شناسهٔ خبر: 35456050 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد

تاکید بر تربیت چند ساحتی/ کنکور نظام آموزشی را گروگان گرفته است

آزاده سهرابی

وزیر جدید آموزش و پرورش در نخستین‌نشست خبری خود در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برنامه اول خود را تاکید بر تربیت چندساحتی اعلام‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست خبری محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز با حضور اصحاب رسانه و به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد.

محسن حاجی میرزایی ۱۲ شهریور ماه توانست در مجلس شورای اسلامی از مجموع ۲۵۵ رأی با ۲۰۰ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موفق به کسب مجوز مجلس برای تصدی وزارت آموزش و پرورش شود.

وی در ابتدای این نشست که اعضای شورای معاونان حضور داشتند، گفت: تشکر می کنم از اعتماد رئیس جمهور و نمایندگان مجلس که به من اعتماد کردند. خوشبختانه حساسیت های تعلیم و تربیت مورد تاکید مقام معظم رهبری و همه ارکان جامعه است.

وی ادامه دهد: در آستانه هفته دفاع مقدس یاد همه کسانی که برای حفظ میهن جانشان را فدا کردند گرامی می دارم خصوصا معلمان شهید و دانش آموزان شهید.

وی درباره برنامه های اجمالی خود در وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: این سند با نظر کارشناسان و ارزیابی گذشته تعلیم و تربیت تدوین شده و مسیر را مشخص کرده است. راهبری این سند در گستره آپوزش و پرورش و مشکلاتی که می دانیم و بنیادین بودن تحولاتی که به آن اشاره می کند باعث می شود نقاط اهرمی شروع کار را بسنجیم.

وی تاکید کرد که تلاش می کنیم در ۸ محور دستاوردهایی را در این مدت داشته باشیم.

حاجی میرزایی بیان کرد: محور اولی که در برنامه های من‌پیش بینی شده تربیت چند ساحتی است. همچنان که وجود چند ساحتی است تربیت نیز باید در گرو توجه به همه این ساحت ها باشد. باید از تعلیم و تربیتی که بر پایه حافظه محوری بنا شده به این سمت حرکت کنیم. یکی از کاستی هایی که نظام تعلیم و تربیت ما از آن رنج می برد سنجش تک ساحتی است.

وی بیان کرد: پدیده کنکور تمام نظام آموزشی ما را گروگان گرفته است و فقط یک بعد را مورد سنجش قرار می دهد

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: محور دوم برنامه های من استقرار ۶ زیر نظام سند تحول بنیادین است. شورای هماهنگی زیرنظام ها را به طور مرتب تشکیل می دهم و از همه صاحبنظران برای حضور در این شورا دعوت می کنم.

تقویت نهاد مدرسه محور سوم برنامه هایی بود که حاجی میرزایی به آن اشاره کرد و گفت: همه اتفاقاتی که در سطوح ستاد رخ می دهد، در مدرسه باید مورد توجه قرار دهیم. توانمندی مدیران مدرسه و توانمند کردن مدرسه در  همین راستا باید صورت بگیرد و تنوع محیط یادگیری را مورد توجه قرار دهیم.ایده مدرسه بدون دیوار را برای این‌مطرح کردیم که فاصله مدرسه و جامعه را برداریم. هر چقدر پیوند مدرسه و جامعه عمیق باشد مشکلات کمتر می شود. مدرسه امروز آینده فردای جامعه است.

حاجی میرزایی اظهار کرد: اجرای طرح بوم اختیاراتی را به مدارس ابتدایی دوم و متوسطه اول اعطا کرده است. ما بر استمرار و توسعه آن تاکید داریم. باید در انتخاب مدیران مدارس دقت کنیم تا هدف های ما بهتر تحقق پیدا  کند. 

وی ادامه داد: بهبود مدیریت در آموزش و پرورش محور چهارم برنامه های من است. سند تحول نیازمند به مرد تحول است. استقرار یک سند سخت تر از طراحی آن است. اجراز صلاحیت مدیران یک اصل است و استانداردی است که از آن نمی توان‌گذشت. مدیریت مالی و اداری در کنار مدیریت نیروی انسانی از توانایی های یک‌مدیر باید باشد.

ارتقا جایگاه معلم به عنوان‌پنجمین‌محور برنامه های وزیر آموزش و پرورش مطرح شد و وی در این باره گفت: تمرکز روی صلاحیت های معلم، معیشت معلم، ارتقا معلم خواهیم شد. من بسیار علاقمند هستم برای معلمین قانون خاص داشته باشیم که فارغ از نگاه عام‌باشد. بحث بیمه و رفاه معلمان را با جدیت پیگیری می کنیم. 

