شناسهٔ خبر: 35546035 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چرا جانسون باید زودتر نیویورک را ترک کند؟/ ایده نخست وزیر انگلیس درباره توافق جدید هسته ای با ایران ناکام ماند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- پس از تعلیق پارلمان انگلیس توسط دیوان عالی، "جانسون" باید سفر آمریکا را زودتر از برنامه ریزی شده، به پایان برساند تا بتواند در نشست فردا در لندن حاضر باشد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، به دنبال لغو تعلیق پارلمان انگلیس توسط دیوان عالی و شدت گرفتن درخواست‌ها برای استعفای بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور سفر نیویورک خود را زودتر از موعد قبلی به پایان می‌رساند.
در همین حال خبرگزاری فرانسه اعلام کرد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در پی حکم دادگاه عالی این کشور در مخالفت با تعلیق پارلمان، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.
در حالی که کلاف سر درگم برگزیت با اعلام رای دیوان عالی انگلیس برای لغو تعلیق 5 هفته‌ای پارلمان این کشور پیچیده‌تر شده، خبرها حاکی از آن است که نخست‌وزیر این کشور زودتر از برنامه قبلی خود از سفر نیویورک به لندن برمی گردد.
بوریس جانسون در اولین حضور خود به عنوان نخست‌وزیر انگلیس در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور یافته است. همزمان، قضات دیوان عالی انگلیس که عالی‌ترین مقام قضایی این کشور محسوب می‌شوند، به اتفاق آرا امروز سه شنبه اعلام کردند که تعلیق پارلمان این کشور توسط جانسون، غیرقانونی بوده و باید لغو شود.
به دنبال اعلام این رای دیوان عالی انگلیس، سران احزاب اصلی اپوزیسیون در این کشور ضمن استقبال از لغو تعلیق پارلمان، استعفای بوریس جانسون را خواستار شدند.
نخست‌وزیر انگلیس در اولین واکنش به لغو تعلیق پارلمان توسط دیوان عالی ضمن مخالفت شدید با این تصمیم اعلام کرد که اقدام دیوان عالی، «تصمیم درستی نبود».
بوریس جانسون البته اعلام کرد که او به حکم دیوان عالی و قانون احترام خواهد گذاشت.
جانسون همچنین خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور شده است. وی پیش از این نیز درخواست انتخابات زودهنگام کرده بود اما با مخالفت پارلمان مواجه شده است.
منابع نزدیک به «خانه شماره 10 داونینگ استریت» (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) به رسانه‌های این کشور گفتند که جانسون قصدی برای استعفا از نخست‌وزیری ندارد.
برخی منابع رسانه‌ا‌ی در انگلیس هم خبر دادند، بوریس جانسون سه شنبه شب (به وقت محلی نیویورک) چند ساعت زودتر از آنچه که قبلا برنامه‌ریزی شده بود، از آمریکا به انگلیس برمی‌گردد تا بتواند در نشست فردای پارلمان حضور یابد.
بازگشت زودتر از موعد جانسون از سفرش به نیویورک در حالی صورت می‌گیرد که او برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با رهبران خارجی در آمریکا حضور دارد.
پیش از این، سران احزاب مختلف در انگلیس ضمن استقبال از لغو تعلیق پارلمان این کشور، استعفای نخست‌وزیر را خواستار شده بودند.

تعلیق مجلس انگلیس و تشدید بحران سیاسی در انگلیس
قضات دیوان عالی انگلیس به اتفاق آراء اقدام بوریس جانسون نخست وزیر این کشور را در تعلیق 5 هفته‌ای مجلس، غیرقانونی اعلام و بدین ترتیب، این کشور را وارد بحران سیاسی جدیدی کردند.
رای دیوان عالی انگلیس که متشکل از 11 قاضی بود، اعلام شد و بدین ترتیب مشخص شد که "بوریس جانسون" نخست وزیر، در ارائه مشورت به ملکه و کسب نظر موافق وی برای معلق کردن 5 هفته‌ای مجلس عوام، سیاسی عمل کرده و لذا اقدامش، غیر قانونی است.
پیش از این گفته می‌شد نخست وزیر انگلیس، برای دور نگاه داشتن نمایندگان مجلس از رایزنی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در برهه حساس پایان مهلت این کشور برای ترک اتحادیه اروپا مبادرت به این کار کرده و نمایندگان را از تصمیم گیری درباره مهم ترین موضوع سیاسی این کشور بازداشته است.
نشست سه روزه دیوان عالی انگلیس، پس از شنیدن ادعا‌های شاکیان مبنی بر غیرقانونی بودن تعلیق مجلس این کشور و سخنان وکلای دولت، هفته گذشته وارد شور شد و دقایقی پیش نظر خود را اعلام کرد.
"بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس که خواهان خروج بدون توافق کشورش از اتحادیه اروپاست، روز ششم شهریور اعلام کرد از ملکه این کشور خواسته تا مجلس را به مدت 5 هفته تعلیق کند.
شاکیان در شکایت به دادگاه اسکاتلند، این اقدام دولت را به منظور کنار گذاردن نمایندگان مردم از تصمیم گیری درباره خروج کشور از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت نامیدند و غیر قانونی اعلام شدن آن را خواستار شدند. اگرچه در دادگاه تجدید نظر اسکاتلند، تعلیق مجلس غیر قانونی اعلام شد، دولت انگلیس آن رای نپذیرفت و در نتیجه، موضوع به دیوان عالی در لندن ارجاع شد.
با توجه به اینکه نخست وزیر انگلیس، دیروز در آمریکا اعلام کرد حتی در صورت بازنده شدن دولت در پرونده تعلیق مجلس، نخست وزیر باز هم مجلس را معلق خواهد کرد، تکلیف مجلس این کشور هنوز مبهم است.
عده‌ای امیدوارند با غیر قانونی اعلام شدن تعلیق مجلس، عصر امروز یا فردا مجلس عوام دوباره تشکیل شود.
شورای خاص سلطنتی انگلیس در ششم شهریور ماه، از ملکه الیزابت خواست با پیشنهاد جنجالی "بوریس جانسون"، نخست وزیر، برای تعلیق پنج هفته‌ای مجلس در آستانه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موافقت کند و ملکه با تعطیلی پارلمان موافقت کرد.
رئیس مجلس عوام انگلیس تعلیق پارلمان را یک بحران قانون اساسی خواند و شماری از سیاستمداران این کشور، تعلیق مجلس را کودتای سیاسی و اقدام ضد دموکراسی نامیدند.
روزنامه گاردین نوشت: در نظرسنجی از مردم انگلیس مشخص شد فقط 27 درصد از مردم با تصمیم "بوریس جانسون" نخست وزیر انگلیس در تعلیق مجلس این کشور موافق اند؛ 49 درصد از هواداران خروج از اتحادیه اروپا، با این تصمیم مخالف اند یا نظر مشخصی ندارند و 72 درصد از هواداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا، با این تصمیم مخالفت می‌کنند.
 در همین حال جرمی کوربین رئیس حزب کارگر انگلیس از بوریس جانسون نخست وزیر این کشور خواست استعفا کند.

