شناسهٔ خبر: 35547132 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش اختصاصي

:: قاسم زاده- رویارویی سیاسی تازه‏ در انگلیس

دیوان عالی انگلیس تعلیق پارلمان را غیر قانونی اعلام کرد و به این ترتیب این کشور با بحران سیاسی تازه روبرو شد

صاحب‌خبر -

گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، دیوان عالی انگلیس پس از هفته ها کشمکش سیاسی و حقوقی در این کشور بر سر تعطیلی پنج هفته ای مجلس انگلیس که با درخواست نخست وزیر و تایید ملکه انجام شد ، تعلیق پارلمان را غیر قانونی اعلام کرد و به این ترتیب این کشور با بحران سیاسی تازه روبرو شد.
دیوان عالی انگلیس پس از سه روز بررسی موضوع تعلیق پارلمان انگلیس و استماع سخنان مخالفان و نماینده دولت انگلیس در دفاع از تعلیق ، رای این دیوان را که به اتفاق آراء 11 قاضی صادر شد قرائت کرد.
بارونس هیلی رئیس دیوان عالی انگلیس گفت : دادگاه پس از بررسی ها نتیجه گرفت که تصمیم دولت در دادن مشورت به ملکه به منظور تعلیق مجلس غیر قانونی بود زیرا توانایی مجلس را برای فعالیت قانونی خود بدون ارائه علتی معقول ، مختل می کند.
این رای دیوان عالی انگلیس بیش از همه موجب خرسندی حزب کارگر ، اصلی ترین حزب رقیب حزب حاکم محافظه کار شد که اقدام دولت را سوء استفاده از قدرت برای سرکوب دموکراسی توصیف کرد.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس در حالی که در نشست سالانه این حزب در برایتون در جنوب انگلیس در حال سخنرانی بود بلافاصله پس از صدور حکم دیوان عالی این کشور با خوشحالی سخنان خود را قطع و حکم دیوان عالی این کشور را مبنی بر غیر قانونی بودن تعلیق پارلمان اعلام کرد که با خوشحالی فراوان و کف زدن های ممتد اعضای حزب مواجه شد.
کوربین گفت : رای دیوان عالی نشان می دهد نخست وزیر در تعطیل کردن مجلس ، اشتباه و از قدرتش برای سرکوب دموکراسی سوء استفاده کرده است. از نظر دیوان عالی، مجلس اساسا معلق نشده است و به همین علت من تلاش خواهم کرد با مشارکت نمایندگان مردم ، مجلس هر چه زودتر تشکیل شود تا نخست وزیر مجبور شود به پرسش های نمایندگان پاسخ دهد.
جرمی کوربین همچنین بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس را به ضدیت با مجلس متهم کرد و از وی خواست به عنوان نخست وزیری که کوتاه ترین دوران نخست وزیری را در تاریخ این کشور تجربه کرده است فورا استعفا دهد.
علاوه بر حزب کارگر ، احزاب لیبرال دموکرات ، حزب ملی ولز ، حزب سبز ، جمهوری خواهان ایرلند شمالی و حزب ملی اسکاتلند سومین حزب بزرگ انگلیس نیز با استقبال از حکم دیوان عالی در رد رویکرد نخست وزیر در تعلیق پارلمان جانی تازه گرفتند .
ایان بلکفورد رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند در مقابل دوربین ها گفت : رای دیوان عالی آشکارا نشان داد بوریس جانسون حق تعلیق مجلس را نداشته است. ما باید بلافاصله به مجلس برویم و وظایف خودمان را انجام دهیم و از دولت بازخواست کنیم.
بوریس جانسون که بازنده اصلی حکم دیوان عالی این کشور توصیف شده است پیشتر اعلام کرده بود حتی در صورت بازنده شدن بازهم برای تعلیق راهی پیدا می کند.
این حکم موجب شد جانسون نخستین سفرش را به نیویورک به عنوان نخست وزیر کوتاه کند و به انگلیس بازگردد .
جانسون پیش از بازگشت به انگلیس در مصاحبه ای گفت : من به طور جدی با رای دیوان عالی مخالفم اما برای دستگاه قضائی احترام قائل هستم و به نظرم این تصمیم درستی نبود.
وی افزود : خیلی ها در صددند در روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا اخلال ایجاد کنند.
همزمان جان برکو رئیس مجلس عوام انگلیس با حضور در جمع خبرنگاران مقابل دیوان عالی این کشور اعلام کرد : من به مقامات پارلمان دستور دادم فردا چهارشنبه مجلس را بازگشایی کنند و چون نخست وزیر در سفر نیویورک است و نمی تواند پاسخگوی نمایندگان مردم باشد، وزیران او باید پاسخگوی پرسشهای نمایندگان باشند.

<div id="video-display-embed-code_3984403"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2531918/3984403?width=350&height=250"></script></div>
باصداها:
1 – بارونس هیلی – رئیس دیوان عالی انگلیس
2 – جرمی کوربین – رهبر حزب کارگر انگلیس
3 – ایان بلکفورد – رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند
4 – بوریس جانسون – نخست وزیر انگلیس
5 – جان برکو – رئیس مجلس انگلیس
6 – شهروند انگلیسی

نظر شما