شناسهٔ خبر: 35421535 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 هزينه خريد وام مسکن به زير 10 ميليون برگشت

قيمت اوراق تسهيلات مسکن نسبت به هفته گذشته با افت بيشتر مواجه شده است؛ به طوري که قيمت هر برگ از اوراق تسه حدود 40 هزار تومان معامله مي‌شود که با اين حساب هزينه وام مسکن به علاوه وام جعاله براي زوج‌هاي تهراني به 9 ميليون و 600 هزار تومان رسيده است.به گزارش ايسنا، طي روزهاي اخير قيمت اوراق تسهيلات مسکن بانک مسکن با کاهش روبرو شده است؛ به طوري که قيمت برخي از تسه ها کمتر از 40 هزار تومان داد و ستد شد.

هر ورق از امتياز تسهيلات مسکن فروردين 1397 حدود 39 هزار و 900 تومان داد و ستد شد. همچنين تسه ارديبهشت 1397 نيز 39 هزار و 900 تومان معامله شد.

در عين حال تسه خرداد، تير، مرداد، مهر و آبان ماه سال 1397 کمي بيشتر از 40 هزار تومان بود. تسه هاي آذر، بهمن و اسفند ماه سال 1397 نيز بيش از 41 هزار تومان داد و ستد شدند.

علاوه بر اين‌ها اوراق خرداد، تير و مرداد 1398 بيش از 42 هزار تومان داد و ستد شد. از آنجاکه تعداد زيادي از تسه‌ها حدود قيمت 40 هزار تومان هستند در اين گزارش قيمت هر ورق از اوراق تسهيلات مسکن را 40 هزار تومان در نظر مي‌گيريم و بر اساس آن هزينه وام مسکن را براي اقشار مختلف به دست مي‌آوريم.

اما بازار مسکن در اين روزها به دليل رشد فزاينده و حبابي قيمت‌ها، در رکود به سر مي برد و تعداد معاملات بازار مسکن با کاهش روبرو شده است؛ به طوري که حتي کاهش هزينه وام مسکن نيز محرک چنداني براي برطرف کردن اين رکود نيست، چراکه توان خريد عامه مردم در ماه‌هاي گذشته با افزايش قيمت ارز و مسکن به شدت کاهش يافته است.

با توجه به اينکه زوج‌هاي تهراني براي دريافت وام 100 ميليون توماني مسکن بايد 200 برگه تسهيلات مسکن خريداري کنند، هزينه اين تعداد اوراق آن‌ها هشت ميليون تومان مي‌شود. به اين مبلغ با احتساب 20 ميليون تومان وام جعاله که بابت خريد آن بايد 40 برگ تسه خريداري شود، يک ميليون و 600 هزار تومان اضافه مي‌شود. در نتيجه در مجموع بايد براي دريافت وام 120 ميليون توماني مسکن حدود 9 ميليون و 600 هزار تومان هزينه شود.

همچنين زوج‌هاي غير تهراني که در شهرهايي با جمعيت بيش‌تر از 200 هزار نفر جمعيت زندگي مي‌کنند، مي‌توانند تا سقف 80 ميليون تومان وام بگيرند که براي گرفتن اين مبلغ بايد 160 ورق بهادار خريداري کنند و با اين حساب بايد حدود شش ميليون و 400 هزار تومان بابت خريد اين اوراق بپردازند که با احتساب يک ميليون و 600 هزار تومان براي خريد اوراق وام جعاله، در مجموع براي دريافت وام 100 ميليون توماني بايد هشت ميليون تومان پرداخت کنند.

علاوه بر اين، زوج‌هاي ساکن در ساير شهرهاي با جمعيت زير 200 هزار نفر مي‌توانند براي گرفتن 60 ميليون تومان وام مسکن، 120 برگ بهادار خريداري کنند که بايد چهار ميليون و 800 هزار تومان بابت خريد اوراق بپردازند. همچنين براي دريافت 20 ميليون تومان ديگر بابت وام جعاله نيز بايد يک ميليون و 600 هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع براي وام 80 ميليون توماني، حدود شش ميليون و 400 هزار تومان از سوي زوجين بايد پرداخت شود.مجردهاي تهراني نيز مي‌توانند تا سقف 60 ميليون تومان و مجردهايي که در مراکز استان‌هاي بالاي 200 هزار نفر جمعيت دارند تا سقف 50 ميليون تومان و در نهايت غير زوج‌هاي ساکن در ساير مناطق تا سقف 40 ميليون تومان وام دريافت کنند که به ترتيب هر کدام بايد 120، 100 و 80 برگ بهادار اوراق تسهيلات مسکن را از فرابورس ايران خريداري کنند.

