شناسهٔ خبر: 35514979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پکن خواستار خویشتنداری در منطقه خلیج‌فارس شد

در پی عملیات تلافی‌جویانه انصارالله به تأسیسات نفتی آرامکو، رئیس‌جمهور چین خواستار خویشتنداری و حفظ آرامش تمامی طرفین در منطقه خلیج‌فارس شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در تلویزیون ملی در پی تنش‌های به وجود آمده بعد از عملیات حملات تلافی‌جویانه انصارالله به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی تأکید کرد: تمامی طرفین منطقه خلیج (فارس) باید آرام و خویشتندار باشند».

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، رئیس‌جمهور چین بدون اشاره مستقیم به حملات شنبه هفته گذشته (23 شهریور ماه) به تأسیسات نفتی آرامکو، تأکید کرد که نزاع و جنجال‌های خلیج فارس باید از طریق گفت‌وگو و به صورت صلح آمیز رفع شود.

وی به تمامی طرفین منطقه خلیج‌فارس توصیه کرد که همگی باید آرامش خود را حفظ کنند و خویشتنداری در پیش بگیرند و ادامه داد: «در حال حاضر، وضعیت در منطقه خلیج‌ (فارس) در خاورمیانه (غرب آسیا) پیچیده و حساس است».

اظهارات رئیس‌جمهور چین در حالی مطرح شده است که در پی عملیات حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی آرامکو، ریاض و واشنگتن، اتهام‌زنی‌هایی را علیه ایران مطرح کردند.

از طرف دیگر، امروز (دوشنبه) نیز، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در عملیات حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تأسیسات نفتی آرامکو از عربستان سعودی اعلام حمایت کرد.

نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که ممکن است ارتش انگلیس در ائتلاف کمک به تأمین امنیت عربستان در مقابل هرگونه تهاجم آتی مشارکت کند. (جزئیات بیشتر)

پیش از رئیس‌جمهور چین، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز (دوشنبه) در پی اتهاماتی که واشنگتن، ریاض و لندن علیه ایران در خصوص دست داشتن در حمله هفته گذشته به تأسیسات نفتی «آرامکو» عربستان مطرح کردند، گفت نباید در اتهام‌زنی در مورد این حادثه عجله کرد.

ماکرون  در مسیر رفت به سوی نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با لوموند در این خصوص گفت: «در خصوص اتهامات درباره حملات به تأسیسات آرامکو عربستان سعودی، آگاه (هوشیار) باشید». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

نظر شما