شناسهٔ خبر: 3558138 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیس جمهور:

پای میز مذاکره از استقلال کشور دفاع می‏‎کنیم/ کاهش اسلام‎هراسی با تلاش‎های ایران

گروه سیاسی: دکتر روحانی در جمع شرکت‎کنندگان در راهپیمایی یوم‎الله ۲۲ بهمن گفت: در میدان جنگ از استقلال دفاع کردیم و در پای میز مذاکره هم از استقلال خود دفاع کرده‌ایم و دفاع خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، حجت‎الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور در جمع خیل گسترده شرکت‎کنندگان در راهپیمایی یوم‎الله 22 بهمن در میدان بزرگ آزادی، با تبریک سی‎وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مردم امسال پرشورتر و باشکوه‎تر از هر سال در سراسر کشور در راهپیمایی حضور یافتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی در ادامه یادآور شد: سی‌‌‌وشش سال از خواست مردم برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران می‎گذرد، ولی آرمان ملت ما همچنان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

رئیس جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی دو ارزش و دو آرمان در کنار خود دارد؛ مردم‎سالاری و دین‎سالاری؛ جمهوری اسلامی ایران تبلور شریعت در ظرفیت یک ملت بزرگ است، جمهوری اسلامی تجلی حکومت خداوند در قامت ملتی رشید است؛ جمهوری اسلامی اعمال اراده الهی از طریق امتی بیدار و هوشیار است؛  ریشه‎های این انقلاب، آرمان‎ها و اصول ما تغییرناپذیر است و اگر در فروع و اجرا چیزی مورد نظر باشد باز هم در چارچوب جمهوری اسلامی و از طریق انتخابات و صندوق آرای مردم خواهد بود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همانطور که امام عزیز و بزرگ فرمودند: «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه اضافه»؛ اسلامیت ما عین جمهوریت ما و جمهوریت ما عین اسلامیت ماست.

دکتر روحانی ادامه داد: ما برای اعمال اراده مردم بهترین راه را اجرای احکام اسلام می‎دانیم و برای جمهوریت بهترین راه اراده مردم و حاکیمت مردم در چارچوب مقررات اسلامی است.

رئیس جمهور افزود: امام به رأی مردم شرعیت داد و بر آن فتوا صادر کرد و رهبر معظم انقلاب نیز رأی را حق الناس مردم اعلام کردند؛ جمهوری اسلامی ایران یک نظام انتخاباتی با مبانی شرعی و فقهی است و همه ما به این نظام احترام گذاشته‎ایم و احترام خواهیم گذاشت.
دکتر روحانی در مورد شعار استقلال از سوی مردم اظهار کرد: مردم ما در طول دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای استقلال مبارزه کرده‌اند؛ از زمان فتوای تحریم تنباکو گرفته تا مبارزه برای خلع ید بیگانگان در مسئله نفتی و فتوای امام(ره) در سال 43 برای مبارزه با کاپیتولاسیون؛ همه جا استقلال آرمان بزرگ ملت ما بود و ما توانستیم به استقلال دست یابیم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: استقلال را آسان بدست نیاورده‎ایم که آسان از دست بدهیم؛ استقلال به معنای آن است که روی پای خود ایستاده‌ایم و اراده مردم حاکم است و نخواهیم گذاشت هیچ ابرقدرتی در اراده ملی ملت ایران تاثیر بگذارد.
رئیس جمهور افزود: در میدان جنگ از استقلال دفاع کردیم و در پای میز مذاکره هم از استقلال خود دفاع کرده‌ایم و دفاع خواهیم کرد. آن روز که رزمندگان ما در میدان جنگ می جنگیدند پشت جبهه همه از رزمندگان پشتیبانی می‌کردند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه «خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست» گفت: امروز همه مردم ایران از دیپلمات‌های خود که در میدان و جبهه دیپلماسی مشغول مبارزه هستند، پشتیبانی می‌کنند.

