شناسهٔ خبر: 35530236 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جانسون از توقف روند تعلیق پارلمان انگلیس سرباز زد

در آستانه برگزاری جلسه دادگاه عالی انگلیس به منظور بررسی قانونی بودن تصمیم نخست‌وزیر این کشور مبنی بر تعلیق پارلمان، جانسون از توقف این تصمیم خود سرباز زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، بار دیگر از توقف تعلیق پارلمان این کشور پیش از موعد مقرر برای اجرایی کردن برکسیت، ۳۱ اکتبر (نهم آبان)، سرباز زد.

این در حالی است که دادگاه عالی انگلیس امروز در جلسه‌ای به بررسی قانونی بودن این تصمیم جانسون خواهد پرداخت و ممکن است رای به ابطال تعلیق پارلمان دهد.

نخست‌وزیر انگلیس در این خصوص به خبرنگاران گفت: «می‌گویم پارلمان زمان کافی برای بررسی دقیق توافقی را که امیدوارم به دست آوریم خواهد داشت.در حقیقت، وقتی صحبت بررسی پارلمان می‌شود، چه چیزی را داریم از دست می‌دهیم؟ بررسی چهار یا پنج روزه پارلمان درحالی که سه سال برای این کار وقت داشته است چه فرقی می‌کند. در ضمن آنکه پارلمان پس از جلسه شورای اروپا در ۱۷ و ۱۸ اکتبر، می‌تواند بازگردد و برکسیت را بررسی کند».

جانسون همچین در پرواز به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل روشن کرد چنانچه دادگاه رای دهد که او ملکه را در تعلیق پارلمان فریب داده است ملزم به استعفا نیست. او گفت: «صبر می‌کنم تا ببینم قضات چه تصمیمی می‌گیرند، اما همانطور که قبلا هم گفت بر این باور هستم که دلایلی که خواستار سخنرانی ملکه بود واقعا بسیار خوب بودند».

نخست‌وزیر انگلیس از ملکه این کشور خواست به مدت ۵ هفته، مجلس این کشور را معلق کند تا او بتواند در این مدت زمینه را برای خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا فراهم کند. اکثریت اعضای مجلس فعلی انگلیس با خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا مخالفند و به همین علت، بوریس جانسون مایل است با موافقت ملکه، انگلیس را حتی بدون توافق تا ۹ آبان ماه از این اتحادیه خارج سازد.

به دنبال آن، سه قاضی ارشد در دادگاه اردینبرگ تعلیق پارلمان انگلیس تا ۱۴ اکتبر از سوی نخست‌وزیر این کشور را خلاف قانون اعلام کردند و دستور جانسون در این زمینه را باطل و فاقد اثر دانستند.

از سوی دیگر، دادگاه اسکاتلند نیز تعلیق پارلمان از سوی نخست‌وزیر انگلیس را غیرقانونی اعلام کرد و اجرای این حکم را تا یک هفته دیگر به تعویق انداخت.

امروز قرار است دادگاه عالی انگلیس رای نهایی را در خصوص قانونی بودن و یا نبودن این اقدام جانسون صادر کند.

انتهای پیام/

نظر شما