شناسهٔ خبر: 35452789 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترین خبرهای جهان (7-19)

نامه ایران در پاسخ به اتهامات عربستان سعودی و آمریکا به دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل متحد تحویل شد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ مهمترین اخبار و رویدادهای جهان در دوازده ساعت گذشته به شرح ذیل است.

ایران
ـ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به نیویورک گفت: جهان ، آمریکا نیست و با چند کشور گفتگو می کنیم و با بسیاری از رهبران دیدار می کنیم. آمریکایی ها نمی توانند همزمان تروریسم اقتصادی یا به قول ترامپ جنگ اقتصادی علیه ایران را ادامه بدهند و فشار حداکثری را دنبال کنند و در عین حال بخواهند پشت میز مذاکره قرارگیرند.(صداوسیما)
ـ نامه ایران به دبیر کل و شورای امنیت سازمان ملل تحویل شد . در این نامه تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل پاسخ اتهامات سعودی و آمریکا را ارائه کرده است.(صداوسیما)
ـ شبیر حسنعلی کارشناس مسائل سیاسی در انگلیس گفت: ایران با اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی توانسته است در برابر تحریم ها مقاومت کند و با وجود آسیب هایی که تحریم های آمریکا بر ایران وارد می کنند, این تحریم ها هرگز باعث نمی شوند که ایران در برابر آمریکا زانو بزند و تسلیم شود بلکه کشورهایی که به شکلی با آمریکا مشکل دارند, به هم نزدیک تر شوند و واشنگتن منزوی تر شود.(راشاتودی)
ـ محمد جواد ظریف در صفحه مکتوب خود نوشت: رژیم سعودی، ایران را برای حملات به تاسیسات نفتی اش متهم کرده ، دروغی که حتی خود سعودی ها باور ندارند.(صداوسیما)

مصر
ـ شماری از شهروندان مصری در خیابان های قاهره علیه رییس جمهور این کشور شعار دادند . پلیس و نیروهای امنیتی مصر با حضور در خیابان های این شهر سعی در کنترل اوضاع دارند. (صداوسیما)
ـ نیروهای امنیتی مصر برای پراکنده کردن تظاهرات ضد عبد الفتاح السیسی در میدان التحریر گاز اشک آور شلیک کردند. (الجزیره)
ـ در پی ادامه تظاهرات شماری از مردم مصر در اعتراض به عبدالفتاح السیسی، نیروهای امنیتی این کشور راه های منتهی به میدان لتحریر را مسدود کردند. (الجزیره)

آمریکا
ـ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: آمریکا مسئول حفاظت و دفاع از عربستان نیست. (رادیو رادیو ان پی آر)
ـ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: حمله به دو مجموعه آرامکو از شمال غرب صورت گرفت و یمنی ها نیز توان تدارک حمله ای با این دقت را ندارند. (اسکای نیوز)
ـ وال استریت ژورنال اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به طور مکرر رئیس جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده است تا درباره پسر جو بایدن، تحقیق کند. (رویترز)
ـ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا : در آینده تحریم های بانکی بیشتری بر بانک های ایران وضع می کنیم. (اسکای نیوز)
ـ مایک راجرز رئیس سابق کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان که از چهره های شاخص جمهوریخواهان است به ترامپ درباره سیاست هایش در قبال ایران هشدار داد. (سی ان ان)
ـ مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل و در دیدار با نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اردن با آنها درباره ایران گفتگو می کند. (رویترز)
ـ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: بی تردید، چین تهدیدی برای جهان است زیرا چین با سرعتی بیش از همه کشورهای دیگر در حال تقویت توان نظامی اش است. باید با صراحت عرض کنم، چین از پول آمریکا برای این منظور استفاده می کند.(صداوسیما)
ـ منابع آگاه رسانه ای می گویند: دیدار مکرون رئیس جمهور فرانسه و ترامپ رئیس جمهور آمریکا بر سر کانال ویژه مالی اروپا لغو شد.(صداوسیما)
ـ مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در نشستی خبری درباره حمایت نظامی بیشتر از عربستان سعودی گفت ترامپ با اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه با ماهیت دفاع از عربستان سعودی موافقت کرد.(الحدث)

چین
ـ طی سانحه تصادف اتوبوس حامل گردشگران چینی در نزدیکی پارک ملی برایس کنیون در یوتا، دستکم چهار نفر کشته و ۱۲ تا ۱۵ نفر دیگر نیز به شدت زخمی شدند. (رویترز)

استرالیا
ـ نخست وزیر استرالیا در نشست خبری مشترک با ترامپ در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید: آیا شما برای اقدام نظامی بیشتر علیه ایران آماده هستید؟ یا اینکه تعهد استرالیا در این باره صرفا به آزادی تردد دریایی و گشت زنی دریایی و مواردی از این قبیل محدود می شود؟ گفت: همانطور که رئیس جمهور آمریکا گفت: برای هیچ فعالیت بیشتری برنامه ریزی نشده است و درعین حال درخواستی برای کمک بیشتر استرالیا مطرح نشده است. (سی ان ان)