حجت‎الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: امروز تنها دشمنان این ملت یعنی صهیونیست‎ها با مذاکرات مخالف هستند و همه تلاش خود را به کار گرفته‎اند اما دنیای امروز به خیانت صهیونیست‎ها پی برده است به ویژه بعد از جنایت‎هایی که در ماه‎های گذشته در غزه مرتکب شدند.
رئیس جمهور در مورد سومین خواسته ملت ایران گفت: جمهوریت بدون آزادی معنا ندارد؛ اسلام و اسلامیت نیز در کنار آزادی است، وحدت ملی ما هم امروز با کثرت و تنوع افکار داخلی به انسجام ملی خود ادامه می‎دهد؛ تنوع افکار و سلائق و تحلیل‎ها بلامانع است اما در منافع و مصالح ملی همه ما یک صدا هستیم.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از آنِ همه ملت ایران است، گفت: انقلاب اسلامی مربوط به قوم، قشر و جناح خاصی نیست؛ ملت ایران یکپارچه قیام کرد و انقلاب را به پیروزی رساند. همه باید یکپارچه از منافع این مردم و نظام جمهوری اسلامی به خوبی دفاع کنند.
رئیس جمهور تصریح کرد: انقلاب برای تغییر اسم نبود، بلکه برای زدودن رسوماتی بود که عدالت، آزادی و ارزش‎های دینی را نادیده می‎گرفت و امروز خواسته مردم به ویژه نسل جوان ما، همان خواسته 36 سال گذشته ملت بزرگ ایران است.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مردم ما در سال گذشته طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری پای صندوق آرا آمدند و دولت تدبیر و امید را انتخاب کردند و امروز دولت یازدهم متعهد به رأی مردم و وفادار به وعده‎های خود تا پایان راه خواهد بود و مسیر خود را ادامه خواهد داد و یکی بعد از دیگری وعده‎های خود را عملیاتی خواهد کرد.

دکتر روحانی در این بخش از سخنان خود گریزی به دستاوردهای اقتصادی دولت طی یکسال گذشته زد و گفت: سال گذشته همین جا قول دادیم که تورم از 35 درصد به 25 درصد برسد و امروز تورم زیر 17 درصد است.

وی با بیان اینکه در زمینه علم و فناوری و فرهنگ شاهد رشد بسیار بالایی بودیم، یادآور شد: در تمام دانشگاه‌ها مراکز تحقیقاتی و مراکز علمی رشد داشتیم. دانشگاه‌ها نسبت به گذشته آرام‌تر هستند و به راه خود ادامه می‌دهند. همچنین باید بگوییم این دولت بعد از چند سال قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را اجرا و عملیاتی می‌کند که این در حالی است که قانون شرکت دانش‌بنیان به 13 هزار شرکت افزایش پیدا کرده و رشد 22 درصدی داشته است.

وی در ادامه همچنین به حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در زمینه تحول در سلامت کار بزرگی انجام دادیم آن هم پرداختی مردم در بیمارستان‌ها از 37 درصد سال گذشته به 6 درصد رسیده است و قیمت لوازم پزشکی پرمصرف در بیمارستان‌ها کاهش داشته،همچنین دسترسی به اقلام دارویی از 320 به 750 قلم افزایش پیدا کرده است که باید بگوییم هزار و 945 خانه بهداشت روستایی در سراسر کشور تاسیس شده است.

وی همچنین یادآور شد: این دولت برای اولین بارقانون جامع ایثارگری را عملیاتی کرد و بدهی معوقه آنها را تا سال 90 پرداخت کرد.

