شناسهٔ خبر: 35392173 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش همکاری‌ها بین ایران، روسیه و ترکیه در حوزه انرژی

وزیر نیرو درخصوص نتایج جلسه سه‌جانبه روز گذشته در آنکارا که بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه تشکیل شد، گفت: در کنار این نشست جلسات دوجانبه برای بررسی و پیشبرد طرح‌های اقتصادی با وزرای انرژی دو کشور روسیه و ترکیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، رضا اردکانیان ظهر امروز در آیین افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های صنعت برق چهارمحال و بختیاری، درخصوص نتایج جلسه سه‌جانبه روز گذشته در آنکارا که بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه تشکیل شد، گفت: در کنار این نشست، جلسات دوجانبه برای بررسی و پیشبرد طرح‌های اقتصادی با وزرای انرژی دو کشور روسیه و ترکیه برگزار شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: طی این جلسات مقرر شد ایران علاوه بر بهره‌مندی از وام دولتی برای دو پروژه مهم احداث نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک در هرمزگان و برقی کردن راه‌آهن اینچه‌برون-گرمسار که جمعا حدود 2.3 میلیارد یورو خواهد بود تا سقف 5 میلیارد یورو یعنی 2.7 میلیارد یورو دیگر نیز از وام دولتی روسیه بهره‌مند شود.

وی افزود: طبق توافق با کشور ترکیه مقرر شد تجارت برق با این کشور از سر گرفته شود، ظرفیت انتقال فعلی 640 مگاوات است که قرار شد به 1280 مگاوات ارتقا پیدا کند.

اردکانیان ادامه داد: با توجه به توافق ذکر شده در فرصت 2 ماهه آینده پروژه‌های مورد نظر تدوین خواهد شد و به مراجع مربوطه در مسکو منعکس می‌شود، این پروژه‌ها شامل طرح‌های مهم در بخش انرژی نیز می‌شوند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه به برکت جمهوری اسلامی و به مدد تلاش‌ها و فعالیت‌‎های چهار دهه گذشته در حال حاضر صنعت برق ایران در زمره موفق‌ترین‌ها در منطقه است، عنوان کرد: در 6 سال گذشته در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مجموع 240 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه حدود 95 درصد تجهیزات برق کشور در داخل تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال در 13 استان کشور 20 نیروگاه حرارتی وارد مدار می‌شود.

اردکانیان با تاکید بر اینکه امسال موفق به کسب سه رکورد مهم در صنعت برق شدیم، بیان کرد: این سه رکورد شامل بالاترین تولید برق تا حدود 3300 مگاوات، بالاترین سطح مدیریت مصرف و کاهش حدود 3800 مگاواتی مصرف در اوج بار تابستان و بیشترین میزان صادرات انرژی به کشورهای همسایه است.

وزیر نیرو افزود: چهارمحال و بختیاری استانی رو به توسعه است و نقش آب و انرژی برای این توسعه تعیین‌کننده است، برای هر نوع سرمایه‌گذاری به‌ویژه افزایش اشتغال در این استان از نظر وزارتخانه هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نکات مهمی که نمایندگان و استاندار چهارمحال و بختیاری درخصوص آب بیان کردند در دستورکار وزارتخانه قرار دارد، مصلحت همه در کشور به این است که وزارت نیرو مرجع کارشناسی در قبال همه طرح‌های حفظ و توسعه باشد و تا زمانی که من به‌عنوان وزیر در صدر کار هستم بر مبنای کارشناسی حرکت می‌کنم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه به‌عنوان وزیر نیرو مسؤول عملکرد زشت و زیبای همه مدیران این وزارتخانه هستم، عنوان کرد: مداخله اگر در محدوده اختیار صورت گرفت منجر به انجام مسؤولیت می‌شود.

انتهای پیام/68020/

نظر شما