی این فعالیت و نحوه نظارت مشخص شده است. این شرکت‌ها زیرمجموعه شهرداری و نهاد دیگری نخواهند بود، اما دستورالعمل به نحوی تنظیم شده که دغدغه‌ها و نیازهای هر چهار ذی‌نفع اصلی را در نظر بگیرد: مسافران، رانندگان، شرکت‌ها و شهرداری‌ها هرکدام مسائلی داشتند که اگر دیده نمی‌شد، کلاف تاکسیرانی اینترنتی همچنان پیچیده می‌ماند. چیزی که تهیه شده، تا حد قابل توجهی قابل دفاع و همه‌جانبه است.

یکی از تعهدات شرکت‌های اینترنتی حمل مسافر، حفظ محرمانگی اطلاعات و حریم شخصی کاربران است. مهم‌ترین نکته اینکه دسترسی و رصد تلفن همراه کاربران (مسافر و راننده) برای جلوگیری از فعالیت کاربران از سایر نرم‌افزارها ممنوع شده. اطلاعات خودروها و رانندگان در سامانه وزارت کشور ثبت می‌شود.

موضوع آلودگی هوا جدی گرفته شده و خودروهای فرسوده و آلاینده به تدریج از چرخه فعالیت حذف می‌شوند: از نیمه دوم ۹۹ خودروهای با عمر بالای ۱۵ سال، از نیمه دوم ۱۴۰۰ خودروهای بالای ۱۳ سال و از نیمه دوم ۱۴۰۱ خودروهای بالای ۱۰ سال (مثل تاکسی‌ها) مجاز به فعالیت در تاکسیرانی اینترنتی نیستند.

خودروهای مسافربر اینترنتی بعد از این باید معاینه فنی خود را مثل سایر وسایل نقلیه عمومی دریافت کنند؛ یعنی هر شش ماه یک بار. میزان پوشش بیمه این خودروها مشابه ضوابط آژانس‌ها خواهد بود. پلاک خودروها هم باید با استان محل فعالیت همخوانی داشته باشد.

راننده ها باید ضمن رعایت تعهدات کلی در قبال مسافر مثل داشتن گواهینامه و بیمه و رساندن به مقصد و اعلام قبلی هزینه و … اعتیاد و سوء پیشینه نداشته باشند یا استعلام صلاحیت از اداره اماکن بگیرند. هر راننده هم برای حفظ ایمنی مسافران، حداکثر ۱۲ ساعت در شبانه‌روز مجاز به سرویس‌دهی است.

اختیار تعیین قیمت و هزینه سفر با شرکت‌ها است. اما اگر هزینه سفر بالاتر از تعرفه تاکسی‌های تلفنی باشد، باید قبل از سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام شود. شرکت‌ها درباره قیمت و سایر الزامات خود، موظف به پاسخگویی، رفع اشکال و در صورت لزوم جبران خسارت شده‌اند.

شرکت‌ها باید قبل از ورود به هر شهر، با شهرداری آن قرارداد ببندند. شهرداری بدون دخالت در رابطه مالی مسافر، راننده و شرکت، باید ۲ درصد کرایه هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی کند. در عوض، این شرکت‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.

خودروهای شخصی که به‌عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کنند، باید با نصب علامت‌های مشخص‌کننده پشت شیشه جلو، متمایز شوند و در هنگام تردد از خودروهای شخصی قابل تشخیص باشند. تاکسی‌های هر شهر هم در صورت موافقت شهرداری‌ها می‌توانند در تاکسیرانی اینترنتی فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید:

آذری جهرمی: فرآیندها و قواعد مجوزدهی و نظارت بر تاکسی‌های آنلاین، کاملا بی‌طرفانه باشد
شهرداری تهران از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی شکایت کرد
آیا سرویس هم‌پیمایی اوبر می‌تواند ناجی این شرکت باشد؟
سرویس تاکسی هوایی عمودپرواز در اروپا به واقعیت نزدیک می‌شود
اوبر تاکسی‌های پرنده را در ملبورن هم آزمایش می‌کند

برچسب‌ها:

نظر شما