واکنش جانسون به رای دیوان عالی انگلیس
در پی رای دیوان عالی انگلیس و غیر قانونی خواندن تعلیق پارلمان این کشور، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در واکنش به این اقدام دیوان عالی گفت به فرآیندهای قضایی احترام می گذارد.
وی با اعلام این مطلب افزود با وجود این، با نظر قضات دیوان عالی به شدت مخالف است و تصور نمی کند این اقدام دادگاه، اقدام درستی باشد.
نخست وزیر انگلیس در ادامه گفت: به هر صورت ما به اقدامات خود با هدف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در تاریخ 31 اکتبر ادامه خواهیم داد، این در حالی است که شاکیان این پرونده قصد دارند مانع چنین تلاشهایی شوند.
وی همچنین درباره رای دیوان عالی انگلیس گفت قضات این دیوان قطعا بر این باور هستند که تصمیم دولت مبنی بر تعلیق پارلمان، موضوعی نیست که بتوانند آن را مورد تایید قرار دهند. اما این حکم از دیدگاه من، یک حکم غیر معمول شمرده می شود، زیرا فرآیند تعلیق پارلمان فرآیندی بسیار قدیمی است و تا کنون سابقه نداشته است که به این شکل به چالش کشیده شود.
وی تصریح کرد: مهمترین موضوع آن است که ما باید برگزیت را در تاریخ 31 اکتبر محقق کنیم.

جانسون خواستار انعطاف اروپا درباره برگزیت شد
این گزارش در حالی منتشر می شود که روز گذشته نخست وزیر انگلیس در دیدار با رئیس شورای اروپا گفت که برای رسیدن به توافق خروج، اتحادیه اروپا باید از خود انعطاف نشان دهد.
سخنگوی دولت انگلیس روز دوشنبه گفت که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس به «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا گفته است اگر بخواهید توافق برگزیت حاصل شود،‌جنبش و انعطاف‌پذیری از سوی اروپا ضرورت دارد.

ایده نخست وزیر انگلیس درباره توافق جدید هسته ای ایران ناکام ماند
نخست‌وزیر انگلیس در حالی سفر نیویورک خود را زودتر از موعد قبلی به پایان می‌رساند که روز گذشته ایده توافق هسته ای جدید با ایران را مطرح کرده بود.
نخست وزیر انگلیس با نادیده گرفتن اجرایی نشدن تعهدات برجامی اروپایی ها، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت: انتقاد از توافق هسته ای با ایران هر چه باشد، اکنون زمان آن است که مذاکره انجام و با انجام معامله جدید، تنشها کاهش یابد!
بوریس جانسون افزود: فارغ از رویکردهای طرف های امضاکننده توافق هسته ای با ایران، اکنون زمان آن است که باید به جلو گام برداشت و برای رسیدن به توافق جدید با ایران وارد مذاکره شد.
نخست وزیر انگلیس گفت اینکه چگونه می توان به آنچه ایرانیان آشکارا انجام دادند پاسخ گفت،‌ باید بگویم که با شرایط جاری کاهش تنش ها ضروری است.

عقب نشینی دولت انگلیس از ایده جانسون
دفتر جانسون از سخنان او درباره برجام عقب نشینی کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، سخنگوی دولت انگلیس، اظهارات بوریس جانسون نخست وزیر این کشور را در مورد ضرورت دستیابی به توافقنامه هسته ای جدید با ایران، رد و بر حمایت از این توافقنامه تأکید کرد.
یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس اظهار داشت که «بوریس جانسون» کماکان حامی توافق هسته‌ای با ایران است.
یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس دوشنبه شب به وقت تهران اظهار داشت که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.

ذوق زدگی ترامپ از ایده جانسون
ایده نخست وزیر انگلیس برای توافق جدید هسته ای ایران، ذوق‌زدگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به همراه داشت.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا لحظاتی بعد از اظهارات جانسون گفت با نظر او درباره لزوم توافق هسته‌ای جدید با ایران موافق است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره ایده بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس درباره توافق هسته ای جدید با ایران گفت من برای بوریس احترام بسیاری قائل هستم و از اینکه او اولین شخص برای اجرای این موضوع باشد تعجب نخواهم کرد.
ترامپ افزود توافق هسته ای با ایران بسیار بد بود و باید به توافق جدیدی دست یافت.

نظر شما