شناسهٔ خبر: 35389017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رژیم صهیونیستی امروز در کمتر از شش ماه دومین انتخابات پارلمانی خود را برگزار می‎کند

نبرد دو افراطی بر سر کرسی نخست‎وزیری

صاحب‌خبر -

بنفشه غلامی/ امروز دو مرد در دومین انتخابات پارلمانی سرزمین‎های اشغالی فلسطین در کمتر از 6 ماه اخیر رویاروی یکدیگر قرار می‎گیرند؛ دو مردی که هر دو از نسل اول اشغالگران صهیونیست هستند و در افراط‎گرایی نیز هر یک گوی سبقت را از دیگری ربوده‎است: بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی است. او سال 1949 یعنی تنها یک سال پس از آنکه اسرائیل موجودیت جعلی خود را اعلام کرد، از پدری لهستانی و مادری از یهودیان ساکن حومه بیت‎المقدس‌ زاده شد. مواضع تند و افراطی وی به‌دلیل حضور 10 ساله‎اش در پست نخست‌وزیری بر همگان آشکار است. او در چند هفته اخیر بسیار کوشید تا شاید بتواند کرسی‎های حزب خود، «لیکود» را افزایش دهد و به تعدادی بیش از 35 کرسی که در انتخابات ماه آوریل به دست آورده بود، برساند. او که مدرک دکترای علوم سیاسی‎اش را از دانشگاه هاروارد گرفته، سنگینی بار سه پرونده فساد مالی را به دوش می‎کشد. هرچند این تعداد پرونده فساد برای هر سیاستمداری مرگبار است، اما نتانیاهو به مدد وعده‎هایش و نشان دادن خود در قامت مردی که تضمین‌کننده امنیت سرزمین‎های اشغالی است، همچنان رقیبی جدی برای مرد دوم این انتخابات یعنی «بنی گانتز» است.
بنی گانتز هم همانند نتانیاهو از نسل اول کودکانی است که از پدران و مادرانی اشغالگر در سرزمین‎های اشغالی به دنیا آمدند. او سال 1959 از مادری مجارستانی و پدری رومانیایی در شهر کوچکی به اسم «کفر اهیم» در شمال سرزمین‎های اشغالی به دنیا آمد. او در مسیر تحصیلات خود ابتدا علوم سیاسی را پی‎ گرفت و در دانشگاه حیفا مدرک کارشناسی ارشد گرفت. اما پس از آن به‌عنوان نیروی داوطلب وارد ارتش شد و توانست به درجه سپهبدی نایل شود. او سال 2011 فرماندهی ستاد کل ارتش اسرائیل را به دست گرفت و تا دو سال پیش در این سمت باقی ماند. گانتز با حزبش موسوم به «آبی و سفید» که کمتر از یک سال پیش آن را تأسیس کرد، رقیبی خطرناک برای نتانیاهو است. حزب او در انتخابات ماه آوریل در شرایطی که عمرش تنها به 4 ماه می‎رسید، توانست همانند حزب لیکود که از امتیاز حزب حاکم بودن برخوردار بود و پیشینه‎ای 46 ساله دارد، 35 کرسی از 120 کرسی پارلمان اسرائیل را از آن خود کند. او هرچند حزب خود را حزبی میانه می‎داند اما مواضع افراطی تندی دارد و از جمله می‎گوید طرح الحاق که هفته پیش نتانیاهو آن را مطرح کرد و گفت اگر در انتخابات پیروز شود، بخش‎های فلسطینی‌نشین همچون دره اردن و شمال بحرالمیت را به خاک رژیم صهیونیستی ملحق می‎کند، طرحی است که او داشته و نتانیاهو آن را از او ربوده‎ است. او نیز همانند نتانیاهو مواضعی تند نسبت به ایران دارد و از جمله مدعی است، اگر لازم شود، هیچ تردیدی در استفاده از زور علیه ایران نخواهد داشت.
به‌گزارش سایت خبری تحلیلی امریکایی «هافینگتون پست»، انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی که امروز برگزار می‎شود و بسیاری از آن به‌عنوان رفراندومی برای بنیامین نتانیاهو یاد کرده‎اند که حیات سیاسی او را رقم می‎زند، تکرار انتخاباتی است که ماه آوریل در سرزمین‎‎های اشغالی انجام شد. اما نه حزب لیکود و نه حزب آبی و سفید نتوانستند، پس از این انتخابات در ائتلاف‎ها موفق ظاهر شوند و در نهایت بعد از چند دور مهلتی که به نتانیاهو برای تشکیل دولت داده شد، وی