شناسهٔ خبر: 35319692 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کردستان

تاکید کارگروه صادرات؛ تسهیل مبادلات مرزی

کارگروه توسعه صادرات کردستان، با موضوع بررسی صادرات کالا از مرز، ایجاد پایانه صادراتی میوه در مریوان و برپایی نمایشگاه در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق تشکیل شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، بهمن مرادنیا استاندار کردستان در این نشست برلزوم تسهیل مبادلات مرزی در راستای توسعه صادرات وکمک به رونق تولید تاکید کرد وگفت: باید زمینه توسعه صادرات در مرز‌های رسمی استان مهیا شود.
معاون توسعه اقتصادی استاندار کردستان هم در این نشست گفت: سهم صادرات کردستان از کل کشور یک وشش دهم درصد است که رقمی در حدود ۲۷۶ میلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهد. 
حسین فیروزی افزود: صادرات از مرز‌های رسمی استان در ۵ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد که این امر ناشی از افزایش بهای حمل ونقل و نبود برخی بسترها برای توسعه صادرات در مرز‌های استان است.
به گفته وی،  ۴۳ درصد از صادرات استان محصولات کشاورزی است که این روز‌ها کشور عراق برای حمایت ازبخش کشاورزی خود اقدام به محدود کردن این نوع واردات از طرف ایران کرده است. 
معاون امور اقتصادی استاندار کردستان همچنین با پیشنهاد طرح جایگزین سردخانه موقت به جای طرح پایانه صادرات میوه موافقت کرد و افزود: تا رسیدگی‌های کارشناسی به این طرح این سردخانه جایگزین خوبی برای رفع مشکلات است.
در این نشست همچنین مصوب شد، اتاق بازرگانی، طرح دایر کردن نمایشگاه توانمندی‌های کردستان را در سلیمانیه ارائه دهد و در صورت تصویب آن را برپا کند.

نظر شما