عربستان
ـ عربستان سعودی روز جمعه برای اولین بار میزان خرابی های ناشی از حملات ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی این کشور را به رسانه ها نشان داد و بر عزم خود برای بازسازی سریع این تاسیسات تاکید کرد. (خبرگزاری فرانسه)
ـ ، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی گفت: حمله به آرامکو ، اقدامی جنایتکارانه است که تنش آفرینی خطرناک و تهدید برای امنیت منطقه به شمار می آید.(الحدث)

عراق
ـ وزارت کشور عراق اعلام کرد: براثر انفجار بمب در یک خودرو در پانزده کیلومتری کربلا دستکم دوازده نفر کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.(صداوسیما)

ژاپن
ـ دلالان بیش از سیصد میلیون دلار از جیب شرکت میتسوبیشی به سرقت بردند. (سی ان ان)

لبنان
ـ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان خطاب به امارات و عربستان گفت: شما باید از جنگ با ایران ناامید شوید؛ ترامپ به دنبال پول است ترامپ به دنبال جنگ نیست ترامپ در آستانه انتخابات است. دبیرکل حزب الله خطاب به عربستان سعودی و امارات گفت: کسانی که منازل (کاخ ها)، اقتصاد و تاسیسات شان شیشه ای است باید دست از تجاوز به دیگران بردارند. ما بر حق خود بر مقابله با پهپادهای اسرائیلی تاکید داریم و یکی از آنها را سرنگون کردیم و مساله به اینجا ختم نمی شود بلکه این آغاز راه است و به کار خود ادامه خواهیم داد. (صداوسیما)

فلسطین اشغالی
ـ وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: دو امدادرسان فلسطینی و ۲۶ نفر دیگر به ضرب گلوله اشغالگران زخمی شدند. (المیادین)
ـ در راستای همبستگی با فاجعه صبرا و شتیلا که در خلال آن هزاران فلسطینی قربانی شدند مردم فلسطین در راهپیمایی بزرگ بازگشت با عنوان "اردوگاه های لبنان" شرکت کردند. (صداوسیما)

روسیه
ـ وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو به همکاری خود با تهران در بخش بانکی ادامه خواهد داد.(الحدث)

یمن
ـ دهها یمنی به همراه کارمندان شرکت نفت یمن در اعتراض به سکوت سازمان ملل در برابر جنایات و توقیف کشتی سوخت و منع آنها از پهلو گرفتن در بندر الحدیده تظاهرات کردند.(صداوسیما)
ـ محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: ما با اعلام آتش بس همه متجاوزان را به توقف جنگ دعوت می کنیم. (الجزیره)
ـ نیروهای متجاوز سعودی با گلوله های خمپاره منازل مسکونی شهروندان یمنی در روستای محل الشیخ واقع در منطقه کیلومتر 16 در الحدیده را هدف قرار دادند.(المسیره)

لیبی
ـ سخنگوی نیروی دریایی ارتش لیبی اعلام کرد در هفته جاری پانصد مهاجر غیرقانونی که با شش قایق بادی تلاش می کردند با به خطر انداختن زندگی شان و عبور از مدیترانه خود را به اروپا برسانند، نجات داده شدند. (خبرگزاری فرانسه)

اوکراین
ـ صدها نفر در اعتراض به تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست مقابل کاخ ریاست جمهوری اوکراین در کی یف تظاهرات کردند.(صداوسیما)

پاکستان
ـ شاهزاده «ویلیام آرتور فیلیپ لوئی» از اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا به همراه «کاترین الیزابت میدلتون» همسرش ۱۴ تا ۱۸  اکتبر به اسلام آباد پایتخت پاکستان سفر می کند. پس از ۱۳ سال این نخستین سفر اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا به پاکستان است. (صداوسیما)

انگلیس
ـ دهها هزار نفر از قشرهای مختلف مردم انگلیس به ویژه دانشجویان و دانش آموزان با تجمع و راهپیمایی در شهرهای مختلف این کشور توجه مسئولان به تغییرات آب و هوایی و کاهش آلاینده ها را خواستار شدند. معترضان با شعار آینده مان را ویران نکنید بر ضرورت اقدام عملی دولت در مبارزه با تغییرات آب و هوایی تاکید کردند. (صداوسیما)

آلمان 
ـ صدراعظم آلمان گفت: تا سال ۲۰۳۰ میلادی، پنجاه و پنج درصد انتشار دی اکسید کربن را در آلمان کاهش خواهیم داد. (آسوشیتدپرس)

 

نظر شما