با اين حساب مجردهاي تهراني بايد براي خريد اين اوراق چهار ميليون و 800 هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالاي 200 هزار نفر جمعيت مبلغ چهار ميليون تومان و افراد گروه سوم مبلغ سه ميليون و 200 هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمايل براي دريافت وام 20 ميليون توماني جعاله بايد مبلغ يک ميليون و 600 هزار تومان ديگر هم بپردازند.اوراق تسهيلات مسکن قابليت معامله در فرابورس ايران را دارد و ارزش اسمي هر برگ پنج ميليون ريال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمديد است. اين اوراق با توجه به اين‌که چقدر تا زمان اعتبارش باقيمانده، قيمت متفاوتي دارد. در صورتي که مدت اعتبار اين اوراق به اتمام رسيده و دارنده اوراق از تسهيلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتي آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختي ديگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

همتي:

پوتين پيشنهاد مبادله با اوراسيا از طريق سامانه مبادلات بانکي را پذيرفت

رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرد: به رئيس‌جمهور روسيه پيشنهاد داديم که امور تجاري و بانکي با 6 کشور عضو اتحاديه اوراسيا از طريق سامانه مبادلات بانکي انجام شود که اين پيشنهاد پذيرفته شد.به گزارش ايسنا، عبدالناصر همتي در حاشيه جلسه هيات دولت با بيان اينکه نتيجه تلاش‌هاي دولت امريکا و اعمال تحريم‌ها و فشارها اين است که دلار از صحنه مبادلات بين الملي حذف شود، اظهار کرد: ما به دنبال دور زدن سوئيف و اينکه انجام مبادلات از طريق پيام‌رسان‌هاي مالي بانک‌هاي دو کشور انجام شود، هستيم .

وي با اشاره به مذاکرات رئيس جمهوري اسلامي ايران با مقامات روسيه و ترکيه، افزود: در اين مذاکرات بحث اصلي اين بود که اين دو کشور تلاش دارند تا از مبادله از طريق سوئيفت و دلار اجتناب کنند و مبادلات براساس بانک‌هاي دو کشور انجام شده و سوئيفت دور زده شود. اکنون بخش قابل توجهي از مبادلات با روسيه و ترکيه از طريق پول ملي است. مبادلات با عراق نيز از طريق پول ملي انجام مي‌شود. اين روند را مي‌توانيم توسعه دهيم.

رئيس بانک مرکزي همچنين خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه ايران به تازگي عضو اتحاديه اوراسيا شده، در مذاکرات با رئيس جمهوري روسيه پيشنهاد داديم که امور تجاري و بانکي با 6 کشور عضو اتحاديه اوراسيا را از طريق سامانه مبادلات بانکي انجام دهيم که مورد تاييد رئيس جمهوري روسيه قرار گرفت. شرايط جديدي در روابط بانکي کشورهاي منطقه در حال شکل‌گيري است که در صدد تقويت آن هستيم و به تدريج مبالات پول ملي از طريق پيام‌رسان‌هاي داخلي انجام شده و سوئيفت در آن نقشي نخواهد داشت.

همتي درباره آخرين وضعيت اجراي اينستکس تصريح کرد: در زمينه اينستکس کار مهمي اتفاق نيفتاده است و به آن اميدي نداريم. ما براي اينکه اعلام کنيم که آماده تجارت با اروپا هستيم، پيشنهاد اينستکس را پذيرفتيم و نهاد آن را هم در ايران ايجاد کرديم . مسئولان اين نهاد به ايران مي آيند، ولي اتفاقي رخ نمي‌دهد. خيلي روي اينستکس حساب نمي‌کنيم و برنامه‌هايمان را براساس توانمندي خود طراحي کرده‌ايم. اگر اينستکس نتيجه داد از آن استفاده مي‌کنيم و اگر جواب نداد علاقه نداريم فشار وارد کنيم تا اينستکس اجرايي شود.

برچسب‌ها:

نظر شما