وی گفت: در محور ششم بحث عدالت آموزشی را مورد توجه قرار می دهیم که بر اساس کیفی سازی است. والدین باید از امکان انتخاب مدرسه با کیفیت را داشته باشند و فاصله مدارس در مناطق را کم می کنیم.تا سال گذشته ۱۱ استان سطح برخورداری هاشون‌کمتر از استاندارد بوده و سعی می کنیم این مساله را حل کنیم.

وی با تاکیر بر اینکه اولویت ما توسعه مدارس دولتی است، بیان کرد: در محور هفتم‌ مشارکت دادن بخش های اقتصادی و اجتماعی جامعه است. شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت مهمی است. شوراها نباید محلی برای ایجاد تعهدات جدید برای آموزش و پرورش باشد. آنها موظف هستند ظرفیت های محلی ایجاد کنند.

وی محور هشتم برنامه های خود را اقتصاد آموزش و پرورش اعلام‌کرد و بیان کرد: اقتصاد اموزش و پرورش حالش خوب نیست و نیازمند توجه جدی است. مصمم هستم موضوع پایدار کردن منابع آموزش و پرورش را در دستور کار قرار دهم. از دکتر طیب نیا درخواست کردم در این مسئله و بحث صندوق ذخیره فرهنگیان به ما کمک کنند.

به گفته وی ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر با احتساب پیش دبستانی ثبت نام کرده اند و  در دوره ابتدایی دو درصد رشد دانش آموز را شاهد هستیم و ۱.۸ درصد رشد ثبت نام در سال اول ابتدایی را داریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ابتدای مهر همه مدارس از معلم برخوردار خواهند بود و دغدغه‌ای برای بازگشایی مدارس وجود ندارد، بیان کرد:  ۴۸۰ هزار دانش آموز اتباع داریم. ۵۷۰ هزار کلاس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس‌اند. از این تعداد ۴۵ هزار مدرسه کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند. همچنین ۵۱ درصد مدارس ما در مناطق روستایی قرار دارد در حالی که ۲۰ درصد دانش آموزان روستایی هستند. ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در یکهزار عنوان آماده و توزیع شده است. کتب به دلیل تخصیص ارز دولتی تا ۷۰ درصد یارانه گرفته‌اند. بیش از ۳۰ میلیارد تومان نیز برای توزیع رایگان کتب در مناطق محروم صرف شده است. ۲۸ هزار بازدید از مدارس در هنگام ثبت نام صورت گرفته و با تخلفات برخورد شده است.

وی در بخش بعدی سخنان خود به سوال خبرنگاران‌پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تخلف دریافت شهریه در مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیردولتی ضوابطی را طراحی کردند برای دریافت شهریه و این شهریه ها بخشیش اجباری است و در ازای آمورش در مدارس است و ضامن این بخش هستیم و در تمام موارد نظارت داریم و پیگیر هستیم. برخی پرداختی ها در ازای خدمات اختیاری است و با مدرسه به تفاهم می رسند. با جدیت می گویم‌ ما ضامن مقرراتی هستیم که ابلاغ کردیم. 

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تاکید رئیس جمهور بر بحث خرید خدمات در مقابل تاکید وی بر تقویت مدارس دولتی، بیان کرد: خصوصی سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد و آموزش و پرورش امری حاکمیتی است.صلاحیت معلم، محتوای برنامه درسی و این موارد  در اختیار آموزش و پرورش است. خرید خدمات روشی است برای مناطقی که با کمبود نیرو مواجه هستیم. دیدگاه هایی در این باره هست و ارزیابی هایی را در دستور کار داریم.

حاجی میرزایی درباره بحث پرداخت نشدن سرانه بودجه آموزش و پرورش بیان کرد: ما از مشکل ساختاری رنج می برد. امسال تلاش می کنیم اعتبارات بیشتری بگیریم و در سرانه مدارس برای سال بعد باید واقعی گنجانده شود. الان با کسری مزمن بودجه رو به رو هستیم. سرانه در بودجه سالانه به درستی پیش بینی نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای بودجه ۹۹ باید تمهید کنیم که اشکالات ساختاری برطرف و برمبنای عملکرد واقعی اش تنظیم شود. آموزش و پرورش با کسری بودجه همیشگی روبروست و امید است کسری‌ها را سازمان بدهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اردوگاه شهید باهنر گفت: این اردوگاه متعلق به آموزش و پرورش است و متعلق به آموزش و پرورش می ماند.

