شناسهٔ خبر: 35504062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش ستاره صبح از:

ادامه واکنش‌ها به حمله به مراکز نفتی عربستان

اشاره: واکنش‌ها به حملات پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو همچنان ادامه دارد. عربستان اعلام کرده پس از پایان تحقیقات و مشخص شدن عامل یا عاملان حمله، پاسخ متقابل خواهد داد. در همین حال محمدجواد ظریف نیز بار دیگر هرگونه دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان را رد کرده و گفته است حوثی‌ها حق دفاع از خود را دارند. اعلام صلح ناگهانی جنبش انصارالله یمن با عربستان سعودی، آن هم پس از حمله به تأسیسات نفتی آرامکو بازتاب فراوانی به دنبال داشته و دارد. برخی رسانه‌ها این اقدام حوثی‌ها را عقب‌نشینی از ترس پاسخ متقابل سعودی‌ها و حامیان غربی‌شان تحلیل کرده‌اند و برخی دیگر در موضعی متفاوت اعلام آتش‌بس حوثی‌ها را از موضع قدرت و فرصتی برای ائتلاف سعودی برای رهایی از باتلاق جنگ با یمن ارزیابی کرده‌اند. در این بین، عربستان سعودی در واکنش به اعلام صلح جنبش انصارالله اعلام کرده ادعای حوثی‌ها را تنها در عمل مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در سوی مقابل رهبر انصارالله در اظهاراتی تازه گفته است اگر سعودی‌ها به حملات خود پایان ندهند، قلب عربستان را هدف قرار خواهند داد و هیچ‌گونه خط قرمزی را در حمله به عربستان سعودی رعایت نخواهند کرد. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد:

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

روز شنبه انصارالله یمن پس از حملات پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان در اقدامی نامنتظره اعلام کرد از این پس هیچ‌گونه حمله پهپادی، موشکی و... علیه عربستان صورت نخواهد داد. اقدامی که بازتاب زیادی در جهان داشت و سازمان ملل از آن استقبال کرد. در همین راستا وزیر مشاور عربستان در امور خارجه درباره طرح صلح مطرح شده از سوی انصارالله یمن اعلام کرد، عربستان میزان جدیت انصارالله در اجرای طرح صلحی را که مطرح کرده، زیر نظر دارد. به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، عادل الجبیر در اولین واکنش ریاض به طرح توقف حملات به عربستان و انتظار انصارالله برای پاسخ متقابل و بهتر از سوی سعودی‌ها در کنفرانس خبری در ریاض گفت: ما براساس اقدامات عملی و نه براساس حرف در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم، لذا خواهیم دید آنها عملاً چنین طرحی را اجرا خواهند کرد یا نه. وزیر مشاور سعودی ادامه داد: درباره دلیل اینکه چرا این طرح را مطرح کرده‌اند ما باید مسئله را ریشه‌ای و عمیق بررسی کنیم. وزیر مشاور عربستان همچنین گفت، عربستان راهکارهای دیپلماتیک، حقوقی و امنیتی برای پاسخگویی به حملات آرامکو دارد. وی خاطرنشان کرد: ما راهکارهای مناسب در نظر داریم و در زمان مناسب برای پاسخگویی به حملات آرامکو آنها را عملی خواهیم کرد. الجبیر افزود: حمله به آرامکو بی‌سابقه بود و ما بعد از تحقیقات راهکارمان را بررسی خواهیم کرد.

