شناسهٔ خبر: 35418051 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سالار آملی مطرح کرد

۵۳۰ دانشجوی بورسیه خارجی در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل می‌کنند / جذب را افزایش خواهیم داد

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: سیاست اتخاذ شده افزایش جذب داوطلبان خارج از کشور و ادامه تحصیل آن‌ها در دانشگاه‌های داخل است.

صاحب‌خبر -

به گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، در آئین بازگشایی ۵۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی در جهان که امروز ۲۷ شهریور ماه ۹۸ در وزارت علوم برگزار شد، به سیاست‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه در راستای توسعه زبان فارسی برای غیر ایرانیان اشاره کرد و گفت: سیاست اول ما در این زمینه در افزایش جذب داوطلبان خارج از کشور و ادامه تحصیل آن‌ها در دانشگاه‌های داخل است. به طوری که این افراد را وزارت علوم به صورت بورسیه جذب می‌کند و در حال حاضر نیز تعداد ۵۳۰ دانشجوی بورسیه از کشور‌های خارجی که در ایران هستند که در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل می‌کنند و یک سوم آن‌ها در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

سالارآملی تصریح کرد: سیاست دوم وزارت علوم در توسعه زبان ادبیات فارسی در سطح جهان اعطای پذیرش به داوطلبان خارج از کشور است که این داوطلبان در ایران مشغول تحصیل هستند. بطور کلی در حال حاضر حدود ۵۶ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند که ۲۰۰۰ نفر از این دانشجویان در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت، ۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد، ۱۷ هزار در جامعه المصطفی و مابقی در دانشگاه‌های وزارت علوم مشغول تحصیل هستند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به ضرورت راه اندازی ۲۰۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشور‌های خارجی تاکید کرد: ما باید ارتباط علمی خوبی با کشور‌های دنیا داشته باشیم و در حوزه زبان فارسی نیز باید کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در کشور‌های دیگر توسعه یابد و آخرین سیاست ما در این زمینه اعزام اساتید داخل کشور برای حفظ کرسی‌های خارج از کشور است.

وی تاکید کرد: سال گذشته تعداد ۶۵ کرسی زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور داشتیم که این کرسی‌ها به دلیل مشکلات مربوط به مسائل ارزی کاهش یافته، امسال تلاش می‌کنیم در مهر ماه جاری تعداد کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در خارج از ایران به ۳۳ و همچنین تا ترم دوم تحصیلی نیز این مراکز به ۵۰ کرسی توسعه یابد.

سالارآملی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست کلان وزارت علوم  در مرحله اول کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در کشور‌های اسلامی با تمدن مشترک و در مرحله دوم نیز در کشور‌هایی که نسل سوم ایرانیان در آن کشور مقیم هستند توسعه یابد؛ بنابراین دانشجویانی هم که در ایران مشغول تحصیل هستند باید بتوانند پس از فارغ التحصیلی علاوه بر اینکه سفیر دانشگاهی و علمی ایران در کشور خودشان باشند موجب توسعه فرهنگی کشور نیز شوند.

نظر شما