مجبور شد برپایی انتخابات زودهنگام در سرزمین‎های اشغالی را اعلام کند. اما نتانیاهو با تجربه آن شکست در چند هفته اخیر به هر اقدامی دست زده تا شاید بتواند آرای بیشتری را نسبت به انتخابات ماه آوریل برای حزب خود جمع‎آوری کند. او یک روز سوار هواپیما می‎شد و به این کشور و آن کشور می‎رفت و با سران کشورها دیدار می‎کرد تا دیپلماسی خود را فعال نشان دهد. روز بعد نقشه‌ای جدید را در دست می‎گرفت و مدعی می‎شد ایران تأسیسات هسته‌ای پنهانی دارد و روز بعد از طرح الحاق پرده بر می‎داشت. اما همان‎طور که «انشل ففر»، ستون نویس روزنامه «هاآرتص» و نویسنده زندگینامه نتانیاهو می‎گوید: «همه این اقدامات نشان از نگرانی نتانیاهو دارد.»
دروغ‌های انتخاباتی  آقای نخست وزیر
این نگرانی نتانیاهو را تا آنجا پیش برد که ادعاهایی را مطرح کند که دروغ بودن آنها چند روز بعد مشخص می شد. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» برخی از این دروغ‎ها را گردآوری کرده‎است. شمار موشک‎های شلیک شده از غزه به سمت سرزمین‎های اشغالی، یکی از این دروغ‎ها است. نتانیاهو در مصاحبه‎ای با کانال 13 رژیم صهیونیستی مدعی شد، شمار این موشک‎ها به زور به چند صد تا می‎رسد. اما شمار واقعی این موشک‎ها که به‌دلیل سیاست‎های سختگیرانه نتانیاهو نسبت به غزه افزایش چشمگیری در یک سال اخیر داشته است، به هزار و 800 موشک می‎رسد. نتانیاهو همچنین در این مدت مدعی شده است رسانه‎های عربی علاقه‎مند به مصاحبه ‎با او هستند و از جمله شبکه الجزیره مصاحبه‎هایی با او داشته است. اما بعد از طرح این ادعا، این شبکه خبر داد تاکنون نه تنها با نتانیاهو که با هیچ یک از اعضای کابینه او مصاحبه نکرده است. او همچنین مدعی شده بود که فقط او است که از ساخت دیوار مرزی با سینای مصر حمایت می‎کند و «گانتز» به این مسأله اهمیتی نمی‎دهد. اما گانتز اعلام کرد که او نیز از چنین دیوارکشی حمایت می‎کند. نتانیاهو همچنین گانتز را متهم کرد که پشت خبر جاسوسی اسرائیل از واشنگتن بوده‎است. اما گانتز این ادعا را رد کرد.
بااین حال به اعتقاد بسیاری از ناظران منطقه‎ای با وجود همه دروغ‎های برملا شده نتانیاهو، سیاست‎های چند هفته اخیر او می‎تواند در انتخابات امروز مؤثر واقع شود. بویژه که فاصله دو طرف در نظرسنجی‎ها اندک به نظر می‎رسد.
تله «آویگدور»
هرچند در انتخابات امروز نزدیک به 40 حزب شرکت دارند. اما در بین این احزاب، لیکود و آبی و سفید مهم‎تر از بقیه هستند و بیشترین شانس را دارند. با این حال در انتخابات امروز نباید از نقش آویگدور لیبرمن غافل بود. به گزارش روزنامه «فایننشال تایمز»، لیبرمن سال 1978 از مولداوی به سرزمین‎های اشغالی مهاجرت کرد، مدتی نگهبان یک کلوپ شبانه بود اما با ادامه تحصیلات خود در علوم سیاسی و ورود به ارتش اسرائیل توانست به کرسی عالی‎ترین مقام وزارت جنگ این رژیم دست یابد. او در انتخابات آوریل با حزب «اسرائیل بیت نو» 5 کرسی پارلمان را از آن خود کرد. اما پیش‎بینی‎ها نشان می‎دهد ممکن است، شمار این کرسی‎هادر انتخابات امروز به 10 کرسی هم برسد. او به طور قطع نمی‎تواند نخست‎وزیر بعدی رژیم صهیونیستی باشد. اما همان‎طور که در انتخابات ماه آوریل با ائتلافی که با گانتز داشت، مانع از تشکیل دولت توسط نتانیاهو شد، این بار نیز می‎تواند نقش مؤثری در انتخاب فردی داشته باشد که بر کرسی نخست‎وزیری این رژیم می‎نشیند.
در انتخابات امروز رژیم صهیونیستی 5 میلیون و 880 هزار نفر حائز شرایط رأی دهی هستند. در انتخابات آوریل مشارکت انتخاباتی به 68.4 درصد رسید.

نظر شما