شناسهٔ خبر: 35339126 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون فرهنگی آموزش و پرورش:

شورای عالی نماز در آموزش‌وپرورش استان‌ها تشکیل شود

تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی آینده سرانه ویژه‌ای برای اقامه نماز در نظر گرفته خواهد شد و از مدیران کل آموزش و پرورش نیز درخواست می شود در استان‌ها شورای عالی نماز تشکیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌ و پرورش، علیرضا کاظمی روز یکشنبه در دومین روز از گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش در باره کمبود فضاهای آموزشی اظهار داشت: هرچند دغدغه کمبود نیروی انسانی و فضاهای آموزشی وجود دارد، اما باید رویکرد دغدغه‌ها تغییر پیدا کند؛ چرا که این تغییر رویکرد در زیرمجموعه اثر فروان دارد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، گفت: ایشان سه موضوع را همواره مورد تأکید قرار داده‌اند و می‌فرمایند دانشگاه فرهنگیان را به‌ عنوان مرکز تربیت‌معلم جدی بگیرید و مسئله پرورشی و منزلت معلمان را نیز جدی و مدنظر قرار دهید.
وی افزود: روح حاکم بر سند تحول بنیادین تربیتی است و همه عوامل برای این است که دانش آموزان را برای حیات طیبه تربیت کنیم. سه استراتژی در معاونت پرورشی و فرهنگی داریم که توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت؛ توسعه مهارت‌های ارتباطی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد روحیه نشاط و امیدآفرینی است و در سطوح مختلف برای این سه استراتژی برنامه‌هایی در دست اجرا و اقدام داریم.

شورای عالی نماز در استان ها تشکیل شود
 وی در ادامه اضافه کرد: از مدیران کل درخواست می شود در استان‌ها شورای عالی نماز تشکیل شود و در سال تحصیلی آینده سرانه ویژه‌ای برای اقامه نماز در نظر گرفته خواهد شد.

توجه به نماز، غبارروبی نمازخانه‌ها و زنگ نماز در ابتدای سال تحصیلی بسیار مهم است و سال تحصیلی در مدارس با اقامه نماز جماعت و حضور ائمه جماعات آغاز شود.
معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به حوزه قرآن اظهار داشت: درس قرآن در تغییر ساعات و جبرانی‌ها فدا نشود و حفظ جزء سی قرآن کریم که سال گذشته حدود ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار دانش‌آموز و معلم شرکت کردند، در سال تحصیلی آینده هم ادامه پیدا کند.
کاظمی تصریح کرد: برای انتقال ارزش ها به نسل جدید فرهنگ شهادت و ایثار توسعه و ترویج پیدا کند. آسیب‌های اجتماعی جزو اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است و در همین راستا ٢٠ طرح برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی‌شده است که یک طرح آن میز نماد است. انتظار داریم تمام مدیران و معلمان به سامانه نماد متصل شوند.
وی با اشاره به اینکه دستورالعمل اردوها بازنگری و ابلاغ‌ شده است و صدور مجوز اردوهای استانی به استان‌ها تفویض خواهد شد، افزود: هر استان یک مجلس دانش‌آموزی داشته باشد، دانش آموزان نخبه را به مدیران وصل کنید؛ چرا که ظرفیت بسیار خوبی است.
کاظمی تأکید کرد: اجازه ورود هر فردی را در مسائل تربیتی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش ندهید و مدیران را به این موضوع حساس کنید. همچنین در سال تحصیلی آینده توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، آشنایی با اندیشه‌های امام(ره) و جشنواره فرهنگی هنری کالای ایرانی ازجمله برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی است.


فعالیت های پشتیبانی نظام آموزشی را از اهداف خود غافل نکند
معاون  آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به اینکه فعالیت‌های پشتیبانی نباید نظام آموزشی را از اهدافش غافل کند، اظهار داشت: سیاست‌های کلی و توافقی و جمعی در آموزش‌وپرورش باید در حوزه تعلیم و تربیت استان‌ها ساری و جاری باشد.
علیرضا کمرئی با بیان اینکه سیاست‌های رهبر معظم انقلاب باید سرلوحه کار ما در اجرای سند تحول باشد، گفت: الگوی برنامه تعالی در مدرسه به‌ عنوان الگو و ابزار مدیریتی است و الگوی تعالی تنها الگوی مهارتی در سطح کشور برای اداره مدارس است؛ بنابراین اگر الگوی دیگری برآمده از مدرسه باشد می‌توان از آن استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه فعلا الگوی تعالی برنامه مناسبی در مدارس است و این الگو مورد بازنگری قرار گرفته است، تصریح کرد: ابعاد آموزشی در این الگو مانند توسعه مشارکت و مفاهیم مدیریتی در آن وجود دارد. در این طرح بر بخش خودارزیابی متمرکز خواهیم شد؛ بنابراین فعالیت‌هایی در قالب چهار میز در قالب طرح تعالی در مدارس در حال اجراست.
کمرئی با اشاره به اینکه الگوی تعالی ابزار مدیریتی است و هیچ تعارضی با برنامه‌های سند تحول ندارد بلکه ابزار تحقق آن است، اظهار داشت: توانمندکردن مدیران از جمله ویژگی‌های طرح تعالی است و براساس سند برنامه‌ها را پر خواهد کرد؛ لذا تبیین مفهوم مدرسه محوری، تمرکز روی گروه‌های آموزشی، از جمله برنامه‌ها است.
کمرئی گروه‌های آمورشی را تنها کانون توسعه فعالیت‌های حرفه‌ای معلمان برشمرد و تصریح کرد: مرکز اصلی کانون یادگیری و یاددهی کارگروه‌های آموزشی است. همچنین کارگروه‌های آموزشی، کانون اصلی توسعه حرفه‌ای است بنابراین روی ابعاد مهارتی و رشد توانمندی‌ها تمرکز داشته باشیم؛ لذا جشنواره‌ها، اجتماعات یادگیری، کارگاه‌های آموزشی از جمله مصادیق توسعه حرفه‌ای است.
معاون آموزش متوسطه گفت: توسعه محیط‌های یادگیری، حضور مدیران در برنامه‌ها و تقویت پژوهش سراها از جمله برنامه‌های این معاونت است. همچنین عدم‌ تغییر کاربری هنرستان‌ها، جدی گرفتن برون‌سپاری و تحلیل نتایج مورد تاکید است؛ البته تربیت نکردن نیروی انسانی متخصص در حوزه مهارت ‌آموزی مهم‌ترین مشکل در این حوزه است.

نظر شما