شناسهٔ خبر: 35482454 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تشریح کرد

جزئیات ثبت اموال مسئولان/ ثبت هرگونه درآمد و موجودی حسابهای بانکی

مهدیه محمدی

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: طبق ماده ۲، ۲۵۰ هزار نفر مشمول قانون ثبت دارایی اموال مسئولان می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر حجت‌الاسلام حمید شهریاری در مراسم افتتاح رسمی سامانه ثبت اموال و دارایی های مسئولان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: امروز جمهوری اسلامی الگویی برای بسیاری از جریانات است.وی در ادامه‌ به افتتاح رسمی سامانه ثبت اموال و دارایی های مسئولان اشاره کرد و گفت: باید همه مسئولان و کارگزاران این روز را به خاطر بسپارند.

شهریاری افزود: طبق اصل ۱۴۲قانون اساسی دارایی رهبر، رییس جمهور ،معاونان رییس جمهور ،وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت توسط رییس قوه قضاییه رسیدگی می شود که بر خلاف حق افزایش نیافته باشد.

معاون رییس قوه قضاییه گفت: علاوه بر افراد ذکر شده در اصل قانون یعنی رهبر رییس جمهور معاونان رییس جمهور وزیران،همسر و فرزندان، طبق قانون مصوب سال ۹۴؛۲۴ عنوان مسئولیت دیگر هم مشمول قانون ثبت دارایی ها و اموال می شوند. در ماده ۳این قانون ۲۵۰هزار نفر مشمول ثبت دارایی اموال و مسئولان می شوند.

شهریاری تصریح کرد: طبق قانون کلیه اموال غیر منقول، حقوق دارای ارزش مالی، مطالبات و دیون، سرمایه گذاری، اوراق بهادار، موجودی حسابهای مختلف در بانک‌ها و موسسات مالی و هرگونه منبع درآمدی مستمر باید از سوی مسئولان مشمول اعلام شود.

وی خطاب به مسئولان گفت: تا وقتی امنیت اطلاعات مسئولان تامین شود تصمیم گرفتیم ثبت دارایی را در چند مرحله انجام دهیم . تصمیم ما این شد در پایلوت اول، دفتر مرکزی ثبت دارایی مسئولان را در ساختمان مرکزی مرکز آمار و فناوری اطلاعات حضور را تهیه کردیم و مسئولین می توانند به این مرکز مراجعه کنند. ظرف کمتر از یک ماه امیدواریم این پایلوت را به مراحل بعدی برسانیم.

شهریاری خاطرنشان ساخت: در نظر داریم سامانه را در بستر اینترنت نبریم؛ مسئولان ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند. همچنین اگر همزمان بیش از یک سمت داشته باشند به اعتبار هر سمت در ابتدا و انتهای مسئولیت ثبت دارایی می کند. دارایی های خارج از کشور هم مشمول ثبت می شود.

معاون رئیس قوه قضائیه  به هیئت بررسی سه نفره اشاره کرد و گفت: یک هیئت بررسی متشکل از سه قاضی برجسته موضوع نظارت بر ثبت مشمولان ماده ۱را بر عهده دارند.

وی در خصوص مجازات کسانی که قانون را اجرا نکنند، گفت: اگر مسئولان اعلام نکنند یا اطلاعات ناقص باشد و کتمان کنند مشمول مجازات تعزیری درجه ۶ می‌شوند که محرومیت از حقوق اجتماعی است.

شهریاری از مهلت یک ماهه به مسئولان خبر داد و گفت: از امروز به مدت یک ماه یعنی تا یکم آبان ماه ۹۸ مسولان مهلت اعلام اموال خود را دارند و مسؤولانی که بعد از اجرای قانون یعنی بعد از ۲۹ آذر ۹۴ عهده دار مسؤولیت شده اند و دوره مسؤولیتشان تمام شده باید اموال را اعلام کنند.

وی افزود: قانونگذار امنیت و محرمانه بود را لحاظ کرده و انتشار این اطلاعات،جرم محسوب می‌شود.البته مقامات به اختیار خود می‌توانند افشا کنند ولی ما مجاز نیستیم.

شهریاری از ملاحظات امنیتی در اجرای قانون خبر داد و گفت: اطمینان می دهیم هیچ کسی جز رییس قوه قضاییه دسترسی ندارد و ما اطلاعات را رمزگذاری خواهیم کرد.

معاون رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که اگر مسئولی اموال خود را انتقال دهد چطور شناسایی می شود گفت: این معاملات در سازمان ثبت اسناد، ثبت می شود و اگر مسولی تخلف کند ما امکان بررسی را داریم.

شهریاری خطاب به مسئولان گفت: مسولان باید قبل از مراجعه حضوری، نوبت گیری اینترنتی به آدرس residegi.adiran.ir مراجعه کنند. وی افزود: افرادی که از امروز حکمی دریافت می کنند باید حتما بیایند و تعهدنامه را امضا کنند و بعد مشغول کار شوند. شهریاری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به مهاجرت فرزندان برخی از مسئولان به خارج از کشور و همچنین عدم امکان مراوده با برخی کشورها، اموال و دارایی های احتمالی مسئولان در خارج از کشور چگونه قابل شناسایی است؟گفت: اگر هم مراوده نداشته باشیم نیروهای اطلاعاتی تمرکز خوبی دارند.

وی افزود: با این حال در قانون موضوع خود اظهاری قید شده و ما اجازه نداریم که تجسس کنیم چرا که تجسس حرام است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: با این حال اگر پای کسی در پرونده ای کشیده و تشکیک ایجاد شود، ورود می کنیم.

شهریاری افزود: به طور کلی ما به مسئولان خود اعتماد داریم، قانون ثبت اموال و دارایی های مسئولان علاوه بر مزیت هایی که دارد، محدودیت هایی را هم شامل می شود.

نظر شما