ریزگردها و نحوه مقابله با آن، تولیدات کشور در حوزه انرژی و ... از دیگر محورهای اقتصادی سخنان امروز دکتر روحانی بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه در مورد اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی گفت: دولت به شعار خود یعنی تعامل سازنده با جهان با حفظ منافع، اصول و آرمان‎های انقلاب اسلامی متعهد است و بر همین اساس توانست بن‎بست را در مذاکرات هسته‎ای بشکند و با رویکرد جدیدی مذاکرات را ادامه دهد.
دکتر روحانی با بیان اینکه ما به دنبال رسیدن به تفاهم مشترک برد ـ برد هستیم، اظهار کرد: «برد ـ برد» به این معناست که ایران فعالیت صلح‎آمیز هسته‎ای خود را در چارچوب مقررات بین‎المللی شفاف کند و طرف مقابل نیز به تحریم‎های غلط، غیرقانونی و غیرانسانی خود پایان دهد که این مسئله به نفع دو طرف است. 

رئیس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: آنهایی که می‌گویند ایران به خاطر تحریم‌ها پای مذاکره آمده است دروغ می‌گویند. ایران نه به خاطر فشار بلکه به خاطر منطق به پای میز مذاکره آمده است. برای صلح در منطقه و جهان و اگر تحریم‌ها باعث شده پس چرا به تحریم‌ها ادامه نمی‌دهند و چرا به پای میز مذاکره آمده‌اند؛ دروغگویی را رها کنید و با صداقت حرف بزنید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: با صداقت حرف بزنید و بگویید در برابر ملت ایران جز تعامل راهی باقی نمانده است. بیایید به دنیا با صدایی رسا بگویید که اگر در منطقه خاورمیانه خواهان استقلال صلح‌ و ثبات و ریشه‌کن کردن تروریسم هستیم راهی جز جمهوری اسلامی نداریم.

وی اظهار کرد: همانگونه که دیدیم در عراق، سوریه، لبنان و یمن قدرتی که در برابر گروه‌های تروریستی در سوریه، یمن و لبنان کمک کرد ایران بود و امروز می‌بینید با ادامه تحریم‌ها در اجماعتان با شکاف روبرو می‌شوید. واقعیت‌ را بنگریم و بدانیم مذاکرات به نفع جهان است به شرط آنکه راه عزت‌مندانه‌ای که ایران در پیش پای شما گذاشته است و به درستی از این فرصت استفاده کنیم.
دکتر روحانی با اشاره به این‌که در یک سال گذشته بخشی از تحریم‌ها را کنار زدیم و 12 میلیارد دلار از دارایی ایران که به ناحق بلوکه شده بود‌آزاد کردیم افزود: این دولت از ابتدا اعلام کرد هم سانتریفیوژها خواهد چرخید و هم اقتصاد کشور و به این حرف خود متعهد است.

وی همچنین تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران دریک سال گذشته با اقداماتی که انجام داده است، از ایران‎هراسی و اسلام‎هراسی کاسته است و به جهان نشان داد منطق ایران در برابر بیگانه منطق امام (ره) در نامه به گرباچوف و نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: ما با این منطق با دنیا سخن می‌گوییم، ما با همین منطق راهمان را ادامه خواهیم داد، راه ما پیشرفت است، راه ما تعالی کشور است و همانطور که مشاهده می‌شود ما در امنیت و ثبات منطقه قدم‌های بسیار مؤثری را برداشتیم، جمهوری اسلامی ایران با موفقیت نشست وزرای خارجه کشورهای غیر متعهد را برای حمایت از فلسطین در تهران تشکیل داد.

رئیس جمهور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با قدرت به حمایت از مردم فلسطین و غزه در برابر تجاوز ناجوانمردانه اسرائیل ایستادگی کرد، جمهوری اسلامی ایران مسیر و راه خود را ادامه خواهد داد البته هرکاری ما کردیم از انقلاب، از پیروزی در جنگ تحمیلی و تا امروز در برابر توطئه‌ها فقط با اتکاء به خداوند بزرگ و حمایت مردم ما بوده، توجه ما به خداست، سرمایه اصلی ما حق است، خاندان اهل بیت هستند، توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و امام زمان است و ما با پشتوانه اینها به راه خود ادامه می‌دهیم.

نظر شما