شناسهٔ خبر: 35342901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

متقی: سیاست‌های آمریکا علیه ایران با رفتن بولتون تغییر نمی‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: سیاست‌های آمریکا علیه ایران با رفتن بولتون تغییر نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ابراهیم متقی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نشست «مذاکره مجدد با آمریکا، راهگشا یا بن‌بستی دیگر» که به همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: نگاه بولتن در ارتباط با ایران تغییر رژیم و تشدید برخوردها بود، همکاری بولتن با منافقین هم نشان میدهد بحث اصلی او تغییر رژیم در ایران بود.

وی ادامه داد: تغییر بولتن، یعنی تغییر یک عضو کابینه و اصلا با سمتی که بولتن داشت، در شورای امنیت ملی آمریکا حق رای نداشت به همین دلیل نمی توان گفت تغییر بولتن موجب می‌شود تا سیاست آمریکا با ایران تغییر کند. 

متقی در ادامه با اشاره به رفتارهای ترامپ، افزود: ترامپ در گروه آن دسته از زمامدارانی محسوب می شود که تلاش دارند بازی را از طریق هیاهو و هیجان فراگیر پیگیری کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مسئله ای که مقام معظم رهبری مطرح می کنند این است که ایالات متحده آمریکا به تعهداتش در ارتباط با برجام عمل نکرده است. زمانی که رئیس جمهور  یا وزیر خارجه یک کشور تعهداتی می دهند باید این تعهدات جنبه اجرایی داشته باشند بنابراین وقتی به تعهدات یک ساختار نظام سیاسی پایبند ‌نیستند آیا می توانند به منافع کشورهای دیگر پایبند باشند؟

وی ادامه داد: خروجی این مسئله این است که اگر می خواهد مذاکره انجام شود این مذاکره نیازمند این است که هر دو طرف نسبت به همدیگر اعتماد داشته باشند، هرچند اعتماد نسبی. برای اینکه این اعتماد ایجاد شود باید یک تغییر در سیاست آمریکا به وجود بیاید.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مسلما آمریکایی ها تلاش دارند تا یک سیگنال هایی را برجسته کنند، مثلاً مانند برکناری بولتون. خیلی ها در حوزه سیاست خارجی ایران این ذهنیت را داشته و دارند که در آمریکا یک تیم B وجود دارد ولی اگر چنین تیمی هم در آمریکا وجود داشته باشد همه در قالب یک بسته مشخص فعالیت می کنند و اینگونه نیست که هر گروه یک عملکردی را داشته باشند.

این استاد دانشگاه افزود: اگر قرار است مذاکره انجام شود این مهم نیازمند این است که هر دو طرف نسبت به همدیگر اعتماد داشته باشند و باید یک نوع برگشت پذیری در سیاست‌های آمریکا ایجاد شود.

متقی اظهار داشت: رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی نقطه مقابل رهبری نیست؛ اگر چه نگاه روحانی به اروپا و آمریکا خوش بینانه است، اما خودش نیز واقف است در شرایط موجود مذاکره با ترامپ که به تعهدات خود در قبال چین، روسیه، کره شمالی و طالبان پایبند نبوده قابل اعتماد نیست؛ از این رو به نظر نمی‌رسد که روحانی بخواهد موقعیت خود را تحت الشعاع یک مذاکره نافرجام قرار دهد.

وی تصریح کرد: روحانی هم باید واقف باشد که برای مذاکره باید تحریم‌ها برداشته شود و از طرفی مذاکره باید ماهیت دقیقی داشته باشد تا منافع کشور با چالش مواجه نشود.

انتهای پیام/

نظر شما