وی درباره تنظیم قانون خاص اداری مالی برای اجرای نظام هماهنگ پرداخت فرهنگیان گفت: تلاش می‌کنم این کار انجام و لایحه‌ای تصویب و به مجلس ارائه شود. معلم باید حقوق کافی داشته باشد تا با آرامش خاطر مسئولیت خویش را ایفا کند. طرح رتبه بندی پیش بینی و آیین نامه مربوط تهیه شده تا معلمان در رتبه‌های مختلف، متناسب با سابقه و عملکرد و صلاحیتشان قرار بگیرند که اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در دستور بررسی است و بعد از تصویب در دولت اجرا خواهد شد.

حاجی میرزایی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره چالش های اجرای درست اصل سی قانون اساسی گفت: اصل ۳۰ قانون اساسی حق همگانی آموزش است و همه موظف اند آن را اجرا کنند. این کار به خوبی در آموزش و پرورش انجام می شود و بیش از ۸۶ درصد مدارس  ما دولتی هستند و فرصت آموزش در همه مناطق کشور توزیع شده و ۴۵ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز در کشور  داریم. ۱۴ هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر داریم و به حق دسترسی همگان به آموزش متعهدیم. حتی آموزش اتباع را نیز انجام می دهیم.

وی درباره مقابله با مافیای کنکور اظهار کرد: در قانون سنجش و پذیرش مسئولیت تدبیر درباره کنکور برعهده وزارت علوم است، اما به نظر می رسد اراده‌ای برای اجرای این قانون وجود ندارد و نیازمند آن هستیم کنکور را عمیق‌تر در دستورکار قرار دهیم آن هم به میزانی که بتوانیم نیازهای جامعه را به شکل مناسبتری پاسخ دهیم. در این صورت نظام آموزشی ما هدفمندتر حرکت خواهد کرد. اکنون خط آخر تحصیل، کنکور است اما اگر مشتریان دیگری در انتهای این خط تسهیلات و شرایطی را برای اشتغال در اختیار دانش آموزان قرار دهند شرایط تفاوت خواهد کرد.

وی درباره بروز تخلفاتی در برخی حوزه‌ها چون تلویزیون تعاملی و... بیان کرد: در این باره گزارشاتی دریافت و دستوردادم مورد بررسی قرار بگیرد و قطعا اطلاع رسانی خواهد شد. شفافیت مورد توجه ماست. حساب یکپارچه مدارس به صورت آزمایشی در حال اجراست و تلاش می کنیم دریافتی مدارس را روشن و شفاف پیش ببریم. عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز به اطلاع فرهنگیان می‌رسانیم. خود را مسئول می‌دانیم شفاف و روشن عمل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان که پیشتر گفته شده بود از ابتدای مهر اجرا می شود اما امروز گفته شد بعد از تصویب اجرا می شود، اظهار کرد: آیین نامه رتبه بندی در دولت باید به تصویب برسد و برای اجرا به دست ما برسد. تلاش ما تسریع فرایند است. رتبه بندی قطعا از اول مهر اجرا می‌شود و احکام از اول مهر خواهد بود، اما شاید مصوبه دیرتر به دستمان برسد. ۲۰۰۰ میلیارد تومان تخصیصی فقط برای رتبه بندی است و در جای دیگری هزینه نمی شود.

حاجی میرزایی اضافه کرد: ارتباط منظم با اعضای دولت دارم و از ظرفیت‌ها آگاه هستم و امیدوارم آن را به خدمت آموزش و پرورش در بیاورم تا اهداف به شکل مناسبتری پیش برود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش ۵۰ درصدی فوق العاده شغل کارکنان دولت و اعمال رتبه بندی به جای این فوق العاده شغل برای فرهنگیان صحت دارد؟ گفت: ۵۰ درصد افزایش فوق العاده شغل پیشنهادی بود که هنوز به دولت نیامده و تایید نشده است و متفاوت با رتبه بندی است.

 حاجی میرزایی درباره بکارگیری نیروهای حق التدریسی نیز گفت: طبق قانون ضوابطی پیش بینی شده تا حق التدریسی‌ها و مربیان پیش دبستانی در آزمونی شرکت و طبق نیاز و مجوزهای دریافتی به استخدام در بیایند. نهضتی‌ها نیز باید در دوره آموزشی یکساله و آزمونی در انتهای دوره شرکت کنند و مطابق با سهمیه سازمان امور استخدامی به استخدام دربیایند. آیین نامه تصویب و عملیات اجرایی مربوط آغاز شده است. با توجه به سیر خروجی از آموزش و پرورش و بازنشستگی ۴۵ هزار معلم در ابتدای مهر امسال، ۱۰۸ هزار معلم کمبود داشتیم و ناچار بودیم از روش های اضطراری موجود استفاده کنیم. تدریس معاونین مدارس، تدریس تمام وقتی معلمان، حق التدریسی شاغلان از جمله راهکارهای موجود بود و با تمام دشواری ها نیروی انسانی مورد نیاز تامین شده است.

نظر شما