هشدار رهبر انصارالله
رهبر انصارالله یمن در یک سخنرانی اعلام کرد، نیروهای انصارالله در صورتی دست از حملات و هدف‌گیری عربستان برمی‌دارند که دشمن حملاتش را علیه یمن متوقف کند، اما در صورت ادامه حملات ائتلاف سعودی عملیات این گروه نیز افزایش خواهد یافت. به نقل از شبکه المسیره، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن اظهار کرد: به کشورهای عضو ائتلاف متخاصم توصیه می‌کنیم دست از تجاوزات بردارند و بدانند بهانه‌هایشان شکست خورده است، توقف حملات، بمباران‌ها و محاصره علیه یمن ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور را بر آن می‌دارد تا حملاتی را که با پهپادها و موشک‌ها به عمق خاک دشمن انجام می‌دهند، متوقف کنند. وی در عین حال تهدید کرد، با ادامه محاصره، بمباران و تجاوزات حملاتی دردناک‌تر، کشنده‌تر و تأثیرگذارتر به عمق مناطق آنها انجام خواهد گرفت و هیچ خط قرمزی دراین‌باره وجود نخواهد داشت. پیش از این مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در صنعا طرح صلحی را شامل آتش‌بس و توقف حملات به عربستان اعلام کرده و خواستار پاسخ متقابل و مقابله‌به‌مثل کشورهای متخاصم شده بود. رهبر انصارالله ملت یمن را به ادامه تقویت عوامل پایداری، همکاری و حفظ وحدت ملی فراخواند و نسبت به توطئه‌های دشمنان در ایجاد مشکلات داخلی تحت عناوین مختلف هشدار داد و گفت: بر لزوم ادامه حمایت‌ها از تمام جبهه‌ها با پول، سلاح و نیرو تأکید می‌کنم. رهبر انصارالله یمن تأکید کرد،‌ به نفع کشورهای ائتلاف سعودی متخاصم است که از طرح ارائه شده از سوی رئیس شورای عالی صلح استفاده کنند.

استقبال سازمان ملل
سازمان ملل از پیشنهاد انصارالله در یمن برای توقف حملات به عربستان سعودی استقبال کرد. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت که ابتکار حوثی‌ها می‌تواند پیام مهم و قوی برای پایان دادن به جنگ پنج ساله یمن باشد. مارتین گریفیتس تأکید کرد که برای کاهش خشونت در یمن باید از فرصت‌ها استفاده کرد تا بتوان گام‌های ضروری بعدی را برداشت.
ادعای ریاض در پاسخ به حملات آرامکو
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان اعلام کرده باید منتظر تحقیقات پیرامون حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات نفتی این کشور بود. الجبیر در ادعایی بی‌اساس گفته اگر نتیجه تحقیقات تیم سعودی مشخص کند که حمله به تأسیسات نفتی آرامکو از سمت شمال انجام شده، در این صورت ایران مسئول شناخته خواهد شد. این در حالی است که جمهوری اسلامی دخالت خود در حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات آرامکو را تکذیب کرده است. عربستان سعودی مدعی شده در صورت تأیید شدن نقش ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان، این کشور اقدامات متناسبی را انجام خواهد داد. دست داشتن در این حمله اتهامی است که تهران بارها رد کرده است. سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز دراین‌باره گفته است: «ما هر کاری کنیم، می‌گوییم، ما هم اراده و هم عمل و نیز زبان به عهده گرفتن مسئولیت کاری‌هایی که انجام داده‌ایم را داریم». عادل الجبیر که در یک کنفرانس خبری در ریاض صحبت می‌کرد، مدعی شد: «پادشاهی عربستان متناسب با نتایج تحقیقات اقدام مناسب را اتخاذ خواهد کرد تا امنیت و ثباتش را تضمین کند». الجبیر مشخص نکرد گزینه‌های احتمالی برای این اقدام عربستان چه می‌تواند باشند. این مقام بلندپایه سعودی ادعا کرده است: «ما مطمئن هستیم این حمله از یمن منشأ نگرفته است، بلکه از شمال آمده است. تحقیقات این را تأیید خواهد کرد». عادل الجبیر گفت عربستان سعودی با هم‌پیمانانش در مورد اقدام متناسب مشورت خواهد کرد و از رهبران دنیا خواست دراین‌باره موضع بگیرند. وزیر مشاور در امور خارجی سعودی افزود: «پادشاهی عربستان از جامعه جهانی می‌خواهد مسئولیت خود را در محکوم کردن مسببان این حمله به یاد بیاورند و در مقابل این رفتار بی‌پروا که اقتصاد جهانی را تهدید کرده، موضع روشن و قاطعی اتخاذ کنند. موضع ایران ایجاد شکاف در دنیاست و آنها در این هدف موفق نخواهند شد».

نظر شما