شناسهٔ خبر: 35508727 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

موافقت احزاب اعراب رژیم صهیونیستی با نخست وزیری گانتز

احزاب اعراب رژیم صهیونیستی در رایزنی های روز گذشته خود با نخست وزیری «بنی گانتز» موافقت كردند.

صاحب‌خبر - به گزارش نما، ائتلاف عمدتا عرب «فهرست مشترک» که در جایگاه سوم احزاب راه‌یافته به پارلمان اسرائیل قرار دارد، از ائتلاف میانه‌رو به رهبری بنی گانتز و تشکیل کابینه توسط این سیاستمدار حمایت کردند.

اخبار بین‌الملل- حمایت اعراب از گانتز، چالش دیگری برای بنیامین نتانیاهو است.

در انتخابات کنیست رژیم صهیونیستی، ائتلاف «آبی-سفید» به رهبری گانتز موفق به کسب ۳۳ کرسی شده‌است. حزب لیکود به رهبری نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو هم ۳۱ کرسی به دست آورده‌است. پارلمان اسرائیل ۱۲۰ کرسی دارد و حزبی که بتواند ۶۱ کرسی را به دست آورد، می‌تواند دولت تشکیل دهد.

در این انتخابات، نه ائتلاف «آبی- سفید» و نه «لیکود»، از حمایت نصف به علاوه یک اعضای مجلس یعنی ۶۱ نماینده مجلس برخوردار نیستند. در نتیجه هر دو حزب در تلاش برای کسب اکثریت و تشکیل دولت هستند.

اعلام حمایت رسمی ۱۳ عضو پارلمان از «فهرست مشترک» کار را برای آن‌که نتانیاهو برای پنجمین بار هدایت کابینه را برعهده بگیرد، پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌کند.

سفر به یادماندنی
آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که حمایت اعراب یک اقدام تاریخی‌ است و نخستین بار طی تقریبا سه دهه اخیر است که احزاب عرب از یک نامزد برای پست نخست‌وزیری حمایت می‌کنند. آن‌چه البته می‌تواند نمایانگر عمق نارضایتی و ناخشنودی آن‌ها از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو باشد.

احمد طیبی، قانون‌گذار عرب اسرائیل به آسوشیتدپرس گفته است:بنی گانتز گزینه دلخواه ما نیست، ولی ما به رای‌دهندگان وعده دادیم که همه کار خواهیم کرد تا نتانیاهو را از قدرت کنار بگذاریم، و نتیجه آن‌که بنی گانتز را پیشنهاد می‌کنیم.

نظر شما