شناسهٔ خبر: 35463961 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به قطب تولید مواد اولیه دارویی جهان را دارد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران ظرفیت زیادی برای تولید مواد موثره و اولیه دارویی همانند صنعت نفت و پتروشیمی دارد و می تواند به قطب تولید مواد موثره و اولیه دارویی در دنیا تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا شانه ساز روز شنبه در نشست خبری نمایشگاه دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) افزود: تبدیل شدن ایران به قطب تولید مواد موثره و اولیه دارویی می تواند ثروت عظیم و اشتغال فوق العاده ای را برای کشور به همراه داشته باشد. 

وی اضافه کرد: ایران جزو معدود کشورها است که در حوزه‌های نانو تکنولوژی و سلول درمانی در دنیا، حرف برای گفتن دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مولکول هایی که برای امر درمان باید مورد استفاده قرار گیرد، شرکت های دانش بنیان آنها را تولید و وارد سبد دارویی کشور می کنند.

شانه ساز خاطرنشان کرد: رونمایی از داروهای جدید برای ما امری عادی شده است و در منطقه مدیترانه شرقی و خلیج فارس بی نظیر است.

وی اضافه کرد: شرکت دارویی در کشور نداریم که هر روز فعالیتی در زمینه تولید داروهای جدید و های تک نداشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: همه کارخانه های داروسازی از دانش بنیان تا معمولی ۱۰ تا ۲۰ قلم محصولات دارویی دارند که طبق جدول زمانبندی آماده ورود به کشور است.

شانه ساز با اشاره به روابط بین بخشی دانشکده های پزشکی و داروسازی با بخش صنعت ادامه داد: سال هاست که بیش از نیمی از مواد اولیه مورد نیاز دارویی در کشور تولید می شود.

وی با بیان اینکه ایران امروز یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه های کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در منطقه دارد، افزود: مطالعات بالینی برای داروهای جدید به ویژه داروهای بایوتک بادقت انجام می شود.

تبلیغات دارو ضعیف است 

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: چون خیلی تلاش کردیم دارو با بهای کمتر به دست مردم برسد و سازمان های بیمه گر هزینه ها را کمتر کنند، برای بازاریابی و تبلیغات دارو هزینه ای دیده نمی شود.

شانه ساز خاطرنشان کرد: سال هاست شرکت های دارویی فعالیتی در زمینه تبلیغات دارو ندارند که این مساله یکی از مشکلات ما در حوزه دارو است.

وی اضافه کرد: همچنین این مساله باعث شده است که شرکت های دارویی، داروسازان و مصرف کنندگان به تدریج به این باور برسند که داروهای تولید داخل حرفی برای گفتن ندارند. در حالی که صنعت داروی کشور بخش بزرگی از شعارهای اقتصاد مقاومتی را محقق کرده است. 

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در تبلیغات دارو ضعیف عمل می کنیم و این موضوع باعث شده است با توانمندی های این حوزه آشنایی به وجود نیاید.

نظر شما